• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

سيد محمدغرضي:

آقاي هاشمي منبع اسرار نظام بود، دلم سوخت كه نگفت

محمد غرضي، وزير پست و تلگراف و تلفن دولت سازندگي درباره شناخت و رابطه 40 ساله خود با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سخن گفته است. غرضي با بيان اين جمله كه «من از سال 1340 در زندان‌ها، در سوريه و لبنان و ايران و در مبارزات انقلابي و... با آقاي هاشمي بودم و خاطرات زيادي دارم» به تمجيد از آيت‌الله هاشمي پرداخته و گفته است: هاشمي شخصيت بزرگي بود و اعتبار اجتماعي داشت. طرفدارانش ناراحت هستند و در اين بين بيشتر طيف چپ ناراحتند، چون اعتبار زيادي از آنها گرفته شده است.
غرضي خاطرنشان كرد: فقدان آقاي هاشمي براي طرفداران او يك موقعيتي را ايجاد مي‌كند. به اين معنا كه تا پيش از فوت آقاي هاشمي همه زحمات به دوش او بود اما حالا كمي فضا بازتر مي‌شود و بدنه اصلاحات مي‌تواند به صورت جمعي به ميدان بيايد و به جاي تكيه به اشخاص به جمع تكيه كنند و از اين منظر خود را بازسازي كنند. اين هم منفي است و هم مثبت. وي به ابعاد وسيع‌تري از فوت آيت‌الله هاشمي هم اشاره كرد و گفت: شخصيتي از دنيا رفته كه اعتبار جهاني داشت و ديديد كه در دنيا براي فقدان ايشان تسليت‌ها گفته شد. براي نظام اسلامي يك ضايعه‌اي شد كه جبران‌پذير نيست و بايد قدر آقاي هاشمي را بدانيم كه در دوره‌اي به كشور خدمت كردند.
وي با اشاره به رفتار آيت‌الله هاشمي در مواجهه با تخريب‌ها، گفت: آقاي هاشمي همواره خودشان بودند. او در پديده‌ها توان اين را داشت كه طرف‌هاي مقابل را محكوم به رفتار خويش كند. چرا كه وقايعي كه بر ايشان گذشته تعدادش بسيار زياد است و شخصا موفق مي‌شد كه در پديده‌ها تصميم‌گيري خود را به طرف‌هاي مقابل تحميل كند. غرضي افزود: در مقابل تخريب‌ها ايشان هم صبر و بردباري و هم تغيير مواضع داشتند. آقاي هاشمي به جريان‌هاي اجتماعي بيشتر توجه مي‌كرد تا به تئوري‌هاي سياسي. ايشان بيشتر به نيازهاي اجتماعي نگاه مي‌كرد نه به نيازهاي تئوريزه. وي در پاسخ به اينكه نخستين چيزي كه بعد از شنيدن خبر فوت آيت‌الله هاشمي به ذهن‌تان آمد چه بود؟، يادآور شد: بيشتر به خاطر مطالبي كه مي‌دانستند و نمي‌گفتند دلم سوخت. آقاي هاشمي منبع اسرار بود. آن اسرار مي‌توانست به نفع اداره كشور باشد. آقاي هاشمي اسراري داشت كه مي‌توانست براي نسل‌هاي بعد براي اداره كشور مفيد باشد. ايشان هم مايل بود، بگويد اما عمرش كفاف نداد.
وزير آيت‌الله هاشمي در دولت سازندگي تاكيد كرد: اسرار زيادي بود كه ايشان نگفتند چيزهايي كه تا به حال گفته شده 10 درصد از اسراري كه آقاي هاشمي مي‌دانست، نيست. آقاي هاشمي از سن 25- 20 سالگي راجع به فلسطين و بعد امير كبير نوشتند و بعد در تمام جريان‌ها حضور داشته و دايم دستگير مي‌شد. آقاي هاشمي با گروه‌هاي سياسي و همه در تماس بوده و رفقاي زيادي داشت كه اين رفقا به او پشت كردند و بعد او به رفقايش پشت كرد و... .
غرضي با اشاره به تاثير فوت آيت‌الله هاشمي در عرصه بين‌المللي، اظهارداشت: در منطقه همسايه‌ها با فرستادن پيام‌هاي تسليت احساس كردند كه بايد ارتباطات‌شان را با ايران بهتر تنظيم كنند و بالاخره بايد با قدرت سياسي ايران بسازند. در عرصه جهاني نيز دشمنان نظام احساس مي‌كنند كه راه‌شان بيشتر باز شده و حرف‌هاي نامربوط مي‌زنند. دوستان ايران خيلي نگراني از فوت ايشان دارند. اعتماد آنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون