• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

گزارش «اعتماد» از انتخاب سرمربي تيم‌ملي بانوان و چالش‌هاي پيش‌رو

دست‌اندازهاي تيم‌ملي فوتبال بانوان

گروه ورزش

سقوط 73 پله‌اي بانوان فوتباليست در رنكينگ فيفا علاقه‌مندان به فوتبال بانوان را نگران كرد و نبود تيم ملي بزرگسالان بيشتر از گذشته احساس شد. چند روز پيش بود كه خبري جالب از تيم ملي فوتبال بانوان منتشر شد. نشست هيات رييسه فدراسيون فوتبال با حضور مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال و اعضا برگزار شد كه در اين جلسه موضوعات مختلفي مطرح و به آن پرداخته شد. يكي از مصوبات آن انتخاب سرمربيان و كادر فني تيم ملي فوتبال زنان و دختران جوان (زير ۱۹ سال) كشور بود. براساس مصوبات نشست هيات رييسه فدراسيون فوتبال، مريم آزمون به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال زنان برگزيده شد تا اين تيم پس از دو سال و اندي به صورت رسمي با شناختن سرمربي، تمرينات خود را آغاز كند. مريم آزمون در سه سال گذشته هدايت تيم ملي فوتبال زنان كويت را برعهده داشته است و در آخرين دوره فعاليت تيم ملي فوتبال ايران به عنوان مربي در كنار هلنا كاستاي پرتغالي سرمربي اين تيم، فعاليت داشت. همچنين مريم جهان نجاتي (مربي تيم شهرداري سيرجان به عنوان قهرمان سال گذشته ليگ برتر بانوان) مربي و حميده حميدي به عنوان مربي دروازه‌بانان تيم ملي فوتبال زنان كشورمان انتخاب شدند. قدمي رو به جلو از فدراسيون مهدي تاج.
لزوم انحلال تيم
 اعتراضات به انحلال تيم‌ملي فوتبال بانوان، چند هفته قبل اوج گرفته بود. زماني كه فيفا، پايين‌ترين رتبه تاريخ اين رشته در ايران را براي تيم‌ملي فوتبال بانوان درنظر گرفت. استدلال فيفا، انحلال تيم ايران بود. موضوعي كه علي كفاشيان، رييس سابق فدراسيون فوتبال اعتقاد عجيبي داشت: «صلاح ديديم تيم ملي بانوان بزرگسالان نداشته باشيم» او اين‌گونه توضيح داد: «اصلا بحث انحلال در ميان نيست، چرا كه با توجه به اينكه تيم ملي بانوان در سال‌هاي اخير مسابقه‌اي نداشت صلاح ديديم تيم بانوان نداشته باشيم، اما تيم بزرگسالان بانوان منحل نشده است، تمام سرمايه‌گذاري فدراسيون فوتبال در سال‌هاي اخير روي تيم‌هاي ملي بانوان پايه بوده است. بايد اشاره كنم به دليل مشكلاتي كه در امر بازي‌هاي تداركاتي تيم ملي وجود داشت ترجيح داديم مسابقات تيم‌هاي نوجوانان و جوان مسابقات برون‌مرزي اعزام كنيم، البته اعتراف مي‌كنم تا زماني كه من رييس فدراسيون فوتبال بودم، لزومي براي تشكيل تيم بزرگسال بانوان وجود نداشت.» اما نايب‌رييس بانوان فدراسيون فوتبال ايران، از اقدام اين فدراسيون براي پيگيري ماجرا گفت: «در سال جاري يك بازي رسمي با تيم‌ ‌ملي سوئد انجام داده‌ايم كه فيفا در مسابقات خود و در رنكينگ محاسبه شده، لحاظ نكرده است، از اين رو طي نامه‌اي مراتب را به فدراسيون جهاني فوتبال اعلام و از آنها خواسته‌ايم تا مجددا موضوع را بررسي و بازنگري كنند. اما از آنجايي كه در حال حاضر در تعطيلات سال نو ميلادي هستيم اين اتفاق رخ نداده و علت عدم پاسخگويي و دريافت جواب آنها همين موضوع است. قطعا بعد از اعلام رسمي نظر فيفا موضوع را به اطلاع علاقه‌مندان به فوتبال بانوان مي‌رسانيم. البته لازم به توضيح است بسياري از كشورهاي ديگر دنيا مثل آرژانتين، پرو و شيلي نيز همانند فوتبال بانوان ايران با دو ستاره آبي كه نشان‌دهنده عدم فعاليت بوده است در سايت فيفا اعلام شده كه به نظر مي‌رسد اين موضوع نيز از زمره مواردي است كه در سايت فيفا اعلام شده است. موارد فوق رنكينگ اعلام شده متاسفانه در روزهاي اخير به ابزاري براي فشار به ورزش بانوان تبديل شده است كه پس از سال‌ها تلاش و زحمت مضاعف جامعه فوتبال و حمايت آنها از فوتبال بانوان انتظار مي‌رود دلسوزان امر در دريافت پاسخ صبور باشند و از شتاب زدگي به مسائل پرهيز كنند و براي توسعه فوتبال بانوان، رشد بانوان را مورد تحليل و بررسي قرار دهند و با ياري خداوند با هم و در كنار هم در راستاي اعتلاي آن تلاش كنيم.»
چرا گزينه ايراني
نايب‌رييس بانوان فدراسيون فوتبال در خصوص علت انتخاب گزينه ايراني اعتقاد دارد: «با گزينه‌هايي از ايتاليا، آلمان، هلند و ساير كشورهاي مطرح اروپايي براي هدايت تيم ملي فوتبال بانوان رايزني داشته‌ايم اما به توافق دست‌نيافتيم و به همين دليل از گزينه ايراني استفاده كرده‌ايم. اردوهاي تيم ملي به صورت هماهنگ و برنامه‌ريزي شده تا نيمه دوم فروردين‌ماه سال 1396 يعني تا زمان اعزام تيم ملي به رقابت‌هاي مقدماتي آسيايي برگزار خواهد شد و در ادامه ساير برنامه‌ها با توجه به نظر مربيان تيم ملي خواهد بود.» او با تكذيب انحلال تيم‌ملي فوتبال بانوان  گفت: «بازيكنان تيم ملي بزرگسالان درگير مسابقات ليگ برتر هستند، اكثر ملي‌پوشان در تيم‌هاي مطرح ليگ برتر فوتبال در سطح خوبي هستند و همين بازيكنان در قالب تيم ملي بزرگسالان اوايل آبان‌ماه به سوئد اعزام شدند. در ساير رده‌هاي سني نيز به طور مداوم اردوها تشكيل مي‌شود. در رده سني زير 19 سال اردوها برگزار مي‌شود و در رقابت‌ها حضور دارند و همين رده سني در آينده تيم ملي بزرگسال را تشكيل خواهند داد. از زماني كه در سمت خود در فدراسيون فوتبال مشغول به فعاليت شده‌ام مبناي كار خود را روي اردوهاي مستمر تيم ملي بزرگسالان گذاشته‌ام و در سال‌هاي پيش رو نيز مطابق همين روال ادامه خواهم داد.»
رشد فوتبال با برنامه‌ريزي
يكي از مشكلات عدم توسعه فوتبال بانوان، كمبود بودجه و منابع مالي است. خانم صوفي‌زاده از برنامه‌هاي تازه در اين موضوع مي‌گويد: «دغدغه و تلاش فدراسيون فوتبال حضور فعال و پوياي بانوان در مسابقات ليگ است. آيين‌نامه اجرايي نحوه توزيع دو درصد از پنج درصد اختصاص يافته از سهميه باشگاه‌هاي ليگ به فوتبال بانوان، تصويب و مقرر شد به سازمان ليگ اعلام شود. هدف از سهم دو درصدي به فوتبال بانوان، حمايت از ليگ برتر و بسترسازي براي كمك به سلامت جسمي و رواني دختران نونهال، نوجوان و جوانان كشور و همچنين تسهيل فرآيند رشد و توسعه فوتبال بانوان در ليگ‌هاي مختلف و توزيع متناسب و متوازن آن است. همچنين حمايت و تدارك مسابقات براي تيم‌هاي پايه نيز مورد نظر است. تيم‌هاي حاضر در ليگ برتر فوتبال بانوان با انگيزه و شوق حضور دارند اما برنامه‌ريزي كاملي از نظر مديريت مالي و جذب اسپانسر ندارند كه لازم است مورد بررسي بيشتري قرار گيرد.»
نگاه‌ سرمربي تيم‌ملي به آينده
مريم آزمون در خصوص انتخاب خود به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال بانوان گفت: «كميته فني و مسوولان فدراسيون تغييرات بزرگي را در كادر فني تيم‌هاي ملي رده‌هاي مختلف سني بانوان لحاظ كردند. از طرفي مسائل زيادي را براي انتخاب سرمربي تيم‌ها در نظر گرفتند. رزومه قابل قبول، مدرك مربيگري، مسائل اخلاقي، روحي، رواني و شخصيتي به طور كل بررسي شده بود. قرار شده جوان‌ترها در كنار باتجربه‌ها هدايت تيم‌هاي ملي فوتبال بانوان را بر عهده بگيرند. » سرمربي تيم ملي فوتبال بانوان گفت: «براي انتخاب ملي‌پوشان، حتما از نوع بازي بچه‌ها در مسابقات ليگ برتر فوتبال و فيلم مسابقات ليگ استفاده خواهيم كرد. همچنين بنده شخصا روي برخي بازيكنان ملي‌پوش رده‌هاي سني پايين‌تر شناخت قبلي دارم. اصلي‌ترين ملاك انتخاب ملي‌پوشان عملكرد مورد قبول آنها در ليگ و داشتن سابقه ملي است. به عنوان مثال اگر بازيكني يكي از گلزنان برتر ليگ فوتبال بانوان باشد، ملاكي خواهد بود براي دعوت به اردوهاي تيم ملي.» او در خصوص مربيگري در تيم ملي زير ۱۶ ساله‌ها افزود: «هدف اين است مربيان در فوتبال بانوان در تمامي رده‌هاي سني به هم كمك برسانند و شايد در آينده طور ديگري با يكديگر همكاري و هماهنگي فكري داشته باشيم. مطمئنم فوتبال بانوان در صورت كنار گذاشتن شادي مهيني از هدايت تيم پايه دختران يكي از بهترين‌ها را از دست خواهد داد.» مريم آزمون با اشاره به اينكه چشم‌انداز چهار ساله براي فوتبال بانوان در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: «حالا كه سرمربي تيم ملي فوتبال بانوان شده‌ام بايد بگويم كار بسيار سختي پيش رو داريم. اما قلبا از اين مساله خصوصا به خاطر شور و شعف ايجاد شده در بين بانوان فوتباليست خوشحال هستم چراكه فدراسيون فوتبال حالا مي‌خواهد ايران هم تيم ملي فوتبال بانوان بزرگسال داشته باشد و همانطور كه همه مي‌دانيم رده بزرگسالان هر فدراسيوني ويترين آن رشته ورزشي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون