• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3718 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي

درك فضاي ورزش توسط هاشمي‌رفسنجاني

علي تاجرنيا عضو اسبق هيات رييسه فدراسيون فوتبال

هاشمي رفسنجاني از شخصيت‌هايي بود كه به نسبت ساير روحانيون كه در مسووليت‌هاي سياسي و اجرايي بوده‌اند، نگاه توسعه‌گرايانه‌اي به همه امور از جمله ورزش داشته است و اين مساله از جهت‌گيري‌هاي دولت سازندگي كاملا مشخص است. واقعيت اين است كه در دوران جنگ و در مشكلات اقتصادي و تفكر دولت‌سالار دهه اول انقلاب (كه البته با توجه به شرايط ويژه‌ كشور يك امر طبيعي است)، طبيعتا به ورزش كشور نيز اجازه رشد و پويايي و نشاط داده نشده است و با وجود تلاش‌هايي كه صورت مي‌گرفت اما به لحاظ زيرساخت نشد كه سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در ورزش صورت بگيرد، اما بعد از جنگ و در دوراني كه هاشمي مسووليت اجرايي را بر عهده داشت نگاه توسعه‌گرايانه و توجه به تاثير ورزش در عرصه اجتماعي باعث شد كه نگاه‌ها به ورزش قهرماني نيز تقويت شود و زيرساخت‌هايي براي رشد و توسعه شكل بگيرد.  
در بحث فدراسيون‌ها و شروع موضوع استقلال‌ها و هماهنگ كردن آنها با نهادهاي بين‌المللي از جمله مواردي بود كه مرحوم هاشمي رفسنجاني به آن اهتمام داشت و در زمان مديريتش در اين مسير حركت كرد. هاشمي به نقش ورزش همگاني در حوزه سلامت عمومي و در ورزش قهرماني در حوزه نشاط و در واقع اجتماعي كه بحث جوانان است، توجه مي‌كرد و براي ورزش زمان مي‌گذاشت. اين نشان‌دهنده اين بود كه او تاثير ورزش را به خوبي درك كرده بود.  تفكر او توسعه ورزش به خصوص ورزش قهرماني بود و اينها مهم‌ترين ويژگي‌هاي شخصيت هاشمي بود. البته اقداماتي كه او انجام داده بود شروع خوبي بود و در دوره اصلاحات در بخش‌هاي مختلف تثبيت شد و فرصت خوبي براي توسعه ورزش و زير ساخت‌هاي ورزش ايران را از خود بر جاي گذاشت. اگر امروز شاهد آن هستيم كه در رشته‌هايي به غير از كشتي و وزنه‌برداري در ساير رشته‌ها مخصوصا رشته‌هاي گروهي تقويت شده‌ايم، دليل عمده آن مربوط مي‌شود به فعاليت‌ها و كارهايي كه در دوره سازندگي آغاز شده بود و در دوره اصلاحات ادامه‌ پيدا كرد.  
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به ورزش و تاثيرگذاري آن بسيار اهميت مي‌داد. به همين دليل نيز توجه زيادي به ورزشكاران و اهالي ورزش داشت و ملاقات‌هاي مكرري را انجام مي‌داد و دغدغه‌هايي كه مطرح مي‌شد نشان‌دهنده رابطه خوب ايشان با جامعه ورزش بود. جامعه ورزش نيز مانند ديگر اقشار اجتماعي نگاه بسيار مثبت و رابطه مناسبي را با هاشمي داشت. در واقع او از معدود چهره‌هايي بود كه اين حالت در آنها وجود داشت. در بين سياسيون داشتيم افرادي را كه سعي مي‌كردند بيشتر به ورزش نزديك شوند اما واقعيت اين است كه در رابطه با ارتباط جامعه ورزش با هاشمي اين علاقه‌مندي دوسويه همواره وجود داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون