• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

ليست مطالبات خوزستان

«اعتماد» گزارش‌مي‌دهد كه رييس‌جمهور در سفر امروز خود به جنوب با چه خواسته‌هايي روبه‌رو خواهد بود

معاون اجرايي رييس‌جمهور از سفر رييس‌جمهور به خوزستان براي حل مشكلات اين استان خبر داد. محمد شريعتمداري در اين خصوص اعلام كرد: رييس‌جمهور فردا (امروز) به خوزستان سفر خواهد كرد تا در جريان مشكلات اين استان قرار گيرد. او در حاشيه جلسه چهارشنبه هيات دولت گفت: دولت برخي از وزراي خود را به خوزستان فرستاده تا بتوانند مشكلات اين استان را برطرف كنند و رييس‌جمهور نيز پنجشنبه شخصا به اين استان سفر خواهد كرد تا در جريان اين مشكلات قرار بگيرد. او همچنين افزود: در صورت امكان، رييس‌جمهور از نزديك در محل چشمه‌هاي گرد و غبار حضور پيدا مي‌كند، ضمن اينكه جلسه كارگروه ملي مقابله با ريزگردها نيز همان روز با حضور رييس‌جمهور تشكيل خواهد شد.  احياي تالاب‌ها، ‌نهال‌كاري و مالچ‌پاشي، ‌توقف انتقال آب از كارون، ‌تامين حقابه تالاب‌ها، ‌رسيدگي به آب شرب، ‌اينها بخش‌هايي از مواردي است كه مردم خوزستان در سفر رييس‌جمهور به اين استان، ‌مي‌خواهند به آنها رسيدگي شود. مديركل منابع طبيعي خوزستان در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص مشكلات اخير خوزستان كه برخي‌شان قدمتي چند ساله دارند به «اعتماد» گفت: خوشبختانه در چند روز گذشته هم مسوولان وزارت جهاد كشاورزي، نيرو و مسوولان استان بسيج شدند كه با ريزگردها مقابله كنند، تلاش‌هاي خوبي هم دارند مي‌كنند اما محدوديت‌هاي كاري زياد است، داريم تلاش مي‌كنيم اين محدوديت‌ها را به حداقل برسانيم.
احمد مطيعي در اين خصوص ادامه داد: يكي از مباحثي كه دنبال مي‌كنيم انتقال آب مناسب به كانون‌هاي ريزگرد صورت بگيرد. خوشبختانه تالاب هورالعظيم در 3 سال اخير 70 درصدش آبگيري شده. ما هم در تلاشيم در مناطقي كه پوشش گياهي‌شان از بين رفته، هم پوشش گياهي ايجاد كنيم و هم آب منتقل كنيم.  شهروندان خوزستان اما مشكلات‌شان به نهال‌كاري ختم نمي‌شود. آنها خواستار رسيدگي به مهم‌ترين مشكل اين روزهاي خوزستان يعني؛ ريزگردها هستند. خانمي اهل اهواز درباره مطالباتش از رييس‌جمهور به «اعتماد» مي‌گويد: آب كارون، ‌مطالبه ما است كه بردندش. رسيدگي به ريزگردهاست كه جان‌مان را گرفته، بي‌برقي و بي‌آبي است كه سال‌هاست آب لوله‌كشي‌مان افتضاح است و مملو از گِل است. همه بايد از آب تصفيه استفاده كنيم. من به تهران و كرج زياد مي‌آيم، ‌هيچ جا نديدم مثل خوزستاني‌ها آب تصفيه شده مصرف كنند.  شهروندي ديگر به قطعي برق‌هاي ممتد اشاره كرده و مي‌گويد: من شاغل در بخش خصوصي‌ام، ‌وقتي برق هم نباشد كار ما تعطيل نمي‌شود. مي‌رويم سر كار در حالي كه هيچ كاري نمي‌توانيم بكنيم. زندگي‌مان مختل شده، رييس‌جمهور كه خودش همه اينها را مي‌داند، ‌چه بايد به ايشان بگوييم؟ كاش كسي به ما هم فكر كند.
اوضاع هورالعظيم خوب نيست
رسيدگي به حقابه تالاب‌هاي خوزستان شايد يكي از بزرگ‌ترين كليدهاي حل ماجراي خوزستان باشد. مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌ها از لزوم رسيدگي به هورالعظيم و شادگان به «اعتماد» مي‌گويد: مشخصا احياي تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان مي‌تواند كمك خيلي بزرگي به ريزگردها و كاهش اثرات منفي آنها در منطقه بكند. طبيعتا اين اولويت اول ما براي رسيدگي به مشكلات خوزستان خواهد بود. خوشبختانه الان همه متوجه اين ماجرا شدند كه تالاب‌هايي كه يك روزي فكر مي‌كردند كه ارزش زيادي ندارند، بايد زهكشي كرد و به عنوان باتلاق به آنها نگاه كرد. تالاب‌ها كه تخريب شدند، آثارش را همه دارند مي‌بينند. در سطوح بالاتر كشور هم خود شخص رييس‌جمهور اهميت تالاب‌ها را مي‌داند. ابوالفضل آبشت بر احياي تالاب‌ها از حوضه آبريز خودشان تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: شرايط فعلي شادگان و هورالعظيم خيلي خوب نيست، نمي‌شود مشخصا گفت چند درصدش احيا شده. شايد امسال وضعيت كمي نسبت به قبل بهتر شده باشد، اما مطلوب و نرمال نيست. تامين مقداري از حقابه را اداره كل محيط زيست استان انجام دادند اما اين مقدار خيلي كم است و تا رسيدن به وضعيتي كه بتواند در كاهش ريزگردها تاثير داشته باشد، ‌هنوز فاصله زياد داريم.
او همچنين در خصوص وضعيت تالاب شادگان گفت: شادگان هم همان شكلي است، روز جهاني تالاب‌ها در بازديدي كه از شادگان داشتيم، اوضاعش نسبتا خوب بود. توانستيم قايقراني هم بكينم. اما هنوز نياز به اين دارد كه توجه بيشتري به تالاب شود.
انتقال آب، موضوعي كه سازمان محيط زيست هميشه به نوعي با آن مخالفت كرده، ‌اين‌بار هم از سوي مدير ملي حفاظت از تالاب‌ها اعلام مخالفت شد. آبشت در اين خصوص گفت: ما به طور كل به هيچ‌وجه و به هيچ شكلي با انتقال آب موافق نيستيم، ما معتقديم تامين حقابه تالاب بايد در حوضه آبريز همان تالاب انجام شود، اين‌طور نباشد كه حقابه تالاب را بگيريم، سد‌سازي كنيم، بعد از حوضه ديگري آب بگيريم و بخواهيم آن را احيا كنيم. از نظر ما اين كار درستي نيست. ما با انتقال آب به هيچ شكلي علي‌الخصوص بين حوضه‌اي موافق نيستيم. در مورد كارون هم به لحاظ كارشناسي و محيط زيستي، موافق انتقال آب نيستيم. اما به طور خاص در مورد تالاب‌هاي استان، بايد حقابه تالاب در حوضه آبريز تالاب مطالبه شود.  كرخه، مهم‌ترين رود در حوضه آبريز هورالعظيم محسوب مي‌شود. آبشت معتقد است: تامين حقابه از درون حوضه آبريز به معني تخريب سدها نيست، به اين معني است كه از اين سدها در تاريخ‌هاي مشخصي در سال بايد آب رهاسازي شود و به تالاب برسد. مي‌توان سد را هم داشت و حقابه هم تامين كرد، نه اينكه همه‌اش صرف كشاورزي شود. نماينده اهواز هم در آستانه سفر رييس‌جمهور به خوزستان، ‌با بيان اينكه وعده‌هاي رييس‌جمهور به خوزستان محقق نشده‌اند، گفت: حل مشكل ريزگردها، مشكل آب و فاضلاب سه مطالبه اساسي ما از رييس‌جمهور است و اميدواريم اين‌بار وعده‌هاي رييس‌جمهور به خوزستان محقق شود. همچنين در اين سفر توقف پروژه‌هاي انتقال آب نيز بايد مدنظر قرار گيرد.  وزير جهاد كشاورزي از وزرايي است كه هم‌اكنون در خوزستان به سر مي‌برد. محمود حجتي در دومين روز از سفر خود به استان خوزستان از عمليات نهال‌كاري در اراضي جنوب شرق اهواز كه عمليات تامين آب اين اراضي از محل نهر كوت‌امير در سفر هفته گذشته آغاز شده بود، بازديد كرد و گفت: عمليات اجرايي مقابله با ريزگردها نبايد متوقف شود. حجتي در اين سفر كه براي سومين بار در ۱۰ روز گذشته انجام شد، توصيه‌ها و تاكيدات لازم براي تسريع در انجام كار و رعايت موازين فني در نهال‌كاري را به عوامل اجرايي ارايه كرد. او همچنين از عمليات آبي- خاكي انتقال آب از كارون به اراضي جنوب شرق اهواز بازديد و بر لزوم رعايت و حفظ حقوق مالكين اراضي مسير انتقال آب تاكيد كرد.  ويناس، ‌پوشش طبيعي در مقابله با ريزگردها كه در اين استان در حال توليد انبوه است تا بتواند كانون‌هاي بحراني را پوشش دهد، ‌مسا‌‌له‌اي ديگر بود كه حجتي از محل دپوي آن بازديد كرد. اين شركت در هر شبانه‌روز ۲۴۰۰ مترمكعب ويناس توليد مي‌كند. امكان عمليات مقابله با ريزگردها با اين روش به وسعت ۳ هزار هكتار فراهم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون