• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

روحاني در كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين:

مقاومت مظهر «وجدان انساني» است

گروه سياسي

رييس‌جمهوري انتفاضه را مظهر مقاومت و مقاومت را مظهر «وجدان انساني» دانست و از كشورهاي اسلامي و به ويژه همسايگان خواست تا يك بار و براي هميشه به جنگ و برادركشي «نه» بگويند و همه توان خود را صرف حل مساله فلسطين به عنوان مساله اصلي دنياي اسلام كنند. حسن روحاني در اختتاميه ششمين كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، با بيان اينكه موضوع فلسطين، زخمي عميق و جانكاه است كه بيش از هفتاد سال، وجدان جامعه جهاني و پيكره جهان اسلام را به درد آورده است، گفت: فلسطين مشكل يك قوم يا يك ملت نيست، بلكه از يك سو نشانه ظلم و ستم و ناديده گرفتن حقوق بين‌الملل و ناكارآمد بودن سازمان‌هاي بين‌المللي است و از سويي ديگر نماد تلاش‌هاي مجاهدانه و مستمر يك ملت براي احقاق حقوق خود در كنار سرشكستگي جامعه جهاني و شرمساري برخي كشورهاي اسلامي است. رييس‌جمهوري با مرور تاريخ پرافتخار مقاومت ملت فلسطين گفت: رهبران كشورهاي سلطه‌گر غربي هفت دهه پيش براي دستيابي به اهداف سلطه‌جويانه و استعماري خود كوشيدند تا سرنوشت خاورميانه سرشار از نعمت، ثروت، ‌فرهنگ‌هاي متنوع و اديان آسماني را از طريق دگرگون ساختن ساختارهاي ديني - فرهنگي و با نشاندن نهال خشونت، قساوت و جنايت در قدس شريف و فلسطين عزيز به دست بگيرند. روحاني اظهارداشت: رهبران آن روزگاران غرب در اشتباهي راهبردي و براي فرافكني معضلات اقتصادي و اجتماعي خويش پس از دو جنگ خانمانسوز، به تاسيس رژيم اشغالگر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و نعمت‌هاي اين منطقه توسط رژيمي جعلي و تا دندان مسلح، بحران‌هاي ايجاد شده در جنگ‌هاي جهاني و متعاقب آن جنگ سرد را به بدترين شكل به سامان برسانند اما اين مشكل رژيم غرب ساخته به تدريج دامان خود پديد آورندگان را فرا گرفت و آرام آرام بر اعتقاد و ارزش‌هاي آنان غلبه كرد؛ معيارهاي بين‌المللي را به زير كشيد و سياست‌هاي دوگانه و ضرورت حراست از وضع موجود را بر آنان تحميل كرد.
اين حجم از جنايات ضد بشري حمايت جهان غرب از غاصبان را به چالش كشيد
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «اقدامات تحريك‌آميز در تداوم غصب سرزمين‌هاي مردم مظلوم و تلاش‌هاي هدفمند براي تغيير هويت تاريخي و تمدني اين سرزمين، به تدريج نتايج ويرانگري براي صلح و امنيت جهاني به بار آورد»، تصريح كرد: ارتكاب اين حجم از جنايات ضد بشري هم حمايت از غاصبان را در جهان غرب به چالش كشيد و هم در سرزمين‌هاي اسلامي، افكار عمومي مردم مسلمان را عليه اين حمايت غرب شوراند. روحاني با بيان اينكه مسلمانان تنها راه خويش در برابر اشغالگري، تجاوز، غصب و كشتار را در مقاومت ديدند و همواره كوشيدند، جهان را نسبت به اين ظلمِ آشكار، آگاه سازند، افزود: بايد به روان پاك مجاهدان درود فرستاد كه جان بر كف در سال‌هاي تاريك و سياه دهه شصت و هفتاد ميلادي بار سنگين مقاومت و آگاه‌سازي جهاني را به دوش كشيدند و به تدريج مقاومت و قيام مثني و فرادا را به انتفاضه‌اي تبديل كردند كه طليعه دگرگوني‌هاي اساسي در منطقه و عقب‌نشيني‌هاي غاصبان شد.
معنا ندارد كه رژيم صهيونيستي خواستار عادي‌سازي روابط خود با جهان اسلام است
رييس‌جمهوري مهم‌ترين هدف اسراييل در وضعيت كنوني را طبيعي جلوه دادن شرايط موجود ذكر كرد و اظهارداشت: صهيونيست‌ها در پي آنند كه جهانيان باور كنند فلسطينيان آوارگاني هستند كه بايد بدون تعلق به سرزمين، گذران عمر كنند؛ تبديل عنوان مقاومت به تروريسم و تلاش طولاني براي عادي‌سازي تسليم و سازش به همين دليل است. روحاني تاكيد كرد: در ادبيات امروز، رژيم صهيونيستي خواستار عادي‌سازي روابط خود با جهان اسلام است و اين معنايي ندارد مگر فراموشي و ناديده گرفتن تمام جنايات آنان در فلسطين و ديگر سرزمين‌هاي اسلامي. اين رژيم جعلي چنان رهبران غربي را به گروگان گرفته است كه گويي هرگونه مقابله با آن در حكم حمله به منافع حياتي امريكا و اروپا است؛ چنان اسطوره‏اي خيالي از دموكراسي خود تبليغ كرده‌اند كه گويا مبارزه با آن، مبارزه با مردم سالاري است؛ چنان امنيت خود را به امنيت غرب گره زده‌اند كه گويا با شكست صهيونيسم، امنيت جهاني به مخاطره مي‌افتد. رييس‌جمهوري با بيان اينكه «نبايد از خاطر برد كه صهيونيسم چنان بر طبل تو خالي قدرت نظامي خود مي‌كوبيد كه گويا شكست در آن راهي ندارد و همگان بايد باور كنند كه زيستن و تسليم شدن در كنار اين جنايتكاران، سرنوشت محتوم آنان است»، گفت: ايجاد يأس از امكان تغيير آينده منطقه نيز از ديگر راهبردهاي قطعي صهيونيست‌ها در مواجهه با ملت فلسطين و جهان اسلام است.
انديشه‌هاي خشن و افراطي به نام دين، جان انسان‌ها را مي‌گيرد
روحاني با اشاره به آشوب‌ها و تلاطم‌ها در خاورميانه، گفت: انديشه‌هاي خشن و افراطي به نام دين، جان انسان‌ها را مي‌گيرد. متاسفانه برخي دولت‌هاي اسلامي، درگير انواع مشكلات ناشي از بي‌كفايتي و ناتواني و فساد ساختاري شده‌اند. در حال حاضر تعداد دولت‌هاي فرومانده در اين منطقه رو به افزايش است؛ و دولت‌هاي ظاهرا مستقر نيز از تهديد، بي‌ثباتي و بي‌آيندگي رنج مي‌برند. جنگ و درگيري و ترور در يمن، و عراق و سوريه و افغانستان هر روز جان صدها انسان را مي‌گيرد و دولت‌هاي اسلامي به جاي همكاري براي پايان درگيري‌ها و كشتار بي‌هدف مسلمانان، به اتهام زني عليه يكديگر و فرافكني مي‌پردازند كه سود چنين شرايط اسفباري نصيب رژيم اشغالگر صهيونيستي مي‌شود. روحاني در ادامه گفت: سخنان حكيمانه مقام معظم رهبري را شنيديم كه چه حساسيت فوق‌العاده‌اي در مقوله وحدت و همگرايي جهان اسلام با همه تنوعات و تكثرهاي ملي قومي، حول دفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطين دارند. ايشان به نقشي كه علماي اسلام و روشنفكران مي‌توانند در حل اختلافات تحميلي داشته باشند نيز تاكيد ويژه‌اي كردند كه اميد است راهگشاي امت اسلامي باشد.
قدرت فلسطين‌، بر بستر رسانه‌هاي اجتماعي متجلي است
رييس‌جمهوري با بيان اينكه آن دوره‏ گذشت كه قدرت ايستادگي هر فلسطيني، تنها در تكه‌اي سنگ متبلور بود، گفت: امروز قدرت فلسطين‌، بر بستر رسانه‌هاي اجتماعي متجلي است تا پيام مظلوميت و ظلم‌ستيزي را به گوش جهانيان برسانند؛ اكنون جهانيان در انتفاضه‌اي ديگر به وسعت جغرافياي رسانه‌هاي اجتماعي، كه صلح‌طلبان سراسر جهان در آن مشاركت‌كرده‌اند، به دفاع از فلسطين و مقاومت برخاسته‌اند. روحاني افزود: در اين راستا، جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه برقراري صلح عادلانه و فراگير در خاورميانه، جز از طريق پايان دادن به اشغال سرزمين فلسطين و احقاق حقوق كامل اين ملت از جمله حق تعيين سرنوشت، بازگشت كليه آوارگان به سرزمين آبا و اجدادي خويش و تشكيل دولت يكپارچه فلسطين به پايتختي قدس شريف از طريق برگزاري يك همه‌پرسي با حضور همه اقوام و ساكنان اصلي اين سرزمين، اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي حاصل نمي‌شود. رييس‌جمهوري اقدام ملت و دولت ايران در حمايت بي‌دريغ از آرمان فلسطين و قدس شريف و مبارزات مشروع اين ملت را برخاسته از نگاه اعتقادي و ديدگاه ما در لزوم رعايت اصل انصاف و عدالت در نظام بين‌الملل و وظيفه ما در حمايت و دستگيري از مظلومين و مستضعفين دانست و تاكيد كرد كه در اين چارچوب بر حمايت خود از محور مقاومت تاكيد مي‌ورزيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون