• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3766 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ اسفند

عارف: كانديداي اصلاح‌طلبان با قاطعيت به پاستور مي‌رود

پنجمين كنگره انجمن اسلامي معلمان برگزار شد

گروه احزاب

جريان اصلاحات در سال 96 سومين گام انتخاباتي خود را مي‌بردارد. از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و روي كار آمدن حسن روحاني به عنوان گزينه مورد حمايت اصلاح‌طلبان، اين جريان سياسي تلاش كرد تا از شكست سال 84 و فراز و فرودهاي هشت سال پس از آن درس بگيرد. نتيجه و مولود تحليل‌ها و آسيب‌شناسي‌ها در دوران سخت سياست‌ورزي در دولت پيشين، نهادي با عنوان شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بود. اين نهاد بستري براي حركت جبهه‌اي اصلاح‌طلبان شد و امروز شايد مهم‌ترين مزيت اين جريان سياسي نسبت به جريان رقيبش همين سياست‌ورزي جبهه‌اي باشد. حالا شوراي عالي سياستگذاري به رياست محمدرضا عارف، مهم‌ترين مرجع تصميم‌گيرنده انتخاباتي اصلاح‌طلبان شناخته مي‌شود.
 روز پنجشنبه در پنجمين كنگره انجمن اسلامي معلمان، محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان از اتمام راهبرد جريان اصلاحات در انتخابات شوراهاي شهر و روستا خبر داد. او همچنين خبرداد كه هفته آينده اين راهبرد‌ها اعلام مي‌شود.
تصميم‌گيري در مورد انتخابات شوراهاي شهر و روستا از اهميت بيشتري برخوردار است. چه اينكه اين انتخابات بايد در سراسر كشور سازماندهي شود و ارايه ليست واحد در تمام حوزه‌هاي انتخابيه مساله‌اي است كه اين جريان سياسي بر آن تاكيد دارد. اگرچه هنوز اين مرجع تصميم‌گير به طور رسمي راهبرد انتخاباتي رياست‌جمهوري را اعلام نكرده، اما بارها هم رياست شوراي عالي سياستگذاري و هم بزرگان و چهره‌هاي اصلاح‌طلب از حمايت اين جريان سياسي از حسن روحاني براي دومين بار صحبت كرده‌اند. تاكيد بر ادامه مسير و تاكتيك اصلاح‌طلبان در سال 92، حركت بر مبناي خرد جمعي و ترجيح منافع جبهه‌اي و ملي بر منافع گروهي و جناحي و تاثير فزاينده قشر فرهنگي در حركت به سمت توسعه كشور از مهم‌ترين مباحثي بود كه در اين جلسه مورد بحث قرار گرفت.
مسير 92 را ادامه مي‌دهيم
در اين جلسه عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد كه اصلاح‌طلبان بايد مسير سال ۹۲ را ادامه دهند و راهي جز اين پيش پاي‌شان نيست. او همچنين ابراز اميدواري كرد كه كانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري آينده با قاطعيت در دور دوم در پاستور حضور يابد. وي با بيان اينكه بايد ببينيم كه دولت برآمده از حماسه سال ۹۲ با چه مشكلاتي روبه‌روست و بعد با نگاه به دستاوردهاي دولت كمك كنيم، مسير تداوم يابد و تلاش‌مان اين باشد كه نتيجه انتخابات ارديبهشت ماه آينده استمرار مسير سال ۹۲ باشد.  به گزارش ايسنا، عارف با ابراز اميدواري نسبت به همدلي و صميميت جريان اصلاحات در دو انتخابات پيش‌رو، تصريح كرد: راهبردهاي ما در مورد انتخابات شوراها نهايي شده است و شوراي عالي سياستگذاري هفته آينده تصميمات خود را درباره انتخابات شوراها اعلام خواهد كرد. ما جلسه‌اي با نمايندگان استان‌ها در اين رابطه خواهيم داشت و برنامه‌مان اين است كه سياستگذاري به شكل متمركز و اجرا به شكل غيرمتمركز انجام شود و شوراي عالي در هيچ حوزه‌اي دخالت نداشته باشد بلكه خود حوزه‌ها انتخاب كنند.
كانديداي اصلاح‌طلبان با قاطعيت در دور دوم نيز به پاستور مي‌رود
رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان همچنين گفت: در مورد انتخابات رياست‌جمهوري ما برنامه مشاركت و حضورمان را تا پايان سال ارايه خواهيم كرد تا ان‌شاءالله كانديداي ما با قاطعيت در دور دوم در پاستور حضور يابد.  عارف خاطرنشان كرد: ما در ارديبهشت ماه آينده دو انتخابات مهم در پيش داريم و معتقديم بايد روندي كه از سال ۹۲ برمبناي عقلانيت، خردجمعي و عبور از منافع گروهي، جبهه‌اي و فردي و ترجيح منافع ملي طي كرديم ادامه دهيم، همان‌طور كه در گام دوم محكم‌تر جلو رفتيم. تشكيل شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در واقع نشان‌دهنده درايتي بود كه در جريان اصلاحات وجود داشت و ما بايد در گام سوم نيز مسير عقلانيت، آرامش و اميد را ادامه دهيم.  وي يادآور شد: راهبرد اصلي ما حضور پاي صندوق‌هاي راي با رعايت اخلاق و ارزش‌هاست و انتظار داريم فرداي رقابت، رفاقت كنيم. ما دست برادري‌مان را به سمت همه جريانات داخل نظام دراز كرديم و در خيلي از موارد از حقوق احزاب‌مان گذشتيم. در انتخابات آينده شوراها نيز بايد از تجربه گام دوم استفاده كنيم. محور حركت در اين انتخابات شوراي عالي سياستگذاري است. انتخابات شوراها براي ما از نظر جايگاه مردم و شوراها در قانون اساسي اهميت دارد و اينكه تشكيل شوراها دستاورد دولت اصلاحات است. لذا بايد در اين انتخابات حضور جدي داشته باشيم و چهره‌هاي متخصص دردآشنا را انتخاب كنيم تا پارلمان‌هاي محلي تقويت شود.
مساله مهم نظام، منزلت و معيشت معلمان است
رييس فراكسيون اميد مجلس در بخش ديگري از اظهارات خود در پنجمين كنگره سراسري انجمن اسلامي معلمان ايران، معلمان را موثرترين قشر خودنخبه در خدمت انقلاب و پيگير تحقق آرمان‌هاي انقلاب توصيف كرد و گفت: اين قشر در رويدادهاي مختلف بعد از انقلاب نيز تاثيرگذاري زيادي داشتند و نقش كليدي و مهمي را در تحقق اهداف و برنامه‌هاي نظام ايفا كردند.  وي افزود: ما امروز با آسيب‌هاي جدي در حد بحران روبه‌رو هستيم كه اگر ريشه‌يابي شود به دوران نوجواني و جواني برمي‌گردد كه ريشه در تعليم و تربيت دارد. ما بايد موضوع تعليم و تربيت و آموزش و پرورش را در برنامه‌هاي درازمدت ببينيم. در حالي كه متاسفانه بخش‌هايي كه خروجي كوتاه‌مدت دارند بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند چرا كه به هر حال دوره مديريت‌ها كوتاه و ثبات مديريت كم است و افراد مي‌خواهند گزارشي براي ارايه داشته باشند لذا خيلي به مسائل بلندمدت نمي‌پردازند.  عارف ادامه داد: من معلمي را يك شغل نمي‌دانم بلكه معلمي شغل است. اين افراد كمتر به خاطر منافع مادي معلمي را انتخاب كردند بلكه بيشتر به خاطر نگاه بلندمدت به انسان آن را انتخاب كردند كه البته اين امر تكليف نهادهاي حاكميتي را براي تامين معاش معلمان از بين نمي‌برد. آنچه مساله نظام ما است منزلت و معيشت معلم است كه بايد آن را حل كنيم و تا زماني كه اين مساله حل نشود، نمي‌توانيم در اهداف دراز مدت‌مان موفقتي صددرصد داشته باشيم.  اين عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: وقتي همه نظامات اداري برنامه‌ريزي و قانونگذاري ما به سمتي رفت كه خانواده‌ها در انتخاب شغل فرزندان اولويت اول را معلمي قرار دادند آن وقت مي‌توان گفت كه راه درستي رفته‌ايم. اما الان با اين وضعيت خيلي فاصله داريم. نگاه ما به قشر تاثيرگذار معلم هم بسيار مهم است. من به منزلت بيش از معيشت معلم اهميت مي‌دهم. اما اگر معيشت تامين نباشد شايد نتواند اثر زيادي داشته باشد لذا بايد با اولويت به اين مساله بپردازيم.  وي با اشاره به برنامه ۱۲۶ ماده‌اي فراكسيون اميد مجلس خاطرنشان كرد: اميدواريم بتوانيم در پايان دوره چهارساله مجلس گزارش خوبي درباره اجراي اين برنامه ارايه كنيم. موضوع معيشت و منزلت معلمان از جهت‌گيري‌هاي مهم در اين برنامه و جزو اولويت‌هاي ما است و البته ما به دنبال راهكار كوتاه‌مدت نيستيم بلكه معتقديم راهكار و برنامه پايدار براي مسائل معلمان، منزلت و معيشت آنها در نظر گرفته شود. يكي از دغدغه‌هاي هشت سال دولت اصلاحات هم موضوع معلمان بود كه شايد اگر نگاه عميق‌تر و دقيق‌تري به آن مي‌شد امروز نتايج بهتري را شاهد بوديم.
عبدالرزاق موسوي:
بدون توجه به آموزش و پرورش مشكلات كشور حل نمي‌شود
دبيركل انجمن اسلامي معلمان ايران نيز در اين جلسه حل مشكلات آموزش و پرورش را نيازمند اراده ويژه دولت و مجلس عنوان كرد. سيدعبدالرزاق موسوي با بيان اينكه اصلاح‌طلبي، رعايت حقوق ديگران، احترام به كرامت انساني، استقلال قضات و احترام به آزادي‌هاي فردي است و كشور و انقلاب متعلق به تك‌تك مردم است، اظهار كرد: پايبندي به قانون اساسي و انديشه و سيره امام(ره) مي‌تواند منجر به تقويت و انسجام ملي شود. ما در همين راستا از نظام و دستاوردهاي آن حمايت كرده و خواهيم كرد و مواضع خود را شفاف بيان كرده‌ايم.  دبيركل انجمن اسلامي معلمان ايران يادآور شد: بدون توجه به آموزش و پرورش مشكلات كشور حل نمي‌شود و حل مشكلات آموزش و پرورش نيازمند اراده دولت و مجلس و همچنين استفاده از ظرفيت فرهنگيان است.  موسوي در ادامه خواستار رسيدگي به موضوع حصر خانگي از سوي روساي جمهوري و رييس قوه قضاييه شد و گفت: از رهبري نيز تقاضا داريم همچنان كه در شرايط سخت گره‌هاي زيادي از كشور را گشودند اين گره را نيز در آستانه سال نو و در آستانه دو انتخابات پيش‌رو بگشايند.
دانش‌آشتياني:  
ارتقاي نهادهاي مدني قدمي براي اصلاحات همه‌جانبه در كشور است
 فخرالدين دانش‌آشتياني، وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم ارتقاي و تثبيت نهادهاي مدني در كشور را قدمي براي توانمند‌سازي جامعه، پيشبرد فرآيند توسعه ملي و اصلاحات همه‌جانبه دانسته و گفت: تلاش شما براي بالا بردن ظرفيت‌هاي انجمن هم كوششي ملي است كه نظام آموزش و پرورش، جريان اصلاحات و نظام از آن سود مي‌برند. انجمن اسلامي معلمان براي من كه توفيق همراهي و همكاري با شهيد رجايي را داشتم و امروز افتخار همكاري با بسياري از اعضاي آن را دارم، نهادي ناشناخته نيست. از قديم با ظرفيت‌هاي آن ‌آشنا بودم و اكنون هم به حمايت‌ها، مساعدت‌ها، نقدها و راهنمايي‌هاي شما پشت‌گرم و نيازمندم.  عضو كابينه تدبير و اميد با بيان اينكه دانش‌آموزان، موتور محركه اصلي و مايه ايجاد شور و نشاط و اميد در كشور هستند، تصريح كرد: مدرسه نيز هم به لحاظ كالبدي و هم به لحاظ معنوي، كانون تحولات اساسي در جامعه هستند.  دانش آشتياني در پايان گفت: در اين مقطع حساس تاريخي نهادها و تشكل‌هاي مدني به عنوان ميراث‌داران انقلاب اسلامي و پيش برندگان اصلاحات و اعتدال، دولت را مجدانه كمك كنند تا آينده‌اي بهتر از امروز داشته باشيم و بزرگ‌ترين سرمايه اين سرزمين كه سرمايه انساني است را ارتقا بخشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون