• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

عملكرد 10 ماهه مجلس دهم تشريح شد

۲۰۶۳ تذكر كتبي و ۷۱۸ سوال از مسوولان اجرايي

گروه سياسي| سال 95 بيش از هر چيز يك رويداد مهم داشته است. رويدادي به نام آغاز به كار مجلسي جديد با چهره‌ها و تفكرهاي جديد كه بي‌شك بسياري را اميدوار به تغيير در دستور كار پارلمان‌ها نيز كرده بود. اسفند كه تمام شود 10 ماه از آغاز به كار مجلس دهم مي‌گذرد. گذشتني كه همراه با انتظارات و توقعات بسياري بوده است. ديروز يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس از اين 10 ماه گزارشي ارايه داد. گزارشي كه نشان مي‌دهد هرچند حجم سوالات و تذكرات نمايندگان مجلس دهم نسبت به مجلس نهم آنچنان كاهش نداشته است اما آرامش حاكم بر روابط دو قوه روزهاي پر تنش مجلس قبل و دولت را به فراموشي سپرده است. بر اساس آنچه غلامرضا كاتب اعلام كرده است طي 10 ماه گذشته نمايندگان مجلس دهم، 2063 تذكر كتبي به دولتي‌ها داده‌اند و از آنان 718 سوال نيز پرسيده‌اند. به گزارش خانه ملت، غلامرضا كاتب، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي گزارش عملكرد دوره دهم مجلس شوراي اسلامي در يك‌سال گذشته را تشريح كرد. وي با اشاره به اينكه مجلس دهم در سال 1395 سالي پر از كار و تلاش را تجربه كرد، كارنامه آن را درخشان و قابل دفاع ارزيابي كرد و اظهار كرد: عملكرد مجلس با توجه به شرح وظايف آن در سه حوزه تقنيني (قانونگذاري)، نظارتي و امور ديپلماتيك قابل بررسي و دقت نظر است. در حيطه امور تقنيني از زمان آغاز به كار مجلس شوراي اسلامي تا به امروز 92 جلسه علني طي 29 هفته جهت بررسي طرح‌ها و لوايح برگزار شد. عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه افزود: طي اين مدت 297 فقره از مجموع طرح‌ها و لوايح جهت فرآيند ثبت و تشكيل پرونده قبل از اعلام وصول تشكيل شده است كه از اين تعداد 263 فقره در صحن علني اعلام وصول شده است.
ارجاع 127 طرح و 151 لايحه به كميسيون‌هاي مرتبط
وي با اشاره به اينكه بر اساس شيوه و روال موجود قبل از طرح در صحن علني به كميسيون‌هاي اختصاصي ارسال مي‌شود، گفت: در اين خصوص در مجموع 278 فقره (127 طرح و 151 لايحه) به كميسيون‌هاي مرتبط ارجاع شد كه بر همين اساس و به منظور بحث و بررسي كارشناسي روي موارد ارجاعي 694 جلسه با 1604 ساعت كار مفيد تشكيل شد. البته لازم به ذكر است كه در همين راستا توسط كميته‌هاي زيرمجموعه كميسيون‌هاي اختصاصي نيز 412 جلسه با 869 ساعت كار مفيد به صورت جداگانه روي طرح‌ها و لوايح كار كارشناسي و مطالعاتي صورت گرفته است كه با توجه به آنچه بيان شد در نهايت 142 فقره (53 طرح و 89 لايحه) به اتمام بررسي كارشناسي و تهيه و تنظيم گزارش كميسيون منتج شد. غلامرضا كاتب همچنين در ادامه افزود: با توجه به عنايت عموم نمايندگان مجلس به مشاركت فعال در تنقيح قوانين در خصوص طرح‌ها و لوايح مطروحه 11474 فقره پيشنهاد از سوي نمايندگان جهت بررسي و تنظيم شده است. وي در ادامه اظهار كرد: در طول فعاليت يك‌ساله مجلس دهم حسب درخواست نمايندگان مجلس 330 فقره دعوت از وزرا و مسوولان اجرايي جهت حضور در مجلس دعوت به عمل آمده است.
2063 فقره تذكر كتبي نمايندگان مجلس به مسوولان اجرايي كشور
نماينده منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اهم فعاليت‌هاي شاخص مجلس در طول يك‌سال گذشته گفت: بررسي احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه، بررسي و تصويب برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با يكصد و بيست و چهار ماده كه پس از 22 جلسه و 51 شيفت كاري به تصويب رسيد و سرانجام رسيدگي به ماده واحده لايحه بودجه سال 1396 در 12 جلسه و 18 شيفت كاري از شاخص‌ترين و مهم‌ترين فعاليت‌هاي مجلس شوراي اسلامي بود. رييس فراكسيون توليد و اشتغال مجلس شوراي اسلامي همچنين درخصوص بخش عملكرد نظارتي اين نهاد گفت: همان‌گونه كه مستحضر هستيد، وجه نظارتي مجلس همواره داراي اهميت، حساسيت ومنزلت است چرا كه آنچه همواره با آن مواجه هستيم عدم اجرا يا نقص اجراي قوانين موجود است. در همين راستا هم مجموعه مجلس تمام تلاش كارشناسي و اجرايي خود را در طول فعاليت يك‌ساله مجلس دهم در سال 95 مصروف انجام امور نظارتي كرده است. وي ادامه داد: به نحوي كه 2063 فقره تذكر كتبي نمايندگان مجلس به مسوولان اجرايي كشور، 718 سوال نمايندگان از مسوولان اجرايي كشور، 76 تقاضاي تحقيق و تفحص، يك طرح استيضاح، هفت درخواست اعمال ماده 236، سه درخواست اعمال ماده 49، انتخاب 105 نماينده ناظر مجلس در مجامع، هيات‌ها و شوراهاي استاني و صدور و تحويل احكام ايشان و سرانجام بررسي شكايات وارده در اجلاسيه اول دوره دهم تاكنون در كميسيون اصل نود به تعداد 2327 فقره از اهم موارد قابل ذكر بود. كاتب همچنين در ادامه با اشاره به وظايف مهم و حساس هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين گفت: در اين راستا تاكنون 473 فقره عنوان از مصوبات دولت رصد، پيگيري و دريافت شده است كه به همين منظور 68 جلسه هيات و كارگروه تخصصي براي بررسي مصوبات دريافتي تشكيل شده است. اين نماينده مجلس دهم افزود: در ادامه اين فعاليت همچنين 183 فقره نامه از دستگاه‌هاي اجرايي و ساير نهادهاي قانوني و اشخاص حقيقي و حقوقي دريافت شده است كه به تمامي آنها پاسخ كارشناسي لازم تهيه، ابلاغ و ارسال شده است. وي در ادامه اظهار كرد: انشا  و ابلاغ 34 فقره راي مقدماتي به دولت و مراجع ذي‌ربط و همچنين تنظيم و ابلاغ 15 فقره راي قطعي رياست محترم مجلس در مورد مصوبات دولت و انتشار آنها در روزنامه رسمي و در نهايت بررسي و ابلاغ عدم مغايرت 375 فقره مصوبات به دولت از اهم ساير فعاليت‌هاي مجلس شوراي اسلامي در حيطه نظارتي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون