• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

دو روز تا شروع ثبت‌نام انتخابات شوراي شهر باقي‌مانده است

هنوز ليست اصلاح‌طلبان براي انتخابات شورا تكميل نشده

حميدرضا خالدي

 

درحالي كه چند روز بيشتر تا آغاز سال نو باقي نمانده است و مردم بيشتر در تكاپوي برگزاري اين عيد باستاني هستند، جناح‌هاي سياسي كشور خود را آماده مي‌كنند تا كانديداهاي خود را وارد ماراتن انتخابات شوراي شهر كنند كه دركنار انتخابات رياست‌جمهوري يكي از مهم‌ترين رخدادهاي ملي كشور در سال 96 خواهد بود.
در اين ميان اصلاح‌طلبان هم ماه‌هاست كه به صورت منسجم خود را براي حضور در اين ماراتن آماده مي‌كنند و ليستي از منتخبين خود براي ثبت نام در اين انتخابات كه از آخرين روز سال كنوني آغاز مي‌شود، آماده كرده‌اند. با دو عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر درباره فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان براي تصاحب كرسي‌هاي شورا صحبت كرده‌ايم:
حقاني: نمي‌توان با قاطعيت تركيب شوراهاي آينده را پيش‌بيني كرد
محمد حقاني، چهره شاخص اصلاح‌طلبان شوراي چهارم با اشاره به اينكه ماه‌هاست كه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان جلساتي را براي برگزاري انتخابات شوراها برگزار مي‌كند، گفت: اين شورا در نخستين گام شاخصه‌ها و معيارهايي را براي افرادي كه داوطلب حضور در ليست كانديداهاي شوراهاي اصلاح‌طلبان هستند تعيين كرده كه براساس آن توانايي‌هايي افراد را مي‌سنجد تا از بين علاقه‌مندان ليست‌هايي را در شهرهاي مختلف به عنوان كانديداهاي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات شوراها، معرفي كند.
وي با تاكيد بر اينكه افرادي كه درليست كانديداهاي اصلاح‌طلبان در شهرهاي مختلف قرار مي‌گيرند، همگي داوطلب هستند و هيچ اجباري از سوي شوراي سياستگذاري براي حضور افراد در اين ليست وجود ندارد در مورد ليست‌هايي كه در چند روز اخير در فضاهاي مجازي به عنوان ليست كانديداهاي اصلاح‌طلب دست به دست مي‌شود، گفت: هيچ كدام از اين ليست‌ها درست و واقعي نيستند چون هنوز ليست‌هاي شهرها بسته نشده است؛ چرا كه معلوم نيست چند درصد از افرادي كه به تاييد شوراي سياستگذاري رسيده‌اند، تاييد صلاحيت شوند. درواقع اصلاح‌طلبان براي اينكه آماده چنين وضعيتي باشند، ليست‌هاي خود را با تعداد بيشتري از داوطلبان مي‌بندند تا با مشكلي مواجه نشوند.
حقاني افزود: باز هم تاكيد مي‌كنم كه نه هنوز هيچ ليستي از سوي اصلاح‌طلبان منتشر شده است و نه هنوز اسامي منتخبين ليست‌ها، به خود افراد داوطلب اعلام شده است. رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران درپاسخ به اين سوال كه در انتخاب ليست اصلاح‌طلبان تا چه حد به سابقه سياسي و فعاليت‌هاي اجرايي افراد و شهرت‌شان توجه شده است ؟ گفت: تمام هدف شوراي سياستگذاري اين بوده و هست كه افرادي به عنوان نماينده اصلاح‌طلبان در ليست قرار گيرند كه در وهله اول در يكي از شاخه‌هاي مختلف و متنوع «شهري» تخصص داشته باشند.
گرچه تعهد و سابقه افراد هم مدنظر قرار گرفته است. به همين دليل اميدواريم كه افرادي در ليست نهايي باشند كه واقعا بتوانند به عنوان كارشناس، مسائل شهرهاي كشور به خصوص كلانشهرهايي چون تهران را درك و تجزيه و تحليل كنند و براي شهرو مردم آن مفيد و تاثيرگذار باشند.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا تمام اعضاي اصلاح‌طلب شوراي چهارم براي حضور در انتخابات شوراهاي دوره پنجم هم حضور پيدا مي‌كنند؟ گفت: تا جايي كه مي‌دانم تمام دوستان اصلاح‌طلب شورا براي حضور در انتخابات دوره آتي اعلام آمادگي كرده‌اند كه البته بايد شوراي عالي سياستگذاري در مورد حضورشان در ليست اصلاح‌طلبان تصميم‌گيري كند. حقاني در مورد پيش‌بيني‌اش درباره سرنوشت انتخابات نيز گفت: واقعا نمي‌توانم پيش‌بيني درستي در اين مورد داشته باشم. ولي آنچه مسلم است همه‌چيز را مردم مشخص مي‌كنند.
تندگويان: اميدواريم حماسه مجلس در انتخابات شوراها تكرار شود
محمدمهدي تندگويان، عضو فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر چهارم نيز در خصوص اقدامات شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي تعيين ليست اصلاح‌طلبان شوراها گفت: جدولي تهيه شده تا براساس آن صلاحيت علاقه‌مندان به حضور در ليست اصلاح‌طلبان مشخص شود. در اين جدول معيارهايي چون تخصص، سابقه كار درشهرداري و شوراها، تخصص و سابقه فني و اجرايي و ارتباط با احزاب اصلاح‌طلب و از اين دست معيارها مد نظر قرارگرفته است ولي تاكنون هيچ ليستي بيرون نيامده است.
وي با ذكر اينكه بعيد مي‌دانم قبل از پايان تعطيلات ليستي از اصلاح‌طلبان منتشر شود، گفت: همان طور كه مي‌دانيد داوطلبان بايد از ابتداي فروردين تا 6 فروردين ثبت نام كنند. بعد از آن شوراي سياستگذاري مي‌تواند بنشيند و براساس معيارهايي كه دارد از بين ثبت‌نام‌كنندگان، ليست‌هاي اصلاح‌طلبان شوراها را معرفي كند.
وي با بيان اينكه با توجه به سنوات قبل و رد صلاحيت‌هاي گسترده اصلاح‌طلبان، بايد ليستي حداقل دوبرابر ظرفيتي از شوراها مشخص شود، گفت: در دوره قبل هم وضعيت به همين شكل بود يعني ليستي تقريبا 40 نفره معرفي شد كه برخي از دوستان در اين ليست رد صلاحيت شدند. براي همين در اين دوره هم ليست اصلاح‌طلبان بيشتر از ظرفيت شوراها خواهد بود.
تندگويان در ادامه در مورد اينكه در ليست اصلاح‌طلبان تا چه حد شهرت و سابقه سياسي و اجرايي مهم است، گفت: البته اين شاخصه‌ها هم مهم است ولي آنچه مسلم است اين است كه ما معتقديم نبايد تجربه شوراي اول تكرار شود. در اين دوره اكثريت اصلاح‌طلبان از چهره‌هاي شاخص سياسي بودند و ديديم كه چه شد ! براي همين در اين دوره تاكيد اصلاح‌طلبان روي تخصص داشتن در يكي از شاخه‌هاي شهري خواهد بود تا سابقه سياسي.
وي در مورد ليست‌هايي كه به عنوان ليست‌هاي نهايي اصلاح‌طلبان در فضاي مجازي منتشر مي‌شود نيز گفت: اينها ليست‌هاي نهايي شوراي سياستگذاري نيست بلكه احتمالا متعلق به ليست‌هاي زيرشاخه‌هاي مرتبط با اصلاح‌طلبان است.  تندگويان همچنين در خصوص پيش‌بيني‌اش از انتخابات دوره پنجم شوراها و پيروزي طيف اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان گفت: درمورد كل كشور نمي‌توان پيش‌بيني درستي كرد ولي در مورد تهران اميدواريم تجربه انتخابات مجلس، تكرارشود و اقبال مردم به اصلاح‌طلبان باعث شود تا اكثريت شورا در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون