• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

11 هزار مدرسه آماده اسكان نوروزي است

اقامت نوروزي به سبك كلاس درس

اعتماد| 681 پايگاه اسكان، 11 هزار و 300 مدرسه و 200 مركز رفاهي و مهمان‌سرا سال گذشته ميزبان مسافران نوروزي در كشور بودند كه بخش عمده آنها را فرهنگيان تشكيل مي‌دادند. آن‌گونه كه پس از نوروز 95 اعلام شد نزديك به يك ميليون خانوار (حدود 5 ميليون نفر) در اين مراكز اقامت داشتند. همان زمان معاون وقت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه بنا به تعرفه ابلاغي، نوروز 95 حدود 13 ميليارد تومان از بابت اسكان در 105 هزار كلاس درس به خزانه واريز شد. امسال البته اين درآمد افزايش خواهد داشت چرا كه بنا بر اعلام آموزش و پرورش در سال 96 به ميزان تعرفه اسكان نوروزي افزوده مي‌شود.
مديركل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش اوايل اسفند گفت: « نرخ اقامت كه طي سه سال گذشته ثابت بوده، امسال ۱۰ تا ۱۲ درصد افزايش پيدا مي‌كند. » عباسعلي باقري چند روز بعد از تلاش براي حذف اماكن و مدارس با امكانات حداقلي هم خبر داد و اعلام كرد: « در سال جاري تصميم بر اين شد كه مدارس را با حداقل امكانات تجهيزكنيم و براي اسكان نيز در دو بخش الف و ب بر اساس تجهيزات اقدام كنيم. ضمن اينكه اسكان بخش ج هم حذف شده است. » بنا بر تعاريفي كه از انواع مراكز اسكان فرهنگيان ارايه شده است، مدارس گروه ج مدارسي هستند داراي اتاق‌هاي مجهز به فرش يا موكت و حتي الامكان پتو و يخچال، اجاق گاز و تلويزيون مشترك. تا سال گذشته اين دسته از مدارس هر شب 12 هزار تومان اجاره مي‌رفتند. بنا بر اعلام آموزش و پرورش اعتباراتي كه براي تقسيم‌بندي اسكان در نظر گرفته شده بود بر اساس مسافرپذيري هر شهري توزيع و اقلام موردنياز متناسب با شرايط آب‌وهوايي استان تهيه مي‌شود.
«ما معتقديم مدرسه و كلاس درس، جاي اسكان و اقامت نيست، بلكه جاي سوادآموزي است، اما ناچار هستيم، چرا كه برخي مكان‌ها، امكانات گردشگري ندارند يا همكاران ممكن است، توان مالي براي رفتن به مكان ديگر يا هتل را نداشته باشند. بنابراين حداقل‌هايي را در نظر گرفته‌ايم و مطمئن هستيم هر كاري كنيم، باز هم كلاس درس، محل اقامت نمي‌شود و هميشه اين مشكل وجود داشته است. » اين نظر باقري است كه در خصوص نارضايتي فرهنگيان از شرايط اسكان به «ايلنا» اعلام كرد. اما از فرهنگيان اگر بپرسيد، به نكات جزيي‌تري اشاره مي‌كنند. وضعيت اسكان آنها در ايام اوج سفر ازجمله نوروز بخشي از مطالبات صنفي آنهاست مبني بر حفظ احترام و شأن فرهنگيان. مهدي بهلولي، فعال صنفي به «اعتماد» مي‌گويد: «من چند سال قبل در مشهد از امكان اسكان نوروزي در مدارس استفاده كردم. چون مدرسه حمام نداشت از رديف 10تايي سرويس بهداشتي مدرسه، چهار تا را تبديل به حمام كرده بودند.
در چنين شرايطي خانم‌ها اصلا نمي‌توانستند از حمام استفاده كنند.» او معتقد است حالا كه مدارس رسما تبديل به محل سكونت هم شده‌اند بايد از ابتداي ساخت آنها يا بازسازي مدارس قديمي‌تر يكسري امكانات نظير غذاخوري و حمام هم براي آنها در نظر گرفته شود، چون با توجه به وضعيت سهميه‌بندي خانه‌هاي معلم، معلم‌ها اصلا نمي‌توانند در زماني مانند نوروز از امكانات استاندارد مراكز اقامتي استفاده كنند: «در طول 25 سال كارم چندان ياد ندارم كه معلم‌ها توانسته باشند از خانه‌هاي معلم استفاده كنند چون در دوره اوج سفر اين مراكز هميشه از قبل توسط نيروهاي ستادي و وزارتخانه رزرو شده‌اند. » او البته مي‌گويد كه در سال‌هاي اخير و با تند شدن جريان انتقاد معلمان به وضعيت اسكان در مدارس، آموزش و پرورش تلاش كرده است تا دست‌كم مدارس بهتري را براي اسكان مسافران آماده كند و برخورد كاركنان مدارس با مهمانان بهتر شده است. مهدي فتحي، آموزگار اهل سنندج كمي به مسوولان حق مي‌دهد: «خودشان هم مي‌گويند كه مدارس جاي اسكان نيست اما بضاعت آموزش و پرورش در همين حد است. بايد كمي واقع‌بين باشيم چون متقاضي براي اين مراكز خيلي زياد است. البته به تناسب امكاناتي كه در اختيار مي‌گذارند، هزينه‌ها زياد است.
 به‌خصوص كه امسال گويا قيمت‌ها خيلي بيشتر از قبل شده. » او كه تجربه اقامت در مراكز اسكان در همدان، گيلان و دماوند را داشته مي‌گويد هرچه شهرها مانند رشت و ساري و آستارا مسافرپذيرتر باشند احتمال كم بودن امكانات هم بيشتر است اما در استان‌هايي مانند لرستان و همدان مي‌توان مراكز تميزتر و بهتري براي اقامت يافت.
 پيش‌بيني شده است كه امسال هم حدود يك ميليون خانواده در مراكز اقامتي فرهنگيان و مدارس ساكن شوند. مراكزي كه همچنان مورد نقد جدي فرهنگيان هستند اما باز هم مثل هر سال متقاضيان ناچار براي اقامت در همين مدارس مجهز به تخته‌سياه و پتو صف مي‌كشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون