• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

محسن هاشمي‌:

مادرم بیشترین رنج را از دوری پدرم می‌برند

گروه سياسي| محسن هاشمي ‌رفسنجاني اين روزها كانديداي حضور در انتخابات شوراهاي شهر تهران شده است. از سوي ديگر برخي گمانه‌زني‌ها نيز از احتمال انتخاب او به عنوان شهردار تهران حكايت دارد. هرچه كه هست محسن هاشمي‌رفسنجاني كه يك‌بار رقابت براي شهرداري تهران را تنها با يك راي كمتر باخته است حالا در روزهاي مهمي به سر مي‌برد. روزهايي كه شايد در آنها او تنها يك عضو شوراي شهر بماند يا آنكه شهردار پايتخت شود. او اما ديروز در گفت‌وگويي با « برنا» از اين روزهاي خانواده هاشمي مي‌گويد. از شرايط سخت عفت مرعشي، همسر آيت‌الله كه پس از بازگشت مهدي هاشمي به زندان روزهاي سختي را مي‌گذراند و از شرايط اين روزهاي اصلاح‌طلبان و اعتداليون. او اما توصيه مي‌كند كه «همان‌گونه كه در سال 1392 آيت‌الله هاشمي با درايت و تدبير شرايط را مديريت كردند تا حماسه سياسي خلق شود، بزرگان كشور و رهبران جريان اصلاحات و اعتدال نيز با وفاق، همگرايي و تدبير بتوانند به نظام و مردم آرامش داده و حماسه ديگري را به وجود بياورند.»
به گزارش برنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات محسن هاشمي‌رفسنجاني به شرح زير است:
 ‌ شرايط دشواري است. از دست دادن پدر براي هر خانواده‌اي سنگين و طاقت‌فرساست. از اسفندماه كه مرخصي برادرم مهدي تمام شد و مجددا به زندان بازگشت شرايط مادرم دشوارتر شده است. همه ما تلاش مي‌كنيم ايشان كه بيشترين رنج را از فقدان آيت‌الله مي‌برند را تسلي دهيم.
 ‌ اصلاح‌طلبان و جريان اعتدال در مقطع فعلي وضعيت حساس و تعيين‌كننده‌اي دارند. در آستانه انتخابات قرار داريم و حضور منسجم، موفق و پرشور در انتخابات پيشرو مي‌تواند ضامن امنيت و پيشرفت كشور و تثبيت تفكر ميانه روي و اعتدال باشد. انتظار اين است همان‌گونه كه در سال 1392 آيت‌الله هاشمي با درايت و تدبير شرايط را مديريت كردند تا حماسه سياسي خلق شود، بزرگان كشور و رهبران جريان اصلاحات و اعتدال نيز با وفاق، همگرايي و تدبير بتوانند به نظام و مردم آرامش داده و حماسه ديگري را به وجود بياورند.
‌ پروژه متروي تهران قبل از انقلاب آغاز شد و پيشرفت‌هاي مقدماتي داشت اما در سال‌هاي نخست انقلاب برخي مديران آن را يك پروژه اشرافي دانسته و متوقفش كردند. اما آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در سال 1363 و در اوج جنگ در نماز جمعه تهران بحث مترو را مجددا به عنوان يك ضرورت مطرح و سپس با پيگيري‌هاي ويژه ايشان در مقام رييس مجلس شوراي اسلامي از سال 1365، پروژه متروي تهران فعال شد. بنده هم از سال 1372 با توجه به تخصصم در رشته مكانيك و مسووليتم در بازرسي ويژه رييس‌جمهوري به عضويت هيات‌مديره شركت مترو درآمدم تا اين پروژه تسريع يابد و بعد از دولت سازندگي هم در سال 1376 با حكم وزير وقت كشور جناب آقاي نوري، به عنوان مديرعامل مترو منصوب شدم و از يك سال بعد به تدريج بهره‌برداري از متروي تهران آغاز شد و 13 سال به عنوان مديرعامل و سپس يك سال به عنوان عضو هيات‌مديره تا سال 1392 در اين شركت مسووليت داشتم. در اين دوره با مساعدت و پيگيري رييس دولت اصلاحات و سپس شهرداران تهران آقايان الويري، ملك مدني، مقيمي، احمدي‌نژاد و در نهايت با تلاش‌هاي قاليباف بخش مهمي از خطوط مترو تكميل شد و بخشي نيز فعال شد كه در سال‌هاي اخير به بهره‌برداري رسيد.
‌ حوزه اجرايي و مسائل عمومي جاي مجادلات سياسي نيست، اختلاف سليقه ما نبايد باعث شود كه نقاط مثبت ديگران را ناديده بگيريم يا در رسانه‌ها به يكديگر پرخاش كنيم. اگر اختلاف نظر كارشناسي وجود دارد محل بحث آن جلسات كاري است نه تريبون‌هاي سياسي. برهمين اساس به آقاي قاليباف نامه نوشتم تا تنش در فضاي مديريت شهري كاهش يابد و روابط صميمانه و همدلي بيشتري در سال جديد حاكم شود.
 ‌ امسال در نمايشگاه كتاب، خاطرات سال 1373 آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تدوين و نهايي شده و منتشر مي‌شود. دفتر نشر معارف انقلاب كه متولي تدوين و نشر آثار ايشان است، با توجه به آنكه متناسب با حضور و نظارت ايشان سازماندهي شده بود در فقدان آيت‌الله نياز به تجديد ساختار دارد كه ايده‌هايي در اين باره وجود دارد كه با شكل‌گيري هيات امنايي از بزرگان و همراهان آيت‌الله هاشمي، اين ساختار شكل خواهد گرفت.
 واقعيت آن است كه شهروندان تهراني از كيفيت و چگونگي وضعيت زيست محيطي در شهر رضايت ندارند، البته اينگونه نيست كه مسبب همه اين نارضايتي‌ها مديريت شهري باشد اما بخش قابل توجهي از آن به‌دليل تمركزگرايي، ساختار معيوب و توسعه نامتوازن در شهر است. بنابراين شهردار و مديريت شهري كارنامه‌اي دارند كه بايد منصفانه و كارشناسانه مورد ارزيابي قرار گيرد نه با سياه نمايي، شعارزدگي و تبليغات. در اين كارنامه نقاط مثبت و منفي وجود دارد كه بايد نقاط مثبت تقويت و نقاط ضعف اصلاح شود.
‌ در سال 1389، شرايط به گونه‌اي پيش رفته بود كه شهرداري احساس مي‌كرد به خاطر حضور من در مترو دولت سابق اعتبارات مترو را تخصيص نمي‌دهد. من براي اينكه پروژه مترو آسيب نبيند از مديرعاملي مترو استعفا كردم اما يك سال در هيات‌مديره ماندم تا بودجه قانوني مترو اختصاص يابد.
 ‌ پرونده مهدي با وجود گزارش‌هاي مثبتي كه از قاضي پرونده به دفتر مسوولان عاليرتبه نظام در زمان حيات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ارسال شده بود در فرآيند اعاده دادرسي به نتيجه نرسيد. البته اعاده دادرسي محدوديت براي طرح ندارد و ما اميدواريم با كاهش التهابات سياسي، اين پرونده به‌صورت كارشناسي مجددا رسيدگي شده و حكم آن نقض و اعاده دادرسي شود. در مورده خواهرم فائزه نيز اميدوارم در دادگاه تجديد نظر مساله حل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون