• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

ميرلوحي:

رقباي روحاني در سطح و ترازش نيستند

محمود ميرلوحي، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه جريان اصولگرا اين روزها در شرايط فقدان راهبرد، هدف اثباتي و برنامه به سر مي‌برد و بيش از پيش نياز به پالايش جدي درون جرياني دارند. همين است كه او بيان مي‌كند احتمال رسيدن اين جناح به نامزد واحد دور از ذهن است. همين است كه اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جماران»پيش‌بيني مي‌كند كه اصولگرايان با چند كانديداي متعدد پا به ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌گذارند.
  ‌ اصولگرايان چون نتوانستند نيرو و شخصيتي در قواره آقاي روحاني پيدا كنند بعيد است كه بتوانند به كانديداي واحد برسند.
  ‌ اصولگرايان نمي‌توانند واقعيت تفرق را پنهان كنند. اصولگرايان از مسير خاصي در آن هشت سال عبور كردند و در اين چهار سال هم نتوانستند آن هشت سال را درست تبيين كنند كه چه مي‌خواستند و چرا آن مسير را حمايت كردند. آنها فكر مي‌كنند با انكار آن هشت سال و مبرا دانستن خودشان مساله فيصله پيدا مي‌كند و حافظه جامعه فراموش مي‌كند كه چه هزينه‌اي را به كشور تحميل كردند.
  ‌ متاسفانه اصولگرايان هيچ‌وقت نتوانستند به صورت اثباتي راهبردي را تعيين كنند كه جامعه را پيرامون آنها گردآوري كند. نمي‌شود پنهان كرد اردوگاه اصولگرايان فعلا در شرايط فقدان راهبرد، فقدان هدف اثباتي و فقدان برنامه است و لذا تا يك پالايش جدي نكنند بعيد است كه بتوانند به اجماع برسند.
  ‌ رفتارهاي اخيري كه از آنها ديده مي‌شود بيشتر كپي‌برداري از اصلاح‌طلبان، ولي فاقد محتواي كار اصلاح‌طلبي است. يعني با وجود اسم مردمي گذاشتن، تقريبا هميشه دغدغه آنها حاكميت است و دغدغه مردم را نداشتند و اصلاح‌طلبان را متهم مي‌كنند كه شما نظام را رها كرديد و فقط مطالبات مردم را دنبال مي‌كنيد؛ در حالي كه اين‌طور نيست.
  ‌ رقابت اصلي طبيعتا بين آقاي روحاني و ديگران است. جريان اصلاح‌طلبان و اعتداليون كه هدف و مواضع‌شان را روشن و مشخص كردند و طبيعتا بر يك نفر كه آقاي روحاني است تاكيد خواهند كرد. اما بعيد است رقبا به يك كانديدا برسند و به چند كانديدايي تن خواهند داد. به نظر مي‌آيد آنها راهبردهاي تضعيف و كاهش رأي آقاي روحاني و كشاندن انتخابات به مرحله دوم را دارند. رقباي آقاي روحاني در سطح و تراز ايشان مطرح نيستند.
  ‌ انتقادهايي كه اصولگرايان به آقاي روحاني مي‌كنند عمدتا انتقاد به اين است كه در حوزه اقتصاد نتوانسته آن طور كه انتظار بوده عمل كند؛ اين در حالي است كه هيچ كدام در قواره آقاي روحاني حتي در حوزه اقتصادي نتوانستند نيرو و شخصيتي را مطرح كنند اما چون فضاي كشور شناور است طرفداران آقاي روحاني هم بايد بپذيرند كه جدي كار كنند. آقاي روحاني و تيم‌شان بايد به‌طور جدي هم از عملكرد گذشته خود دفاع كنند و هم تجديد نظرهاي لازم را براي نزديك‌تر شدن به رأي و خواست و مطالبات مردم دنبال كنند كه بتوانيم به رأي بهتري برسيم.
  ‌ برنامه‌ريزي براي رسيدن به رأي 18 به علاوه 5 را پيشنهاد مي‌كنم. يعني بايد براي پنج ميليون رأي بيشتر برنامه‌ريزي كنيم تا بحث‌هايي كه دلواپسان مطرح مي‌كنند و موانعي كه در سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌كنند پاسخ داده شود. هر جايي كه دولت مي‌خواهد تصميم بگيرد آنها به واسطه رانتي كه در صدا و سيما و جاهاي مختلف دارند مانع كارهاي دولت مي‌شوند.
  ‌ ممكن است رأي آقاي روحاني ريزش و هم رويش داشته باشد. رويش آن به اين جهت است كه بايد منصفانه بگوييم مواضع ايشان در مسائل مختلف اصلاح‌طلبانه شد و بسيار هستند كساني كه معتقدند در حوزه فرهنگي، رسانه‌ها و نخبگان ايشان بالاتر از انتظار ظاهر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون