• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

محسن غرويان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هدفم پيروزي روحاني در انتخابات است

محسن غرويان، تنها مدرس حوزه علميه قم است كه در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام كرده است. غرويان هدف حضورش را دفاع از انديشه اعتدالي هاشمي‌رفسنجاني و كمك به پيروزي مجدد حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌داند. او اگرچه خودش را رجل سياسي مي‌داند ولي نفس كانديداتوري‌اش به عنوان يك حوزوي را، حتي اگر شوراي نگهبان صلاحيتش را تاييد نكند، رضايت‌بخش مي‌داند.

 

ابتدا بفرماييد با توجه به اينكه شما حامي آقاي روحاني هستيد، چرا در اين انتخابات كانديدا شده‌ايد؟

عقيده من اين است كه تفكر اعتدال بايد حضوري قوي در انتخابات داشته باشد و يكي از راه‌هاي اين امر، حضور كانديداهاي اعتدالي متعدد و بيان و تبيين انديشه‌هاي اين جريان فكري در صحنه انتخابات است. هر كس از زاويه‌اي اين تفكر را تشريح كند. ولي تصميم نهايي را در لحظه آخر، با توجه به برنامه كانديداهاي گروه‌هاي رقيب، بايد اتخاذ كرد.

يعني در روزهاي آخر تصميم مي‌گيريد كه از انتخابات كنار بكشيد يا باقي بمانيد؟

بله، چون اين بستگي به شرايط و بازي شطرنج گروه‌هاي ديگر دارد. بايد ديد آنها چه برنامه‌اي دارند. اما جهت‌گيري بنده بر اساس تفكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و جناب آقاي دكتر روحاني است.

ولي اگر در مناظره‌ها خوش بدرخشيد و كنار هم نرويد، از راي آقاي روحاني كم مي‌كنيد كه!

نه، ما به نحوي عمل مي‌كنيم كه منتهي به كاهش راي آقاي روحاني نشود بلكه در جهت تكثير راي ايشان عمل مي‌كنيم.

شايعاتي هم درباره رد صلاحيت روحاني به گوش مي‌رسد. اولا اين امر را چقدر محتمل مي‌دانيد؟ ثانيا در صورت رد صلاحيت روحاني، اگر صلاحيت شما تاييد شده باشد، تا آخر در صحنه انتخابات باقي مي‌مانيد؟

اين شايعه البته تازگي ندارد. خيلي وقت است چنين چيزي را شايع كرده‌اند ولي بنده احتمال تحقق آن را يك در هزار مي‌بينم و فكر نمي‌كنم اين شايعه اصلا قابل اعتنا باشد.

برخي از ناظران سياسي حدس مي‌زنند كه ممكن است در كنار رد صلاحيت احمدي‌نژاد، روحاني را هم كنار بگذارند.

اينها تحليل‌هاي مختلفي است كه مطرح مي‌شوند ولي به نظر من تفاوت دكتر روحاني و آقاي احمدي‌نژاد از زمين تا آسمان است و شوراي نگهبان قطعا اين دو نفر را مثل هم تحليل و ارزيابي نخواهد كرد.

شما هم احتمال رد صلاحيت احمدي‌نژاد را بالا مي‌دانيد؟

با توجه به اينكه ايشان در مقابل نظر رهبري ايستادند و با نظر رهبري مخالفت كردند، من فكر مي‌كنم شوراي نگهبان بهترين دليل را براي ردصلاحيت ايشان در دست دارد.

الان در كنار آقاي روحاني، اسحاق جهانگيري و محمد هاشمي و شما هم از جناح مخالف جناح اصولگرا كانديدا شده‌ايد. فكر نمي‌كنيد تعداد نامزدهاي همسو با روحاني، كمي زياد است؟

انگيزه اصلي من اين بود كه از حوزه علميه قم وارد انتخابات شوم. من ديدم كسي از حوزه كانديدا نشده. آقايان جهانگيري و محمد هاشمي هم چهره‌هاي حوزوي نيستند. من به عنوان يك فرد روحاني و مدرس حوزه، صلاح ديدم كسي هم از حوزه در اين انتخابات حضور داشته باشد. همان طور كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند حوزه بايد انقلابي باشد، انقلاب هم بايد حوزوي باشد. به همين دليل در انتخابات ثبت نام كردم تا يك چهره حوزوي در اين انتخابات حضور داشته باشد.

در واقع يكي از كاركردهاي حضورتان، از نظر خودتان هم افزايش راي آقاي روحاني در بين روحانيان خواهد بود؟

هدف من اين است كه بگويم آقاي روحاني در بين روحانيان پايگاه و طرفدار دارد و انديشه‌هاي ايشان مورد حمايت حوزويان است.

سه كانديداي روحاني هم داريم در اين انتخابات: شما و حسن روحاني و ابراهيم رييسي. يعني دو روحاني اعتدالگرا در برابر آقاي رييسي.

بله، اين طور است ولي من در اين انتخابات قصد تقابل با كسي را ندارم. از ابتدا هم گفتم كه رقيب كسي نيستم ولي افكار و انديشه‌هاي آيت‌الله هاشمي براي من الگو است. از نظر علمي هم، انديشه‌هاي حكيمانه آيت‌الله جوادي آملي را مي‌پسندم و از نظرات ايشان حتما استفاده خواهم كرد.

به نظرتان صلاحيت شما تاييد مي‌شود؟

من دليلي براي رد صلاحيتم نمي‌بينم. تفسيري از رجل سياسي دارم كه فكر مي‌كنم مجوز ورود من و امثال بنده به انتخابات است. رجل سياسي بايد با انديشه‌هاي سياسي آشنا باشد، فلسفه سياست در اسلام و مكاتب سياسي ديگر را بداند. رجل سياسي كسي است كه تئوري‌پرداز سياسي يا فيلسوف سياست باشد، انديشه‌هاي سياسي اسلام را بداند، ولايت فقيه را بشناسد و آينده‌نگري سياسي داشته باشد. بنده سال‌هاست كه دارم در اين زمينه‌ها كار مي‌كنم و با اين انديشه‌ها و مقولات آشنا هستم و خودم را در اين حد رجل سياسي مي‌دانم.

مطابق تفسير شما از رجل سياسي، زنان هم مصداق رجل سياسي‌اند؟

بله، به نظر من مفهوم رجل سياسي وجه جنسيتي ندارد. رجل سياسي در اشاره به «سياستمدار» به كار رفته و شامل زنان هم مي‌شود. البته شوراي نگهبان تفسير خودش را دارد و بايد ديد كه استنباط اين شورا چيست.

به نظرتان آقاي روحاني دوباره رييس‌جمهور مي‌شود؟ به ويژه اگر احمدي‌نژاد تاييد صلاحيت شود.

بله. من احتمال قوي مي‌دهم كه آقاي دكتر روحاني در بين مردم واجد راي اكثريت است و ان‌شاءالله ايشان چهار سال ديگر هم رييس‌جمهور خواهند بود؛ حتي با فرض تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد يا هر فرض ديگري.

خيلي ممنون بابت شركت در اين گفت‌وگو. اميدوارم صلاحيت خودتان هم تاييد شود.

هدف اصلي من اعلام حضور بود. چه صلاحيتم تاييد شود چه رد شود، از اينكه با اعلام حضور وظيفه ديني، مذهبي، سياسي و حوزوي خودم را انجام داده‌ام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون