• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

نگراني از كمپين‌هاي ضد اسلام در فرانسه

گروه جهان| براي برخي انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه يك تغيير به حساب مي‌آيد كه بتواند مشكلات كشوري را كه غرق در بحران اقتصادي و اجتماعي است را حل كند. براي برخي ديگر اين انتخابات را يك نوع به چالش كشيدن حضور يا عدم حضور فرانسه در اتحاديه اروپا مي‌دانند. اما در فرانسه شرايط به مراتب در برخي موارد نگران‌كننده‌تر از اين مسائل است. اكنون فرانسه در وضعيت اضطراري به سر مي‌برد و طي يك سال گذشته شاهد سيل گسترده‌اي از خشونت‌هاي تروريستي در داخل خود بوده است. از همين رو اين انتخابات به يك همه پرسي تبديل شده كه آيا فرانسه مي‌خواهد مسلمانان را در يك جامعه چند فرهنگي بپذيرد يا خير. قبل از دور اول انتخابات كه روز يكشنبه آينده برگزار مي‌شود، هر يك از پنج رقيب اصلي حاضر در انتخابات از سراسر طيف‌هاي مختلف با يك سوال جدي روبه‌رو هستند اينكه مي‌خواهند با بزرگ‌ترين اقليت مذهبي اين كشور كه مسلمانان آن را تشكيل مي‌دهند، چه كنند. مارين لوپن، رهبر جبهه ملي و راست افراطي فرانسه پاسخ روشني به اين رويكرد مي‌دهد. او در ماه فوريه در سخنراني‌اي كه هنگام اعلام نامزدي خود كرد، به‌شدت جهاني‌سازي را به باد انتقاد گرفت و گفت كه اين ايدئولوژي قصد دارد و مي‌خواهد فرانسه را به زانو در بياورد. مارين لوپن معتقد است كه نبايد اجازه داد تا مسلمانان وارد فرانسه شوند و پذيرش پناهجويان مسلمان نيز بايد متوقف شود. نامزد ديگر اين انتخابات فرانسوا فيون است كه نمايندگي محافظه‌كاران را برعهده دارد و در سخنراني انتخاباتي ماه ژانويه اعلام كرد كه مي‌خواهم كنترل اداري سختگيرانه‌اي را نسبت به دين اسلام انجام دهم.
در مقابل امانوئل ماكرون، نامزد محبوب مستقل‌هاي فرانسه نيز در سخنراني خود اعلام كرد كه ما به كمك مسلمانان نياز داريم تا بتوانيم چهره اسلام را در فرانسه بازسازي كنيم. نامزد چپ‌هاي افراطي ژان لوك ملانشون اسلام هراسي را در فرانسه محكوم و تصريح كرد كه بايد شخصيت اجتماعي و شخصيت فردي افراد متمايز از يكديگر مورد بررسي قرار گيرد. وي همچنين درخواست كرد كه به سوءاستفاده از بودجه عمومي براي آموزش پرورش مذهبي خصوصي پايان داده شود.
بنوييت هامون، كانديداي حزب سوسياليست نيز همواره از منافع جامعه مسلمان فرانسه دفاع كرد و اصرار دارد كه همان‌گونه كه ساير فرانسوي‌ها حق دارند پوشش داشته باشند زنان مسلمان فرانسوي نيز مي‌توانند با پوشش خود زندگي كنند و منع استفاده از بوركيني براي زنان مسلمان را يك رسوايي خواند. برخي نامزدهاي انتخاباتي فرانسه كه در راس آن مارين لوپن قرار دارد، در حالي به اسلام و مسلمانان در فرانسه حمله مي‌كنند، كه تروريست‌هايي كه در خاك فرانسه دست به حملات تروريستي با الهام از داعش زدند، شناسنامه‌هاي فرانسوي و اروپايي داشته‌اند و در جوامع فرانسوي و اروپايي رشد پيدا كرده‌اند. اين فرآيندي مشكوك در ميان جمعيت مسلماناني است كه براي قرن‌ها توانسته‌اند يك زندگي مسالمت‌آميز را با اروپايي‌ها داشته باشند. اما باتوجه به تنوع و پيچيدگي جمعيت در فرانسه و به خصوص گستردگي مسلمانان اين نگراني وجود دارد كه لوپن يا فيون در اين رقابت پيروز شوند، اين اتفاق مي‌تواند همه‌چيز را به طور قابل توجهي بدتر كند. زيرا هردونامزد به سرعت به سمت سركوب حجاب، مساجد و سازمان‌هاي مربوط به جامعه مسلمانان به اسم دولت سكولار پيش مي‌روند. لائورلا لائوب، استاد ادبيات عربي دانشگاه فرانسه و نسل پنجم از شهروندان فرانسوي كه در اين كشور حضور دارد به واشنگتن پست مي‌گويد: هيچ كمپيني براي ما وجود ندارد، هيچ كس وضعيت مارا درك نمي‌كند.
در حال حاضر طبق آماري كه در حال انتشار است مسلمانان فرانسوي قصد دارند تا در انتخابات شركت نكنند و اين آمار در حال افزايش است. بسياري نيز معتقدند اين اتفاق به اين دليل در حال رخ دادن است كه سياست‌هاي ضد تروريستي كه توسط دولت سوسياليست رييس‌جمهور فرانسوا اولاند و نخست‌وزير سابق مانوئل والس اتخاذ شد آنها را بسيار دلزده كرد. به خصوص تابستان گذشته كه دولت شروع به آزار و اذيت مسلمانان بوركيني پوش كرد و عملا با اين اقدام حمايت مسلمانان كه معمولا پشت سوسياليست‌ها بودند را از بين برد و اكنون آنها بيش از هر زماني خود را در فرانسه بدون نماينده مي‌دانند. از طرفي مسلمانان بسيار نگران هستند كه تحت وضعيت اضطراري حاكم در فرانسه پس از حملات نوامبر 2015 كه توسط اولاند اعمال شد، فشار بيشتري در ادامه نيز به آنها وارد شود. زيرا حداقل اين وضعيت اضطراري تا پايان تابستان ادامه خواهد داشت و پس از آن بايد استمرار وضعيت اضطراري مورد بررسي قرار گيرد. در حال حاضر فرانسه 16 ماه است كه در وضعيت اضطراري به سر مي‌برد. از ميان نامزدها اين تنها ملانشون است كه براي پايان اين وضعيت وعده داده است اما ساير نامزدها به نظر مي‌رسد كه موافق تمديد وضعيت اضطراري در فرانسه هستند. از زمان آغاز وضعيت اضطراري در فرانسه بيش از 4هزار خانه بدون مجوز مورد بازرسي قرار گرفت و بيش از 700نفر تحت بازداشت خانگي به سر مي‌برند. اما بسياري از مسلمانان معتقدند كه اين كار غيرقانوني است. سازمان مبارزه با تبعيض نژادي فرانسه گزارش داده است كه بيش از 400مسلمان اعلام كردند كه بدون هيچ دليل روشني در سال 2016خانه‌هاي آنها مورد تجسس قرار گرفته و حدود 100نفر از آنها تحت بازداشت خانگي قرار گرفتند كه حدود 30 نفر از آنها خواهان خروج از كشور هستند. برخي از عواقب اين رفتار نيز وخيم بوده است. واشنگتن پست گزارش مي‌دهد كه در تاريخ سوم دسامبر 2015 دريسيا ساكن مسلمان كوه‌هاي آلپ فرانسه كه نخواست نام خانوادگي خود را از ترس انتقام فاش كند، گفت كه در ساعت4:30 صبح 10 افسر پليس فرانسه با كوبيدن روي در وارد خانه شدند. آنها آپارتمان را تا ساعت 6صبح بازرسي كردند و اعلام كردند كه همه‌چيز خوب است. اما اين تنها آغاز يك كابوس بود. او بازگو كرد كه چگونه شش روز بعد پس از 15 سال كار از اداره كنترل ترافيك اخراج شد. با اين حال انتخابات فرانسه وراي تمام مباحث مختلف در آن تبديل به يك تصميم جدي براي مردم فرانسه در خصوص اسلام شده است و حتي مسلمانان فرانسه چشم به اين انتخابات دوخته‌اند تا ببينند آيا كابوسي بزرگ‌تر در انتظار آنها است يا خير!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون