• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

با حضور كاشاني، معتمدي و توحيدي

كارگاه‌هاي آموزشي فيلمنامه‌نويسي با حضور هنرجويان ۳۲ كشور

گروه فرهنگ و هنر | كارگاه‌هاي
دوروزه فيلمنامه‌نويسي بخش دارالفنون جشنواره جهاني فيلم فجر با حضور فرهاد توحيدي، فريدون جيراني، مهران كاشاني، احمدرضا معتمدي و ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ كشور صبح چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ماه در كاخ جشنواره آغاز به كار كرد. مهران كاشاني، فيلمنامه‌نويس در سالن دو ابتدا از هنرجوياني كه در كارگاه فيلمنامه ‌نويسي با موضوع «صلح» شركت كرده بودند خواست طرح‌هاي خود را در اين كارگاه مطرح كنند.
 در ادامه اين كارگاه‌هاي آموزشي، در كارگاه فيلمنامه‌نويسي «عشق» با حضور فريدون جيراني سكانس‌هايي مهم از آثار برجسته كلاسيك جهان همچون كازابلانكا و دكتر ژيواگو براي شركت‌كنندگان به نمايش درآمد.
احمدرضا معتمدي كارگاه فيلمنامه‌نويسي «مهاجرت» را با طرح مساله «مفهوم ايده و چگونگي ايده‌پردازي» آغاز كرد. او گفت: ايده را نبايد محدود به ذهن دانست. گاهي شما ممكن است از درون با آن ارتباط برقرار كنيد. ما نمي‌دانيم ايده كجا زندگي مي‌كند. بايد به كجا كشتي خودمان را ببريم تا بتوانيم آن را بهتر صيد كنيم.
فرهاد توحيدي، كه ديگر كارگاه فيلمنامه‌نويسي را باعنوان «محيط زيست» هدايت مي‌كرد، گفت: ژان كلود‌كرير مي‌گويد، فيلمنامه‌نويس بايد ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست نداريد خانه همسايه را ديد بزنيد فيلمنامه‌نويس نخواهيد شد. جرقه‌اي وجود دارد كه از بين ما و محيط آغاز مي‌شود؛ از يك نوشته كوچك، از يك تصوير، از يك گفت‌وگو؛ و همان به منبعي در درون ما وصل مي‌شود كه من نامش را «انبار ذخيره داستاني» مي‌گذارم. اين داستان‌ها در طول زندگي شما از هر طريقي، از فيلمي كه مي‌بينيد، ‌كتابي كه خوانديد، همه اينها در جايي ذخيره مي‌شود و كافي است كه شما پلي را به اين انبار وصل كنيد. كليد پيدا كنيد و به داخل آن برويد و برداشت كنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون