• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

خبر

مجري و دبير كارگروه ملي طرح نجات درياچه اروميه :
درياچه اروميه عزيز است اما مردم را فراموش نكنيم

مهر|مجري و دبير كارگروه ملي طرح نجات درياچه اروميه خبر داد: به زودي طرح توسعه شهرستان تكاب در راستاي آغاز حمايت از مناطق محروم حوضه آبريز درياچه اروميه تدوين خواهد شد. عيسي كلانتري، مجري و دبيركارگروه ملي طرح نجات درياچه اروميه، با تاكيد بر اهميت توجه به شهرستان تكاب به عنوان يكي از شهرستان‌هاي مهم و تاثيرگذار حوضه آبريز اعلام كرد: ستاد احياي درياچه اروميه بايد با نگاهي كلان و عميق، برنامه توسعه پايدار در شهرستان تكاب را ارزيابي و با كمك مردم و نهادهاي ذي‌ربط عملياتي و اجرا كند.
او با اشاره به اينكه ديم‌كاران در كل كشور جزو فقيرترين گروه‌هاي شاغل در كشور هستند، اذعان كرد: بايد ديم‌كاران شهرستان تكاب مورد توجه ويژه ستاد قرار گيرند. گذشته از كشاورزان بايد ساير گروه‌هاي شاغل در شهرستان مورد حمايت قرار گيرند. در جريان اشتغال‌زايي در اين شهرستان نيز ستاد موظف است با همكاري نهادهاي مردمي و خيرين و ارايه برنامه‌هاي توسعه‌اي زمينه‌ساز ايجاد كارگاه‌هاي كوچك و پربازده شده تا بتوان بيكاري را به حداقل ممكن رساند. درياچه اروميه براي ما عزيز است اما انسان‌ها هم مهم هستند. ما نبايد انسان‌ها را فراموش كنيم. توسعه و احياي درياچه اروميه در قالب يك بسته جامع ديده شده و بايد به صورت همه‌جانبه براي اجراي آن پيش رويم. در بسته جامع ما احياي درياچه، كاهش مصرف
 ۴۰ درصدي آب، افزايش بهره‌وري كشاورزي و متعاقب آن رونق كشاورزي، بهبود معيشت و در نهايت بهبود كيفيت زندگي مردم حوضه آبريز و به ويژه مناطق محروم همچون تكاب است. براي كاهش مصرف آب نيز بهتر است، بيشتر روي اروميه، تبريز، مياندوآب و مناطقي از اين دست كار كنيم و فشار را از روي مناطق محروم حوضه آبريز كمتر كنيم. در اين شهرستان كافي است ما هسته اصلي اشتغال را شكل دهيم. سپس بايد كار را بسپاريم به خود آنها كه به صورت هيات امنايي يا ريش‌ سفيدي دنبال كنند. يك‌بار به بخش خصوصي و مردم اعتماد كنيم تا خود همه امور را به دست بگيرند.

فعلا اصراري براي اعزام زايران حج عمره نيست

ايسنا | جلسه غيرعلني مجلس روز گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد و نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت برگزار شد. اكبر رنجبرزاده، عضو هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي، با تشريح جزييات اين جلسه با اشاره به اينكه مسئولين عربستان ابتدا مطرح كردند كه ما نيز همانند كشورهاي ديگر به حج برويم اما ايران نپذيرفت و نهايتا آنها شروط ايراني را پذيرفتند، گفت: بحث امنيت زايران، سلامت و عزت آنها و هر نوع برخورد نامناسب و ناشايست از جمله شروطي بود كه مطرح و توافق شد كه از زمان ورود تا خروج صد در صد امنيت زايران ضمانت شود. هم شفاهي و هم كتبي اين موضوع تاكيد شد كه ما اين ضمانت را مي‌دهيم كه حرمت زايران ايراني حفظ شود و تمام مناسك حج را به جاي بياورند. در مورد قرائت دعاي كميل در محيط باز نيز با توجه به اينكه به لحاظ تهديدات امنيتي و داعش نگراني‌هايي داشتيم، مقرر شد كه انجام اين فريضه در اماكن سربسته و در مكان همايش‌هاي هتل‌ها انجام شود اما در مورد انجام بقيه مناسك مشكلي نيست.
رنجبرزاده با بيان اينكه در مورد حج عمره فعلا اصراري وجود ندارد، گفت: در اين جلسه مطرح شد كه ابتدا ببينيم انجام مراسم حج تمتع چگونه صورت مي‌گيرد و به چه شكل تضمين‌ها را انجام مي‌دهند البته آنها آمادگي براي حج عمره را هم دارند. رنجبرزاده در پايان در خصوص پرداخت ديه مربوط به زايران نيز گفت: آنها بيان كردند كه ديه مربوط به حادثه مسجد بيت‌الله الحرام را انجام داده‌اند اما ما گفتيم كه بايد در مورد حادثه منا هم اين اتفاق بيفتد اما نپذيرفتند؛ زيرا قطعا پذيرش ديه براي زايران ما موجب پذيرش قصور آنهاست و نهايتا مقرر شد در اين زمينه هم بررسي كنند و بعد نتيجه اعلام شود. ساعاتي بعد از اين برگزاري جلسه در مجلس سيدرضا صالحي اميري در نشست مشترك مسوولان دفاتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري و مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت با تاكيد بر اينكه جهت‌گيري و توجه دولت تدبير و اميد پرهيز از اختلافات است، گفت: شما در حج امسال رسالت مهمي بر عهده داريد و بايد اسراييل را به عنوان دشمن اصلي اسلام به جامعه اسلامي معرفي كنيد. حج حوزه معرفتي و فرهنگي است. سازمان حج و زيارت به عنوان نهاد ديني و حج، بخشي از تامين‌كننده مصرف فرهنگي در جامعه است. حج، نماد توليد و بازتوليد فرهنگ ديني محسوب مي‌شود. حج و اربعين هميشه در جامعه جاري و ساري است. حج فقط در اعمال خلاصه نمي‌شود، بلكه در فرهنگ ديني جامعه نيز تاثير مستقيم دارد. حج، نماد توليد و بازتوليد فرهنگ ديني در كشور است. فرهنگ ديني پادزهر فرهنگ الحادي و غيراخلاقي و پادزهر آسيب‌هاي اجتماعي است. هر نوع اختلاف‌افكني در حج و بعثه خلاف وحدت است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون