• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3793 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت

برندگان و بازندگان مناظره

جواد دليري سردبير

برنده مناظره اول كدام نامزد بود و آيا چهره پيروز داشت؟ اين نخستين پرسش پس از مناظره جمعه بود.
پديده مناظره اول، بدون شك اسحاق جهانگيري بود. معاون نجيب و اصلاح‌طلب دولت، ديروز يك ستاره واقعي بود كه زلزله‌اي بر تار و پود رقيبان روحاني انداخت. او بدون شك با صراحت و شجاعت و البته صداقت تمام سخن گفت. گفت كه رييس خود را روحاني مي‌داند و پاسخ شنيدني رييس‌جمهور را هم دريافت كرد (اهلا و سهلا) او با صداقت و شجاعت گفت كه آمده است تا صداي اصلاحات را به گوش مردم برساند. آمد و با صلابت گفت كه آمدنش براي استفاده از فرصت‌ها جهت بيان مطالبات و ديدگاه‌هاي جرياني با اقتدار اجتماعي است.
اسحاق جهانگيري ديروز در برابر قاليباف ايستاد تا او خود را رقيب روحاني نخواند. قاليباف تمام تلاش خود را كرد تا نشان دهد او نماد اصلي تغيير در برابر نماد وضع موجود يعني روحاني است. اما خيلي زود، تاكتيك او بي‌اثر شد. او زود به روحاني حمله كرد. در مناظره سخناني را عليه روحاني بيان كرد و خيلي زود مشت خود را باز كرد اما جهانگيري به عنوان چهره مكمل روحاني نقشه او را برهم زد و پاسخي زودهنگام و منسجم و البته باورنكردني را داد. تقريبا تمام اتهام‌ها و انتقادهاي قاليباف عليه دولت پاسخ داده شد و در برخي موارد او بود كه در جايگاه متهم قرار گرفت. در مناظره ديروز روحاني نه برد نه باخت؛ هر چند بر كسي كه در دولت مستقر است و بايد پاسخ وضعيت موجود را بدهد، نباختن يك برد محسوب مي‌شود. زوج روحاني- جهانگيري، راهبرد قاليباف براي حمله به دولت و ايجاد موج نارضايتي از دولت را خنثي كرد.
در مناظره ديروز، ائتلاف راهبردي- روحاني و جهانگيري توانست تصويري از رويكردها و نگاه‌شان از وضعيت امروز كشور و آنچه انجام داده‌اند را در ويترين و مقابل افكار عمومي به نمايش بگذارد. اما در مقابل رييسي و قاليباف به‌جاي برنامه‌هاي‌شان، تنها ديدگاه‌شان را بيان كردند. آنچه از حرف‌هاي آنها ناخواسته به نمايش درآمد جدال آنها در جذب آراي پايگاه پايين جامعه بود. به بيان ديگر آن دو آمده بودند تا سهم بيشتري از پايگاه آراي احمدي‌نژاد را تصاحب كنند و براي اين از هم سبقت گرفتند. هر چند تفاوت اين دو در اين موضوع و نگاه مشهود بود. مناظره ديروز موفق شد تا حد زيادي افق نگاه كلان كانديداهاي انتخابات را براي توده‌هاي اجتماعي به نمايش بگذارد هر چند جدال قاليباف با روحاني – جهانگيري به رييسي كمك كرد تا در پايان مناظره خود را به مثابه يك چهره متفاوت نشان دهد. آنجا كه گفت دواي درد مردم برنامه داشتن است نه دعواي اصلاح‌طلب و اصولگرايان. هر چند اين جملات نه فضاي مناظرات را در دقايق پاياني عوض كرد و نه فضاي اجتماعي را.
ديروز، مناظره برنده نداشت. اما پديده‌اي متفاوت داشت، او كسي نبود جز اسحاق جهانگيري. او كمك كرد تا روحاني نبازد، بازي‌اي را شروع كرد كه بازنده‌اش قاليباف بود. اسحاق جهانگيري در انتخابات شركت كرد تا قاليباف را از صحنه به در كند. حالا نوبت روحاني است تا در جدال با رييسي، نشان دهد پيروز ميدان كيست. هر چند رقابت قاليباف – روحاني هنوز تمام نشده است. همچنان كه رقابت رييسي – قاليباف. قاليباف بسياري از برگ‌هاي خود را رو كرد اما روحاني – جهانگيري هنوز گفتني‌هاي بسيار و برگ‌هاي برنده زيادي دارند. بايد منتظر ماند. راه زيادي نمانده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون