• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

بدرقه بامدادي از رييس‌جمهور در كرمان و استقبال عصرگاهي در يزد ،پرشور بود

روحاني درديار شيخ فقيد وسيد اصلاحات

گروه سياسي

«كرمان» و «يزد» طنين‌انداز فرياد مردماني بودند كه به سفارش «هاشمي» و «خاتمي»، شعار حمايت از روحاني سر مي‌دادند. ديروز، ديار دو يار روحاني، «سبز» و «بنفش» شدند. كرمان، نخستين مقصد روز شنبه رييس‌جمهوري ايران بود. جايي كه در غياب آيت‌الله، ‌فرزند ارشدش دوشادوش حسن روحاني وارد سالن تلاش اين شهر مي‌شود و به نمايندگي از پدر مرحومش پشت تريبون مي‌رود تا از خاطرات آيت‌الله بگويد كه در جاي‌جاي آن نام حسن روحاني برده شده است. فضاي سالن كه به رنگ تبليغاتي حسن روحاني درمي‌آيد باز هم اين نداي مطالبات مردمي است كه مي‌پيچد. «پيام ما روشنه، حصر بايد بشكنه» بارها از سوي جمعيت حاضر در سالن طنين‌انداز مي‌شود، تا بدرقه راه روحاني تا پاي تريبون باشد. صحبت‌هاي روحاني كه آغاز مي‌شود، وقتي كه مي‌گويد امروز كشور ما آماده شنيدن دروغ جديد نيست، اين سوت و دست مردم است كه به معناي تاييد او را همراهي مي‌كند، وقتي مي‌گويد كه هر روز به ما فشار آوردند كه از شبكه‌هاي مجازي استفاده نشود و ما مقاومت كرديم، جمعيت يكصدا شعار سر مي‌دهند «روحاني دوستت داريم» و در ادامه جهانگيري را هم همراه شعارهاي‌شان مي‌سازند و مي‌گويند: «اسحاق دوستت داريم». وقتي مي‌گويد: «ما امروز در مسير مهمي در حال حركت هستيم و عده‌اي مي‌خواهند ما برگرديم اما ما برنمي‌گرديم، عده‌اي مي‌خواهند ما متوقف شويم، اما ما متوقف نمي‌شويم، جمعيت سالن او را با شعار «روحاني قهرمان، اميد نسل جوان» تشويق مي‌كنند و پاسخ «اميد روحاني شما مردم و جوانان هستيد» را از او مي‌شنوند.
روحاني با پايان سخنراني‌اش در ديار هاشمي، راهي ديار يار ديگر خود مي‌شود. يزد؛ دارالعباده ايران با شعار «سلام بر روحاني، درود بر خاتمي»، در انتظار او، در مسجد حظيره جمع مي‌شوند تا تكرار كنند شعار «با روحاني تا 1400» را. شال‌هايي به رنگ بنفش بر گردن مردمي خودنمايي مي‌كند كه روحاني سرزمين آنان را سراسر افتخار مي‌داند و در كنار نام شهيد صدوقي، از سيدمحمد خاتمي به عنوان برادر عزيز خود نام مي‌برد تا جمعيت يكسره شعار «درود بر خاتمي سلام بر روحاني» سر دهند. روحاني از مسير آزادي مي‌گويد كه بدون يزد معنا ندارد، از پيماني ياد مي‌كند كه در خرداد 92 بستيم و از راهي انتخابي حرف مي‌زند كه مي‌خواهيم در برابر خشونت و افراط ايستادگي كنيم و اين طنين شعارهاي «يا حسين، ميرحسين»، «درود بر خاتمي سلام بر روحاني» و «پيام ما روشنه، حصر بايد بشكنه» است كه براي چندمين‌بار سخنان او را قطع مي‌كند و اين لبخند روحاني است كه تنها پاسخ يزدي‌هاي پرافتخار مي‌شود. در ادامه سخنراني حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران در دو شهر كرمان و يزد مي‌آيد:

در اين ايام جاي مرحوم آيت‌الله هاشمي خالي است
نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: ما بايد راه‌مان را ادامه بدهيم، راه ما راه آزادي است. نمي‌گذاريم بار ديگر فضاي امنيتي در دانشگاه‌هاي ما حكمفرما شود. به گزارش ايلنا، حسن روحاني در سالن تلاش كرمان گفت: در روزهاي بسيار مهم و مقدسي قرار داريم و براي رسيدن به آرمان‌مان بايد همه توان‌مان را به‌كار ببريم. واقعا در اين ايام جاي مرحوم آيت‌الله هاشمي خالي است.‌اي كاش مي‌شد از فيض آن سياستمدار پخته و صابر و آن مجاهد نستوه كه در انقلاب در كنار امام و در دفاع مقدس به عنوان بازوي امام راحل و براي حراست از انقلاب به عنوان يار ديرين در كنار رهبر انقلاب بود، بيشتر استفاده كنيم.

با صداقت با هم مسير اعتلاي كشور را ادامه دهيم
روحاني با بيان اينكه امروز ما بايد راه هاشمي را ادامه دهيم، تصريح كرد: ما مسير عدالت، اعتدال و اصلاحات را رها نخواهيم كرد. ما در مسيري كه در سال ۹۲ باهم آن را عهد كرديم و تا امروز در آن مسير حركت كرديم، امروز هم بايد راه را ادامه بدهيم. او با بيان اينكه از روز اول تصميم گرفتيم با صداقت و راستگويي و شفافيت با هم مسير اعتلاي كشور را ادامه دهيم، خاطرنشان كرد: اگر روزي در اين كشور دروغ جاي خود را پيدا كند پيشرفت از اين كشور رخت مي‌بندد. ما سال‌ها حرف‌هاي دروغ را شنيديم و ديديم كشور در مسير پرتگاه قرار گرفت. امروز ملت ما آماده شنيدن دروغ جديد در كشور نيستند. امروز ملت ما پس از اين همه مقاومت و ايستادگي نشان داده است شعار دادن و وعده بي‌پايه دادن و آمار و ارقام براي آينده ساختن نمي‌تواند گوش شنوايي در ميان مردم بزرگوار و فهيم مردم ايران داشته باشد.

نمي‌گذاريم بار ديگر فضاي امنيتي در دانشگاه‌هاي ما حكمفرما شود
روحاني ادامه داد: ما بايد راه‌مان را ادامه بدهيم، راه ما راه آزادي است. نمي‌گذاريم بار ديگر فضاي امنيتي در دانشگاه‌هاي ما حكمفرما شود. روحاني با بيان اينكه اگر حمايت شما نبود در اين مدت توفيقي را به دست نمي‌آورديم، ابراز داشت: در طول سه سال و نيم گذشته بارها و بارها در جلسات تصميم‌گيري خصوصي و عمومي رو در روي ما قرار گرفتند تا مردم از شبكه مجازي استفاده نكنند. هر روز به ما فشار آوردند تا همه شبكه‌هاي اجتماعي را فيلتر كنند. اكنون كه موقع انتخابات شده است همان افراد پيشتاز در استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي هستند. اگر اين شبكه‌ها چيز بدي است، اين مساله براي شما هم بايد بد باشد. اگر اين شبكه ابزار خوبي براي شماست چرا ابراز خوبي براي مردم ما نباشد. او اضافه كرد: ما راه‌مان را باهم شروع كرديم و با هم ادامه مي‌دهيم و باهم اين راه را به مقصد نهايي خواهيم رساند.

چرا بايد از راه‌‌مان باز گرديم
رييس دولت يازدهم با بيان اينكه عرض سلام من به همه مردم قهرمان كرمان است، عنوان كرد: سلام من بر بم است كه آن همه رنج و درد كشيد. همه شهرستان‌هاي مختلف استان كرمان به عنوان مردم عزيز و ياران دلاور انقلاب و نظام جمهوري اسلامي هستند. روحاني با بيان اينكه امروز روز سرنوشت ما است، يادآور شد: ما امروز در مسير مهمي در حال حركت هستيم. عده‌اي مي‌خواهند از وسط راه برگرديم. ما به آنها مي‌گوييم ما برنمي‌گرديم. عده‌اي مي‌خواهند ما متوقف شويم ولي ما متوقف نمي‌شويم. او در واكنش به شعار «روحاني قهرمان اميد نسل جوان» بيان كرد: اميد روحاني نيز شما مردم و جوانان هستيد. چرا بايد از راه‌مان بازگرديم چرا نبايد ادامه بدهيم. راه ما آباد كردن شرق كشور است. راه ما اين بوده است تا استان كرمان مسير اتصال شرق و غرب جهان باشد. مسير ما اين بوده است كه از شرق كشور راه‌آهن و راه‌ها را تا اروپا متصل كنيم. راه‌مان اين بوده است كه آب درياي عمان را به صورت شيرين شده به كرمان وارد كنيم. ما تصميم گرفتيم سرمايه‌گذاري را در اين استان افزايش دهيم. در اين سه سال و نيم هزار تفاهمنامه با بخش‌هاي مختلف امضا شده و ۱۶ هزار ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيده است. روحاني خاطرنشان كرد: مي‌گويند چرا در ماه‌هاي آخر طرح‌ها را افتتاح مي‌كنيد، قرار ما در سفرهاي استاني با مردم اين بود كه قولي به مردم بدهيم كه قابل عمل باشد و حدالامكان قول‌مان تا پايان دولت يازدهم افتتاح شود. مي‌گويند افتتاح نكنيد. فكر مي‌كنند طرح چند ميلياردي افتتاح شده ديروز كلنگ زده شده و امروز افتتاح مي‌شود در حالي كه اين مردم در سه سال و نيم تلاش كردند. چرا بايد از راه‌‌مان بازگرديم؟ ما مي‌خواهيم به غير از سرمايه داخلي سرمايه خارجي را هم به داخل كشور بياوريم تا براي مردم و جوانان‌مان شغل درست كنيم.

ما حقوق شهروندي را رها نمي‌كنيم
او افزود: راه‌مان اين است كه در اين استان حدود سه ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي جذب شده و مبلغ ۱۳۸۷ ميليون يورو سرمايه‌گذاري انجام شده است. شما مي‌گوييد سرمايه نيايد؟ مردم كرمان در طول اين چند سال، در سايه وحدت و تلاش و زحمت بخش‌هاي خصوصي و عمومي استان، همفكري و همراهي امام‌جمعه‌تان صادرات‌مان را ۵ ميليارد دلار كرديم. در سال ۹۱ اين مبلغ يك ميليارد بود. روحاني گفت: ما راه‌مان را براي اجراي حقوق شهروندي انتخاب كرديم؛ ما حقوق شهروندي را رها نمي‌كنيم برخي فكر مي‌كنند حقوق شهروندي فقط روي كاغذ نوشته شده و اجرا نمي‌شود در حالي كه اين حقوق در ماه‌هاي اخير اجرا شده است. من به كساني كه مي‌گويند نبايد به مردم آزادي داد، آنهايي كه مي‌گويند نبايد به زنان اجازه داد و... مي‌گويم اگر اين مردم بار مسووليت دولت دوازدهم را بر دوش من بگذارند، بدانند حقوق شهروندي مو به مو اجرا خواهد شد. اجازه نمي‌دهيم حقوق خصوصي مردم نقض و ضعيف شود و بي‌قانوني در كشور ادامه يابد. به حول و قوه الهي با همراهي مجلس كه خوشبختانه هماهنگي بيشتري ايجاد شده است، راه اجراي حقوق شهروندي را ادامه مي‌دهيم.

ما مي‌خواهيم آزادي را ادامه بدهيم
نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تاكيد كرد: ما از عزيزان و رزمندگان لشگر ۴۱ ثارالله، سردار سليماني، آيت‌الله هاشمي و برادرم اسحاق جهانگيري تشكر مي‌كنيم. ما از همه كساني كه خادم مردم در دولت يازدهم بوده‌اند، تشكر مي‌كنيم. آنهايي كه امروز هم راه پيروزي ملت ايران را دنبال مي‌كنند. من به شما عزيزان قول مي‌دهم و من شعارها و خواسته‌هاي شما را مي‌شنوم و درك مي‌كنم و همه تلاشم را براي آن به كار مي‌برم. او ادامه داد: ما بايد در برابر آنچه در فصل سوم قانون اساسي براي حقوق ملت ايران آمده است تا آخرين خط و كلمه‌اش از پاي ننشينيم و براي اجراي قانون اساسي و حقوق ملت بايد همه توان‌مان را به‌كار بگيريم. مردم عزيز امروز روز ساختن سرنوشت چهار سال آينده و آينده‌هاي دورتر به دست شما مردم است. وعده ما ۲۹ ارديبهشت در كنار صندوق آرا باشد. ما مي‌خواهيم آزادي را ادامه بدهيم و امنيت مردم محور باقي بماند و به دنبال سربلندي ايران عزيز هستيم. دولت دوازدهم تمام وعده خود را با توجه به شما قرار داده است. بياييد بگوييم دوباره ايران دوباره اسلام دوباره پيشرفت دوباره آزادي دوباره اعتدال.

دوران خشونت و افراط در كشور ما پايان رسيده است
حسن روحاني در اجتماع بزرگ مردم يزد در مسجد حظيره اين شهر تصريح كرد: دوران خشونت و افراط در كشور به پايان رسيده است. به گزارش ايسنا، وي در ادامه سفر انتخاباتي خود در مسجد حظيره يزد در جمع هزاران نفري مردم اين شهر اظهار كرد: اين استان، استان قنات و قنوت و قناعت است و بزرگان زيادي داشته است، از جمله مرحوم آيات محقق داماد و شيخ مرتضي حائري. اينجا شهر مرحوم آيات صدوقي و خاتمي و شهر برادر عزيزم حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي است.
اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم با بيان اينكه استان يزد استان اعتدال است يادآور شد: من چهره مرحوم آيت‌الله صدوقي را همواره با اعتدال ديدم چه قبل و چه بعد از انقلاب اين مرد به ما اعتدال آموخت. ما در خرداد 42 براي آزادي، ‌امنيت، آرامش و تعالي جامعه با هم، پيمان بستيم و در خرداد 92 باز با هم، پيمان بستيم و راهي را انتخاب كرديم كه مي‌گفت مي‌خواهيم در برابر خشونت و افراط ايستادگي كنيم.

درسال 91 عزت ملي ايرانيان بيشتر بود يا امروز؟
روحاني ادامه داد: ما روز مردمسالاري داريم، ‌روزهاي دموكراسي ما بسيار پرشكوه است و در همين روزهاست كه شما مردم نظر و آنچه را در دل داريد با زبان آزاد در اجتماعات بيان مي‌كنيد. ما در روز مردمسالاري بايد بدانيم با اراده، ‌همت، ‌اتحاد و حضورمان بايد حماسه‌هاي بزرگ را بيافرينيم. روحاني با يادآوري انتخابات سال 92 خاطرنشان كرد: شما با حماسه سال 92 توانستيد آرامش و امنيت را به كشورتان بهتر از روزهاي گذشته برگردانيد و تثبيت كنيد. امروز در ايران احساس امنيت مردم بيشتر است يا در سال 91؟ امروز آرامش ما بيشتر است يا در سال 91 ؟ آن زمان كه ما صبح نمي‌دانستيم ساعت يازده يا دوازده قيمت دلار و سكه چند مي‌شود من از شما مي‌پرسم آيا درسال 91 عزت ملي ايرانيان بيشتر بود يا امروز احساس عزت مي‌كنيد؟ روحاني اضافه كرد: ما شاهد پيشرفت و تعالي جامعه هستيم. دوران خشونت و افراط در كشور ما پايان رسيده است ما راه اتحاد را ادامه مي‌دهيم و بايد به همه اعلام كنيم مسير ايران مسير آزادي، امنيت و آرامش است. ما نمي‌گذاريم فضاي امنيتي را به كشور و دانشگاه‌ها بازگردانند ما در 29 ارديبهشت اعلام مي‌كنيم كه مسير 24 خرداد 92 ادامه دارد و اين نه با شعار، بلكه با عمل است. روحاني در پايان اظهار كرد: راه و مسير ما رونق اقتصادي و اشتغال است و اين مسير را در مقام عمل به اثبات مي‌رسانيم. ما در ارديبهشت 96 اعلام مي‌كنيم كه مسير ما خردورزي است نه خرافه گرايي؛ مسير ما عزت كشور است كه توانست سايه شوم جنگ را از كشور دور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون