• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

نوبت رقابت پارلماني

« اعتماد» از آغاز رايزني و رقابت‌هاي فراكسيون‌ها براي انتخاب هيات‌رييسه مجلس گزارش مي‌دهد

عارف در گفت‌وگو با «اعتماد»:  براي همه كرسي‌هاي هيات‌رييسه كانديدا داريم

 

زينب صفري

كمتر از 10 روز ديگر به انتخابات هيات‌رييسه مجلس باقي مانده و تحركات فراكسيون‌هاي سياسي، حال و هواي نخستين جلسه مجلس بعد از انتخابات را كاملا انتخاباتي كرده بود. صحن مجلس روز گذشته صحنه گعده‌ها و گفت‌وگوها و رايزني‌هاي چند نفره نمايندگان با يكديگر بود و حضور نمايندگان در جلسات فراكسيوني براي تصميم‌گيري انتخاباتي، راهروهاي مجلس را خالي‌تر از هميشه كرده بود. تا اينجا آنچه از مواضع فراكسيوني بر مي‌آيد فراكسيون اميد براي تمام پست‌هاي هيات‌رييسه كانديدا دارد و فراكسيون مستقلين مايل به ادامه رياست علي لاريجاني و نايب‌رييسي پزشكيان و مطهري و البته تشكيل هيات‌رييسه‌اي ائتلافي ميان هر سه فراكسيون هستند. اما زمزمه‌هايي كه از فراكسيون ولايي به گوش مي‌رسد بيانگر تمايل آنها به پايان دادن به رياست علي لاريجاني با گزينه‌هايي همچون سالك و حاجي بابايي است.
برنامه فراكسيون اميد
گزينه براي همه پست‌ها
فراكسيون اميدي‌ها ديروز در مجلس يكي از پرتحرك‌ترين روزهاي كاري را پشت سر گذاشتند. به وي‍ژه صندلي محمدرضا عارف محل رفت و آمد نمايندگان از علي مطهري و كاظم جلالي تا تاجگردون، عبدالكريم حسين‌زاده و غلامرضا حيدري و نمايندگان ديگري بود كه دغدغه انتخابات يك هفته بعد را دارند. اعضاي فراكسيون اميد بلافاصله بعد از پايان صحن علني به جلسه مجمع عمومي فراكسيون رفتند تا درباره انتخابات هيات‌رييسه تصميم‌گيري كنند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد بعد از جلسه در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره برنامه فراكسيوني‌شان براي اين انتخابات مي‌گويد: «ما براي همه پست‌ها كانديدا داريم.
اما چگونگي ورودمان به اين انتخابات را بعد از مجمع عمومي امروز يا روز شنبه اعلام مي‌كنيم». وقتي از او پرسيدم خودش هم قرار است براي رياست مجلس كانديدا شود يا خير جواب داد: «موضوع را شخصي نكنيم اما فراكسيون كانديدا دارد.» اما فراكسيون اميد امسال هم مانند سال گذشته قرار است يكي از كانديداهاي خودش براي هيات‌رييسه را به فراكسيون زنان و يكي ديگر را به نماينده‌اي از اهل سنت اختصاص بدهد. اين موضوع را عارف هم تاييد كرده و مي‌گويد: قدر مسلم موضع ما اين است كه يكي از نمايندگان فراكسيون زنان و يكي از برادران اهل سنت را براي هيات‌رييسه كانديدا كنيم.
ديروز اعضاي فراكسيون زنان همزمان با فراكسيون اميد در جلسه بودند تا نماينده خودشان را به فراكسيون اميد معرفي كنند. اگرچه شنيده‌ها حاكي از انتخاب فريده اولادقباد، نماينده تهران در اين جلسه است سال گذشته هم اميدي‌ها سهيلا جلودارزاده را براي ورود به هيات‌رييسه كانديدا كرده بودند كه البته او راي نياورد. به علاوه هنوز معلوم نيست نماينده اهل سنت مورد نظر اميدي‌ها براي ورود به هيات‌‌رييسه چه كسي است. اما ديروز زمزمه تشكيل هيات‌رييسه ائتلافي هم در لابي بالا گرفته بود. عارف درباره اينكه آيا فراكسيون اميد حاضر به ائتلاف با دو فراكسيون ديگر مجلس خواهد شد يا خير به «اعتماد» مي‌گويد: «ما اين تعامل را با همه جريانات داخل مجلس داريم. نگاه ما همان شعاري است كه هميشه داده‌ايم؛ مي‌خواهيم با همدلي و هماهنگي جلو برويم. اگر تفاهم بشود همين كار را مي‌كنيم اما اگر نه خودمان ليست مستقلي مي‌دهيم.» او در پاسخ به اين سوال كه احتمال ائتلاف با كدام فراكسيون بيشتر خواهد بود هم تنها گفت: «ما دست رفاقت به سوي همه دراز كرده‌ايم».

فراكسيون مستقلين به دنبال تثبيت رياست لاريجاني و نايب رييسي پزشكيان و مطهري
موضوع تشكيل هيات‌رييسه ائتلافي بعد از سخنان كاظم جلالي، رييس فراكسيون مستقلين در جمع خبرنگاران جدي شد. جلالي با صراحت گفت كه فراكسيون مستقلين بيشتر به اين موضوع كه هيات‌رييسه مجلس تركيبي از سه فراكسيون اميد، مستقلان و ولايي باشد تمايل دارد. او به اين موضوع هم اشاره كرد كه در طول چند روز گذشته جلسات متعددي با اعضاي فراكسيون اميد و ولايي (اصولگرايان) داشته و منتظر پاسخ اين فراكسيون‌ها به اين پيشنهاد است. او معتقد است با توجه به اينكه سه فراكسيون در مجلس وجود دارد و تركيب هيات‌رييسه نيز ۱۲ نفر است، مي‌توان تركيب هيات‌رييسه را به گونه‌اي شكل داد كه از هر سه جريان در تركيب هيات‌رييسه حضور داشته باشند. جلالي اين را هم گفت كه اكثريت قاطع مجلس از مديريت لاريجاني حمايت مي‌كنند و رويكرد كلي مجلس نسبت به عملكرد و نايب‌رييسي آقايان پزشكيان و مطهري مثبت بوده و احتمالا اين دو فرد براي كرسي نايب‌رييسي راي مي‌آورند. او البته خيال رقبا را درباره احتمال كانديداتوري خودش براي نايب‌رييسي مجلس هم راحت كرد و گفت كه قصد ندارد كانديدا شود.

فراكسيون ولايي؛ پايان دادن به رياست لاريجاني
اما در همين حال زمزمه‌هاي متفاوتي از فراكسيون ولايي به گوش مي‌رسد. اگرچه نقوي‌حسيني، سخنگوي اين فراكسيون به «اعتماد» مي‌گويد در جلسه ديروز مجمع عمومي اين فراكسيون كه با حضور بيش از 50 نماينده تشكيل شده تنها رويكردهاي مختلف براي ورود به انتخابات هيات‌‌رييسه مطرح شده و هنوز وارد مصاديق نشده‌اند اما محمدجواد ابطحي، نماينده خميني‌شهر و عضو ديگر اين فراكسيون به «اعتماد» مي‌گويد تعدادي از نمايندگان اين فراكسيون خواهان پايان دادن به رياست علي لاريجاني و ارايه ليست مستقل از فراكسيون‌هاي ديگر هستند. نقوي‌حسيني، سخنگوي فراكسيون ولايي درباره سه رويكرد مورد بحث اين فراكسيون به «اعتماد» مي‌گويد: يك رويكرد اين بود كه فراكسيون ولايي خودش براي همه پست‌ها به صورت مستقل ليست بدهد و تعاملي نداشته باشند.
يك رويكرد هم اين بود فراكسيون نمايندگان ولايي با فراكسيون اصولگرايان مستقل با هم ليست مشترك بدهند. رويكرد سوم هم تفاهم هر سه فراكسيون و تقسيم كرسي‌ها بين خودشان است. يعني از 12 كرسي براي هر فراكسيون 4 كرسي در نظر گرفته شود. اگرچه محمدجواد ابطحي هم به اين سه رويكرد اشاره مي‌كند و به «اعتماد» مي‌گويد هنوز درباره آنها در حال بحث هستيم اما اين را هم مي‌گويد كه: بيشتر اعضاي اين فراكسيون و از جمله خودم معتقديم كه يك سال مماشات كرديم و نتيجه نگرفتيم. بنابراين بايد ليست مشترك بدهيم ولو اينكه راي نياورد. براي اينكه نشان بدهيم. مشي ما معامله‌گري نيست. او با صراحت مي‌گويد ما مي‌گوييم آقاي لاريجاني بهتر است جايش را به ديگري بدهد. هم مدت طولاني رييس بوده و هم اداره جلسات و هماهنگي آنها نشان داده كارآمد نبوده است.
لاريجاني نتوانست از مشاورين و معاونين خوب استفاده كند. ما معتقديم هيات‌رييسه ناهماهنگ با هم هستند. او همچنين از سالك، حاج‌بابايي، زاهدي و فرهنگي به عنوان گزينه‌هاي اين فراكسيون براي رياست مجلس نام مي‌برد. البته ابطحي چندان هم اميدوار نيست كه به اين خواسته‌اش برسد. آنجا كه مي‌گويد: ‌ارزيابي خود من اين است كه اينها (لاريجاني و حاميانش) مي‌خواهند با فراكسيون اميد تعامل كنند. چون آقاي لاريجاني فشارهايش را وارد مي‌كند تا ما را مجبور كند اين تعامل را بپذيريم. حالا بايد ديد تركيب هيات‌رييسه دستخوش تغييرات وسيعي خواهد شد يا فراكسيون اميد و مستقلين موفق خواهند شد تركيب معتدل اين هيات‌رييسه را براي يك سال ديگر تكرار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون