• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3840 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۷ تير

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر تاكيد كردند

آتش‌به اختيار يعني كارفرهنگي خودجوش نه بي‌قانوني

در خجسته عيد سعيد فطر، مردم موحد و مومن ايران اسلامي به شكرانه يك ماه روزه‌داري و بندگي خداوند متعال، نماز عيد را در سراسر كشور با شكوه فراوان برگزار و از خداوند كريم، بهترين‌ها را مسألت كردند. كانون اين حضور پر شور و مومنانه، مصلاي امام خميني تهران بود كه نماز عيد سعيد فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خطبه‌هاي نماز عيد فطر، ماه رمضان امسال را به معني واقعي كلمه «مبارك» خواندند و گفتند: «روزه‌داري در روزهاي گرم»، «حضور چشمگير جوانان در جلسات گسترده معارفي و قرآني»، «سفره‌هاي ساده افطاري مردمي در مساجد و محلات»، «كمك به آزادي زندانيان جرايم غيرعمد و تامين هزينه‌هاي درمان نيازمندان» و «توسل و تضرع به پروردگار در شب‌هاي قدر» از نشانه‌هاي فضاي معنوي و اهتزاز روحي در جامعه، و تقويت‌كننده بنيه معنوي ملت و زمينه ساز پيمودن راه‌هاي دشوار است و بايد اين ذخاير معنوي را قدر دانست و حفظ كرد. رهبر انقلاب اسلامي، «راهپيمايي با شكوه و با عظمت روز قدس در هواي گرم» را از ديگر جلوه‌هاي اين ماه پر بركت برشمردند و تاكيد كردند: اين راهپيمايي، كاري بسيار عظيم و تاريخي بود و به‌عنوان يك افتخار در تاريخ ملت باقي خواهد ماند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، راهپيمايي روز قدس و همچنين برگزاري انتخابات پرشور و عظمت، و تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان را «ذخاير ارزشمند اجتماعي» و مايه سرافرازي و اميد ملت خواندند و با تاكيد بر لزوم حفظ اين ذخاير، خاطرنشان كردند: لازمه حفظ اين ذخاير گرانبها، حفظ وحدت و يكپارچگي ملت، حفظ انگيزه‌هاي انقلابي و حركت در جهت اهداف و آرمان‌هاي انقلاب است. ايشان در ادامه با ابراز اميدواري براي تشكيل هرچه زودتر دولت جديد، گفتند: با توجه به نام امسال، دولت جديد بايد كارهاي بزرگي را با كمك مردم، در جهت رونق توليد و حل مشكل اشتغال جوانان انجام دهد و اين كارها بايد با جديت پيگيري شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، يكي ديگر از كارهاي مهم كشور را كارهاي فرهنگي دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه‌هاي بسيار دشمن در عرصه فرهنگي، تاكيد كردند: علاوه بر مجموعه‌هاي مسوول دولتي، مجموعه‌هاي عظيم مردمي و جوانان صاحب فكر و داراي ابتكار و همت نيز بايد «آتش به اختيار»، منافذ فرهنگي را مسدود و در اين عرصه اقدام كنند و كار را پيش ببرند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين مفهوم «آتش به اختيار»، خاطرنشان كردند: آتش به اختيار به معناي «كار فرهنگي خودجوش و تميز» است و به معناي بي‌قانوني و فحاشي و طلبكار كردن مدعيان پوچ انديش و مديون كردن جريان انقلابي كشور نيست. ايشان تاكيد كردند: نيروهاي انقلابي و دلسوز و علاقه‌مند به حركت كشور به سمت اهداف والا، بيش از همه بايد مراقب حفظ نظم و قوانين و آرامش كشور و جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان باشند.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني خطبه‌هاي نماز عيد، به مسائل جهان اسلام به ويژه اوضاع يمن به عنوان يكي از جراحت‌هاي بزرگ بر پيكر امت اسلامي، و همچنين مسائل بحرين و كشمير اشاره كردند و افزودند: دنياي اسلام به ويژه روشنفكران و علماي اسلامي بايد همان‌گونه كه جمهوري اسلامي مواضع خود را در قبال دشمنان و معارضين، صراحتا اعلام مي‌كند، موضع خود را در اعلام برائت از ستمگران و ظالماني كه در ماه رمضان مردم يمن را مورد تهاجم قرار دادند و در حمايت از اين مردم مظلوم و ديگر مسائل جهان اسلام، به‌طور صريح اعلام كنند حتي اگر طواغيت از اين موضع‌گيري ناراضي شوند.

امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي
بر همه دنياي اسلام واجب است
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از ظهر دوشنبه در ديدار عيدانه مسوولان، قشرهاي مختلف مردم و سفراي كشورهاي اسلامي، «تفرقه و اختلاف» را مهم‌ترين مشكل و جراحتي بزرگ بر پيكره دنياي اسلام خواندند و با اشاره به نقش دشمنان اسلام در برافروختن آتش اختلافات، افزودند: اتحاد و پرهيز از تفرقه به نفع همه كشورهاي اسلامي است و بايد با همدلي حول مساله فلسطين به عنوان مساله اول دنياي اسلام، از كمرنگ يا فراموش شدن آن جلوگيري كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك عيد سعيد فطر، به استفاده دشمنان از بهانه‌هاي قومي، مذهبي و سرزميني براي ايجاد اختلاف اشاره كردند و افزودند: حمايت يك سناتور امريكايي از جامعه اهل سنت در مقابل جامعه شيعه، در حالي كه آنها با اصل اسلام و كشورهاي اسلامي دشمن هستند، چيزي جز توطئه و خباثت نيست و اين موضوع جاي مراقبت و نگراني شديد دارد اما متاسفانه مسوولان دولت‌هاي اسلامي از اين دشمني‌ها غفلت مي‌كنند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وجود درگيري‌هاي خونبار در مناطق مختلف دنياي اسلام همچون يمن، سوريه، عراق و شمال آفريقا، تاكيد كردند: تفرقه و اختلاف به ضرر اسلام و امت اسلامي است و در مقابل، نزديك شدن كشورهاي اسلامي و پرهيز از به‌كاربردن نيروها عليه يكديگر، منطبق بر حكمت الهي و به نفع همه كشورهاي اسلامي است.
ايشان راهپيمايي روز قدس و حضور پر شور و عظيم مردم ايران در تهران و شهرهاي مختلف كشور در دفاع از ملت فلسطين را نمونه‌اي افتخارآفرين از اتحاد اسلامي برشمردند و گفتند: معناي وحدت اسلامي همين است كه مردم شيعه و روزه‌دار با چنين شكوه و عظمتي به خيابان‌ها مي‌آيند و با فلسطينيان كه اهل سنت هستند، ابراز همدلي و همدردي مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، كمرنگ كردن و به‌فراموشي سپردن مساله فلسطين را خطري بزرگ خواندند و خاطرنشان كردند: فلسطين، مساله اول دنياي اسلام است ولي برخي كشورهاي اسلامي به‌‌گونه‌اي عمل مي‌كنند كه قضيه فلسطين ناديده گرفته و به فراموشي سپرده شود. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به غصب كشور اسلامي فلسطين و بيرون راندن يك ملت از خانه و سرزمين خود، افزودند: بر اساس فقه اسلامي، در مقابل تسلط دشمن بر سرزمين اسلامي، همه مسلمانان موظف به مبارزه و جهاد به هر شكل ممكن هستند و به همين علت، امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي بر همه دنياي اسلام لازم و واجب است. ايشان با انتقاد از سرباز زدن برخي كشورهاي اسلامي از اين مبارزه، ملت ايران را در انجام وظيفه هوشيار و بيدار دانستند و افزودند: دنياي اسلام به اتحاد و ائتلاف نياز دارد و ملت‌هاي مسلمان غالبا نيز با يكديگر همدل هستند و اين دولت‌ها هستند كه بايد به وظايف خود عمل كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون