• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

جزييات جلسه كميته تعامل اصلاح‌طلبان با روحاني

فرامرزيان: نه سهم خواستيم و نه اسمي داديم

گروه سياسي

طي چهار سال گذشته و در ميان مطالبات و گلايه‌هايي كه اصلاح‌طلبان نسبت به دولت روحاني داشتند، يك موضوع بيش از هر چيزي از زبان مهم‌ترين حاميان حسن روحاني شنيده شد؛ «رييس‌جمهور بايد كابينه‌اي همگام با خودش داشته باشد». اكنون در آستانه تشكيل كابينه جديد روحاني همين مساله مهم‌ترين محور گفت‌وگوي كميته تعامل شوراي عالي اصلاح‌طلبان با حسن روحاني بوده است. به نظر مي‌رسد پس از چهار سال اصلاح‌طلبان همچنان دغدغه سابق خود را دارند، دغدغه‌اي كه شايد در نظر اول كلي و ساده به نظر برسد اما در بطن خود نكات بسياري را جاي داده است. در همه اين سال‌هايي كه حسن روحاني با مشكلات ميراثي كه از دولت قبل به ارث برده بود دست و پنجه نرم مي‌كرد، همواره خودش بود كه بار بسياري از مسائل را به دوش مي‌كشيد. اين موضوع حتي در كارزار انتخابات اخير هم هويدا شد تا جايي كه پس از 29 ارديبهشت حسن روحاني به زبان آمد و اين مساله را در يكي از سخنراني‌هايش به صورت علني مطرح كرد و از كساني صحبت به ميان آورد كه پاشنه‌هاي گيوه‌هاي‌شان را ور نكشيده بودند! در واقع راز سخنراني‌هاي آتشين حسن روحاني كه برخي را آشفته مي‌كند، همين است. چه در چهار سال گذشته و چه در روزهاي پيش از انتخابات او مجبور بود كمبودهاي موجود در كابينه‌اش را جبران كند و چنين شرايطي سبب شد تا حسن روحاني همواره چند قدم از اعضاي كابينه‌اش جلوتر باشد، جايي كه آنها سكوت مي‌كنند لب به سخن بگشايد. معمول است كه وزراي كابينه سينه‌شان را در مقابل حملات به دولت و رييس‌جمهور سپر مي‌كنند اما چهار سال گذشته اين حسن روحاني بود كه سپر بلاي وزرايش بود. اكنون همين مساله مهم‌ترين محور مطالباتي است كه اصلاح‌طلبان در ديدار با حسن روحاني مطرح كرده‌اند. ژاله فرامرزيان از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «اعتماد» جزيياتي از ديدار روز شنبه اعضاي كميته تعامل اين شورا با حسن روحاني را روشن كرد. به گفته او اصلاح‌طلبان در اين ديدار چهار سرفصل مهم را با رييس جمهور در ميان گذشته‌اند و به‌عنوان مطالبات جريان اصلاح‌طلب بيان كرده‌اند.
وجود كابينه همراه
ژاله فرامرزيان نخستين مساله مطرح شده از سوي آنها را ضرورت وجود كابينه همراه بيان مي‌كند و مي‌گويد: ضروري است كه اعضاي دولت همراهي بيشتري با رييس‌جمهور داشته باشند و اين احساس در مردم ايجاد شود كه هيات دولت در هماهنگي كامل با رييس‌جمهور است. او در ادامه مساله را كمي مصداقي‌تر بيان مي‌كند و مي‌گويد: در واقع لزوم پاسخگويي وزرا به شبهاتي كه منتقدان و مخالفان مطرح مي‌كنند ضروري است و به طور مشخص اين گونه باشد كه وقتي اتفاقي رخ مي‌دهد يا شبهه‌اي ايجاد مي‌شود وزرا در حوزه‌هاي مربوطه‌شان ورود پيدا كنند و آنها پاسخگوي برخي از انتقادها و شبهات باشند. اين حرف به خوبي پرده از مهم‌ترين دغدغه اصلاح‌طلبان درمورد دولت آينده برمي‌دارد. اصلاح‌طلبان توقع كابينه‌اي را دارند كه تمام‌قد پشت رييس‌جمهور بايستند و در واقع باري از دوش او بردارند نه اينكه بار مسووليت روحاني را در چهار سال آينده سنگين‌تر كنند.
تعامل با مجلس
بسياري از نمايندگان مجلس معتقدند دولت حسن روحاني كمتر از آنچه كه توقع مي‌رود تلاش مي‌كند با مجلس وارد تعامل شود. اين مساله بي‌شك براي نمايندگان اصلاح‌طلب كه حامي او نيز هستند پررنگ‌تر به نظر مي‌رسد. شايد از همين رو بود كه محمدرضا عارف در نشستي كه روز پنجشنبه با اعضاي شوراي اصلاح‌طلبان سراسر كشور داشت از اين مساله گلايه كرد، مساله‌اي كه حتي برخي نزديكان دولت آن را سهم‌خواهي قلمداد كردند و واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت. فرامرزيان اما مي‌گويد يكي از مطالبات اصلاح‌طلبان از رييس‌جمهور همين است و به ضرورت تعامل دولت با نمايندگان مجلس و به ويژه فراكسيون اميد اشاره مي‌كند و مي‌گويد: مجموعه شعارهاي آقاي روحاني در طول انتخابات جنس اصلاح‌طلبانه داشت كه مورد حمايت تمام‌قد نمايندگان فراكسيون اميد نيز قرار گرفت. او در ادامه مي‌گويد: اگر قرار باشد اين وعده‌ها محقق شود بايد يك تعامل دو سويه ميان فراكسيون اميد و دولت برقرار شود. فرامرزيان اين موضوع را در راستاي دفاع مشترك دولت و مجلس از برنامه‌هاي دولت مي‌داند.
ضرورت ادامه جلسات با اعضاي كابينه
به نظر مي‌رسد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تنها به جلسه‌اي كه با روحاني داشته رضايت نمي‌دهد و برنامه‌اي طولاني‌تر را در نظر دارد. فرامرزيان يكي ديگر از مسائل مطرح شده در ديدار با رييس‌جمهور را ضرورت برگزاري جلسات كميته تعامل با اعضاي موثر دولت عنوان كرد و گفت: اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين حامي روحاني و دولت او مي‌توانند مستمر در ديدار با شخص ايشان و اعضاي موثر كابينه هم مشكلات جامعه را به گوش اعضاي هيات دولت برسانند و هم بازتاب عملكرد دولت را. به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان مي‌خواهند به گونه‌اي نقش حلقه وصل ميان روحاني و پايگاه مورد حمايتش را بازي كنند. اين در شرايطي است كه دولت حسن روحاني در چهار سال گذشته از اين مساله رنج برده و در اين حوزه ضعف‌هايي داشته است و حالا اصلاح‌طلبان مي‌خواهند اين ضعف را پوشش دهند.
موضوع جوانان وزنان
ضرورت استفاده از زنان و جوانان در كابينه آينده حسن روحاني بيش از هر چيز بيان شده اما اصلاح‌طلبان پا را فراتر گذاشته و از جوان شدن مديريت كشور سخن گفته‌اند. فرامرزيان در اين مورد گفت: مطالبه ديگر ما از آقاي روحاني ايجاد ظرفيت‌هايي براي استفاده از زنان و جوانان در مديريت آينده كشور است. به گفته او تنها با استفاده از چند وزير زن يا جوان در سطح هيات دولت يا مديران بلند مرتبه اين مساله حل نمي‌شود و اضافه مي‌كند: ما معتقديم دولت آقاي روحاني موقعيت مناسبي دارد تا ظرفيتي را ايجاد كند كه زنان و جوانان بتوانند سهم بيشتري در مديريت‌هاي كلان كشور داشته باشند و دولت ايشان بايد چنين ظرفيتي را ايجاد كند تا بتوانيم چنين نيروهايي را براي آينده مديريتي كشور تربيت كنيم. او در ادامه مي‌گويد: ميانگين سني مديريت كشور از ميانسالي عبور كرده و اين مي‌تواند يك زنگ خطر باشد. فرامرزيان ادامه مي‌دهد: بايد براي آينده كشور مدير تربيت كرد و دولت آقاي روحاني فرصت مناسبي است تا مكانيزم درستي در اين مسير اتخاذ شود. او همچنين درمورد ضرورت استفاده از زنان نيز گفت: 50 درصد جامعه ايران را زنان تشكيل مي‌دهند و اين در حالي است كه اين بخش از جامعه هيچ نگاهي را كه آنها را نمايندگي كند در عرصه تصميم‌گيري و تصميم‌سازي ندارد و چنين موضوعي سبب مي‌شود زنان نسبت به تصميمات و سياست‌هاي مهم كشور احساس تعلق نداشته باشند. فرامرزيان در ادامه اضافه كرد: نبايد اجازه دهيم چنين حسي بر زنان كشور القا شود و بايد با اتخاذ سياست‌هاي درست در اين حوزه زنان را در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌هاي مهم شريك كنيم.
سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان از رييس‌جمهور، توسعه كشور است
در چند روز گذشته بحث سهم خواهي اصلاح‌طلبان از كابينه حسن روحاني جنجال‌هاي زيادي را به پا كرد. البته در همه جاي جهان اين يك اتفاق طبيعي است كه متحدان و حاميان فرد پيروز انتخابات از كابينه آينده سهم‌خواهي كنند و يك روال معمول است. از ژاله فرامرزيان پرسيديم آيا شخصي را براي وزارتخانه‌اي خاص به حسن روحاني پيشنهاد داده‌اند و او در پاسخ گفت: نه، ما هيچ پيشنهاد مصداقي به رييس‌جمهور نداديم و تنها مطالبات كلي خود را در چند سر فصل بيان كرديم. او در ادامه از برخي چهره‌هاي نزديك به دولت گلايه كرد و گفت: متاسفانه در پي صحبت‌هاي روز پنجشنبه آقاي عارف برخي فرصت را براي تخريب چهره‌هاي اصلاح‌طلب غنيمت شمردند و صحبت‌هايي را در اين مورد بيان كردند اما واقعيت اين است كه ديدار روز شنبه ما با رييس‌جمهور به هيچ عنوان سهم‌خواهانه نبود. او در ادامه گفت: سهم اصلاح‌طلبان از دولت، توسعه و پيشرفت كشور و تحقق برنامه‌هاي آقاي روحاني است. فرامرزيان در پايان گفت: ما هيچ نامي را براي وزارتخانه‌اي به رييس‌جمهور پيشنهاد نداديم، اما آنچه مشخص است، كارگزاران دولت بايد نسبت روشني با راي‌دهندگان به آقاي روحاني و همچنين وعده‌هاي ايشان در طول انتخابات داشته باشند تا تحقق اين وعده‌ها عملي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون