• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

حسين مرعشي:

براي شهردار شدن نجفي تلاش مي‌كنم

گروه سياسي|  حسين مرعشي هرچند در روزهاي اخير به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي نشستن بر مسند شهرداري تهران شناخته شده اما براي دومين بار به صراحت گفته است كه تمايلي براي حضور در شهرداري تهران ندارد. پيش از اين گفته بود كه چون 27 سال در اين كشور كار مديريتي كرده ديگر زمان بازنشستگي‌اش فرا رسيده است اما اين‌بار علاوه بر آنكه رفتنش به خيابان بهشت را تكذيب مي‌كند يك خبر هم مي‌دهد و مي‌گويد در تلاش براي شهردار شدن محمدعلي نجفي البته در صورت عدم حضور نجفي در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، است. مرعشي از تلاش‌هاي اين روزهاي اصولگرايان عليه دولت نيز تحليل جالبي دارد و مي‌گويد: آقاي جليلي دولت واقعي نتوانست تشكيل دهد، اميدي هم ندارد كه در آينده دولتي تشكيل دهد، يعني دولت در سايه هم تشكيل ندهد؟ به گزارش ايلنا جمله‌هاي كليدي اظهارات حسين مرعشي به شرح زير است.
  اينكه من چرا علاقه‌مند به حضور در شهرداري نيستم بحث امروز و ديروز نيست، اساسا معتقدم بايد آزاد بود. آزادي را با چيزي عوض نمي‌كنم؛ در حال حاضر هرجا دلم بخواهد مي‌روم، هر مصاحبه‌اي كه بخواهم انجام مي‌دهم اما وقتي مسووليتي را مي‌پذيري در قيد و بند قرار مي‌گيري. من آزادي خودم را نمي‌خواهم از دست بدهم. من يك «جو» علاقه به حضور در سيستم ندارم؛ من علاقه به خدمت دارم. تجربه كرده‌ام كه آدم بدون داشتن مسووليت‌هاي رسمي مي‌تواند به جامعه خدمت كند. كار شهرداري بسيار سخت است اما فشارها و تحميل‌ها عامل نپذيرفتن من نيست، اگر بنا باشد من شهردار شوم اصلا اين مسائل براي من دغدغه نيست، حتي مشكلم بدهي‌هاي شهرداري نيست؛ مشكل من نهادها نيستند من خودم قصد ورود به سيستم رسمي را ندارم.
  دوستان به من لطف دارند و من را هم به عنوان گزينه شهرداري پيشنهاد دادند، اما من به علت نداشتن تخصص در اين زمينه، پيشنهادشان را رد كردم اما اعلام كرده‌ام اگر بن‌بستي حاصل شد و شخصي اين مسووليت را نپذيرفت كه بعيد مي‌دانم اين اتفاق بيفتد شايد شهرداري را بپذيرم. البته گزينه برتر از نظر من محسن هاشمي است اما با توجه به مصوبه آخر شوراي پنجم مبني بر عدم خروج عضوي از شورا، شهردار شدن او منتفي است. با اين حال ميثاقنامه‌‌اي كه ليست اميد امضا كرده‌اند مانعي در راستاي شهردار شدن هاشمي نبود. پس از او نيز گزينه برتر براي شهردار از نظر من محمد علي نجفي است‌. در هر حال تمام تلاش خود را به كار بسته‌ام كه اگر سازمان برنامه و بودجه به آقاي نجفي پيشنهاد نشد سمت شهرداري را بپذيرد.
  از ابتدا شهرداري عارف مطرح نبود.  خودشان هم تكذيب كردند. او علاقه‌مند است كه شهردار به او نزديك باشد اما قطعا خودش ورود نخواهد كرد.
  اطلاع موثق و دقيقي از گرايش و چينش كابينه ندارم. مطالبات مردم از كابينه مشخص است، يكي از خواسته‌ها بحث حضور وزراي زن است كه من آن را مثبت مي‌دانم، مهم آن است كه كابينه دوازدهم از يازدهم متفاوت باشد.
  آتش بس سياسي يعني چه؟ آنهايي هم كه انتقاد مي‌كنند مي‌خواهند به دولت كمك كنند. آتش بس جمله قشنگي است اما آتشي نيست. يك‌سري اختلاف‌نظر است كه وجود دارد. يك سري مسوولان نسبت به هم انتقاد دارند؛ آقاي صادق لاريجاني منتقدآقاي روحاني، آقاي روحاني هم منتقد آقاي لاريجاني بگوييم نيست يا هست؟ اينها هم انتقادشان نسبت به هم حل نمي‌شود. درباره چيزي كه ندانم اظهارنظر نمي‌كنم. آتش‌بس يعني چه؟ يعني سياست و اختلاف تعطيل. يعني آقاي روحاني قرار است تابع آقاي جنتي شود؟ آتش‌بس غيرگفت‌وگو است. آتش‌بس يعني به يكديگر حمله نكنيد. يك عده دل‌شان مي‌خواهد فقط حرف بزنند.
  آقاي جليلي دولت واقعي نتوانست تشكيل دهد، اميدي هم ندارد كه در آينده دولتي تشكيل دهد، يعني دولت در سايه هم تشكيل ندهد؟ دولت در سايه آن چيزي كه در قديم مي‌شنيديم اين بود كه در كنار دولت احزاب با يكديگر ائتلافي تشكيل مي‌دهندتا كار كارشناسي انجام دهند و به دولت كمك كنند نه اينكه در دست رقيب باشد. آقاي جليلي براي چه كسي دولت در سايه مي‌خواهد تشكيل دهد؟ نه معني آتش‌بس سياسي را مي‌فهمم و نه دولت در سايه، فقط اين را مي‌دانم كه روحاني منتخب مردم است و بايد تمام همت خود را بگذارد يك دولت قدرتمند تشكيل دهد تا كارهاي كشور را انجام دهد.
  رييس‌جمهور اصلاح‌طلب است، پس كابينه هم متعلق به اصلاح‌طلبان است مگر اصولگرايان رييس‌جمهور تعيين كردند؟ اما معتقدم اگر مي‌خواهيم مسائل كشور در حوزه سياست داخلي بر طرف شود بايد به صورت فراجناحي عمل شود.
  اصولگرايان خودشان را مقدس و برتر و ارزشي و حق مي‌داند و نگاه‌شان از بالا به پايين است. آنها بقيه را باطل قلمداد مي‌كنند. بايد گفت ميدان سياست، يك ميدان كار جمعي است و جاي تحميل عقيده نيست و تا مادامي كه اين رويه را دارند شانس خود را از دست مي‌دهند. ريشه اين رفتار در اين است كه خودشان را حق مطلق مي‌دانند كه بايد از اين رفتارها دست بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون