• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

ايران و ويتنام براي ارتقاي روابط تجاري مذاكره كردند

توافق 2 ميليون دلاري

گروه اقتصادي| اين روزها، شايد آخرين روزهايي است كه محمدرضا نعمت‌زاده در مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست‌هاي مهم با حضورهمتايان خارجي خود شركت مي‌كند. به زودي حسن روحاني، رييس‌جمهور منتخب دولت دوازدهم، كار خود را آغاز مي‌كند و به دنبال آن بايد كابينه جديد خود را معرفي كند. اگرچه مشخص نيست كه او چه كساني را براي 4 سال بعدي سوار قطار كابينه خواهد كرد، اما آن‌طور كه نعمت‌زاده گفته، ديگر تمايلي براي ماندن در كابينه دوازدهم ندارد.
 روز گذشته در نهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي و مراسم امضاي تفاهمنامه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ويتنام وي از رشد ۱۲۰ درصدي روابط تجاري دو كشور خبر داد. نعمت‌زاده البته از توافقي ياد كرده كه بر مبناي آن روساي جمهور دو كشور قصد دارند حجم روابط خود را به دو ميليارد دلار برسانند، چه آنكه با وجود افزايش صورت گرفته هنوز حجم روابط تجاري دو كشور قابل قبول نبوده و ظرفيت‌هاي بسياري براي رشد اين ارقام وجود دارد.
به گفته نعمت‌زاده تاكنون عدم امكان ارتباط طبيعي و معمول در زمينه‌ بانكي مانع از گسترش روابط شده بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سرمايه‌گذاري مشترك بين دو كشور مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف پيگيري شود، اظهار كرد: با توجه به ميزان بارندگي بالا در كشور ويتنام و حاصلخيز بودن زمين‌ها، بخش كشاورزي از زمينه‌هاي خوب فعاليت دو كشور است و از سرمايه‌گذاران ايراني مي‌خواهم امكانات سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي كشاورزي و دامداري ويتنام را بررسي كنند. در برخي زمينه‌هاي معدني نيز امكان سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك به خصوص در حوزه توليد آلومينيوم وجود دارد و با فراواني انرژي و برق در ايران، آلومينيوم توليد شده مي‌تواند براي ويتنام بسيار اميدبخش باشد.
نعمت‌زاده همچنين به توان ايران براي تامين نيازهاي ويتنام در حوزه پتروشيمي اشاره كرد و اين حوزه را از ديگر زمينه‌هاي قابل سرمايه‌گذاري دانست. ويتنام عضو آس‌آن است و با چين نيز ارتباط داشته و بر اين اساس مي‌تواند به مركزي براي تجار و بازرگانان ما تبديل شود تا با اين همكاري بتوان حضوري فعالتر در اين بخش داشت. با توجه به عضويت در اكو قراردادي كه به تازگي با كشورهاي اوراسيا امضا كرديم مي‌تواند مركزي براي فعاليت‌هاي شما باشد.
وي افزود: تنوع محصولات و كالاهاي قابل مبادله بين دو كشور بالاست و در اين ميان مي‌توان به مواردي چون شيلات، محصولات صنعتي و دارو اشاره كرد. برهمين اساس سعي داريم با اعزام هياتي به كشور شما مذاكرات لازم را صورت دهيم و در صورت همكاري شما در ثبت دارو مي‌توان اين خدمات را با قيمت و كيفيتي مناسب به دست هم‌ميهنان شما رساند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در عين حال به ارايه خدمات فني اشاره كرد و گفت: در كشور ما در اين حوزه نيز ظرفيت‌هاي متعددي وجود دارد كه ويتنام مي‌تواند به شكل رقابتي از اين ظرفيت بهره‌مند شود.
روز گذشته نيز مذاكراتي با مپنا صورت گرفته كه اين شركت قادر است تمام تجهيزات نيروگاهي را تامين كند و اكنون بيش از ۵۰ درصد برق ايران با استفاده از تجهيزات اين شركت كه ۹۰ درصد آن داخلي است تامين مي‌شود.
ما مي‌توانيم تمام ظرفيت توليد برق شما را پوشش دهيم و براي همكاري در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي آمادگي داريم. همچنين ايران در اغلب حوزه‌ها داراي توليد تجهيزات پزشكي است كه مي‌توان اين تجهيزات را در ويتنام مورد استفاده قرار داد كه اين محصولات علاوه بر كيفيت خوب قيمتي به مراتب پايين‌تر از كشورهاي اروپايي و ژاپن دارد. اگر تسهيلات بيشتري براي رفت و آمد تجار و دريافت رواديد آنها صورت گيرد مي‌توان در شرايط بهتري اين موضوعات را دنبال كرد و ما اميدواريم روزي شاهد لغو رواديد بين دو كشور باشيم و به عنوان مسوول كميسيون مشترك دو كشور اين
موضوع را به وزارت امور خارجه منتقل مي‌كنم.
نعمت‌زاده همچنين به لزوم ايجاد پرواز مستقيم بين دو كشور اشاره كرد و گفت: طي سال‌هاي قبل به واسطه تحريم‌ها ظرفيت هوايي ما كمي پايين است، اما با توجه به تلاش‌هاي اخير اميد مي‌رود اين ظرفيت بهبود پيدا كند.
نوين سون كونگ، وزير كشاورزي ويتنام نيز اوج روابط دو كشور را مربوط به سال ۲۰۱۶ ميلادي دانست و گفت: ما در حال آماده‌سازي براي انجام تجارت آزاد با كشورها هستيم و با سياست باز و همگرايي بين‌المللي به سمت همكاري اقتصادي با كشورها مي‌رويم در حالي كه ظرفيت اقتصاد ما سالانه ۲۰۰ ميليارد دلار است. ظرفيت سالانه واردات وصادرات ما رقمي بيش از اين است.
وي ادامه داد: طي سال‌هاي گذشته ما موفق به دستيابي به اهداف برنامه اقتصادي خود نشده‌ايم اما همديگر را درك مي‌كنيم و مقامات دو كشور نيز بر لزوم افزايش حجم مبادلات تجاري به دو ميليارد دلار تاكيد كرده‌اند. البته شايد اين ارقام به عنوان اهداف كوتاه‌مدت مناسب باشد و در كل ما بايد رقم‌هاي بالاتري را مدنظر قرار دهيم.
وزير كشاورزي ويتنام افزود: رشد اقتصادي ويتنام در ۲۰۱۶ بالغ بر پنج درصد بوده و پيش بيني شده كه اين رشد در سال ۲۰۱۷ به بيش از شش درصد برسد. در زمينه صادرات در شش ماهه اول ۲۰۱۷ ما بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار صادرات داشته كه رشدي ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد. ما در توسعه اقتصادي روندي رو به رشد را دنبال كرده و پيش‌بيني مي‌كنيم امسال از شيلات و كشاورزي صادرات ما بالغ بر ۳۴ ميليارد دلار خواهد بود.

تراز تجاري ايران با ويتنام
مثبت است
مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، در حاشيه اجلاس مشترك ايران و ويتنام در محل سازمان توسعه تجارت اظهار كرد: ويتنام با وجود اينكه فاصله زيادي از لحاظ جغرافيايي با ايران دارد اما اقتصاد آن به گونه‌اي است كه در بسياري از زمينه‌ها به كالاهاي ايراني نياز دارد. ميزان صادرات كالاي غيرنفتي ما در سال 92، 885 ميليون دلار بود اما در 4 سال اخير بر اساس فعاليت‌هاي انجام شده اين رقم افزايش يافت؛ به طوري كه در سال 95 توانستيم ميزان آن را به 395 ميليون دلار برسانيم.
رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه صادرات غيرنفتي ما به ويتنام متنوع است، گفت: محصولات مختلفي مانند پتروشيمي، غذايي، فلزي و ساختماني و... به اين كشور صادر مي‌شود. ويتنامي‌ها براي بهبود تراز تجاري خود به دنبال صادرات برنج به ايران هستند و اميدوارم مانند گذشته برنج خود را به ايران صادر كنند. كل صادرات ويتنام به ايران 40 ميليون دلار بوده كه اين امر نشان مي‌دهد تراز تجاري صادرات كالاي غيرنفتي ما به اين كشور مثبت است.
معاون وزير صنعت با بيان اينكه توسعه همكاري‌هاي بانكي در بهبود روابط دو كشور موثر است گفت: مذاكراتي در اين خصوص در حال انجام است به طوري كه مقامات بانكي ويتنام در ايران حضور داشتند و با همتايان خود در ايران ديدار كردند. توسعه خدمات فني و مهندسي و صادرات كالا نيازمند پشتيباني بانكي است كه اميدواريم اين شرايط هر چه زودتر بهبود يابد.
انواع ماهيان دريايي ايران مي‌تواند به كشور ويتنام صادر شود همانطور كه سال گذشته صادر شد اما براي توسعه صادرات اين محصول نيازمند توافقات قرنطينه‌اي هستيم به همين منظور روز گذشته توافقاتي صورت گرفت كه مي‌تواند منجر به توسعه صادرات ما در بخش شيلات شود.
وي همچنين يادآور شد كه آمادگي برقراري تعرفه‌هاي ترجيحي ميان دو كشور وجود دارد تا در آينده به سمت تجارت آزاد با اين كشور حركت كنيم.
معاون وزير صنعت همچنين گفت: درباره توليد مشترك آلومينيوم در ايران نيز صحبت‌هايي صورت گرفته است و در مجموع بايد اشاره داشت كه انگيزه بالايي براي توسعه روابط در بخش‌هاي مختلف ياد شده و توسعه توريسم وجود دارد.

تحريم‌ها اثري در روابط ايران و قطر نداشت
خسروتاج در ادامه صحبت‌هاي خود درباره تجارت ايران با قطر گفت: قطر يكي از كشورهاي همسايه ايران است كه ايراني‌هاي زيادي در آنجا حضور دارند و رفت آمد ميان دو كشور در گذشته وجود داشته و دارد به طوري كه حتي موضوع تحريم‌ها نيز اثري در روابط ما نداشت اما در ماه‌هاي گذشته صادرات ما به اين كشور بيشتر شده است.
وي گفت: بيشترين نياز قطر در مقطع فعلي به مواد غذايي است كه محصولات غذايي ما اكنون در اين كشور وجود داشته و به طور مرتب صادر مي‌شود.
وي با اشاره به حجم كوچك بازار قطر گفت: مشكلي براي صادرات به قطر نداريم به طوري‌كه جمعيت اين كشور تنها 4/2 ميليون نفر است و هرگز با بازار بزرگي مانند روسيه قابل مقايسه نيست. جمعيت روسيه 80 تا 90 برابر جمعيت قطر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون