• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

ارتباط سازمان يافته با دولت دوازدهم

داريوش قنبري فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

امروز بيش از هر زماني ضرورت ارتباط و تعامل اصلاح‌طلبان و دولت احساس مي‌شود. دولت دوازدهم برآمده از راي پايگاه اجتماعي جريان اصلاحات است. شعارهاي دولت در ايام انتخابات حاوي نگرشي نزديك به اين جريان سياسي بود. از اين رو اين همدلي و هم فكري در اين دو طيف بايد تقويت شود. جريان اصلاحات بايد ارتباطش را با دولت محكم‌تر و سازمان يافته‌تر كند. در جريان اصلاحات بهترين نهاد و تشكيلاتي كه الان مي‌تواند اين ارتباط را به شكل تشكيلاتي برقرار كند، شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است.
اين شورا عام‌ترين و گسترده‌ترين تشكيلاتي است كه اصلاح‌طلبان را نمايندگي مي‌كند و همه طيف‌هاي اصلاح‌طلب را در بر مي‌گيرد. بنابراين فراگيري اين تشكيلات مي‌تواند در ايجاد ارتباطي سازمان يافته بين دولت و اصلاح‌طلبان موثر باشد. اگر هر يك از تشكل‌هايي متعدد جريان اصلاحات بخواهند تك‌تك با دولت ارتباط برقرار كنند، وقت و انرژي آقاي روحاني گرفته مي‌شود. در اين صورت وحدت رويه‌اي را نيز شاهد نخواهيم بود. به همين دليل است كه ارتباط و سازماندهي بايد برنامه‌ريزي شده و نظام‌مند باشد. در اين صورت انرژي‌ها به سمت هم‌افزايي مي‌رود.
نقطه ارتباطي ديگر با دولت مي‌تواند فراكسيون اميد كه هم ارتباط تعريف شده‌اي را مي‌تواند بر قرار كند.
اصلاح‌طلبان مجلس شوراي اسلامي وظايفي را در قبال دولت دارند. اصلاح‌طلبان مجلس شوراي اسلامي با توجه به تعداد افرادي كه دارند، مي‌توانند يكي از پايگاه‌هاي حمايتي دولت در مجلس باشند. همكاري دولت و مجلس در حل مشكلات و معضلات كشور امري ضروري و لازم است. از اين جهت كه اصلاح‌طلبان توانسته‌اند فراكسيون قدرتمندي را در مجلس تشكيل دهند بايد به افزايش ارتباط با دولت بپردازند. در يك سال گذشته نيز فراكسيون اميد تا حدي توانست تعامل سازنده‌اي را با دولت شكل دهد. فراكسيون اميد از دولت دفاع و پشتيباني كرده و كارشكني در اقدامات رييس‌جمهور نكرده است. بنابراين ارتباط دولت و اصلاح‌طلبان از طريق اين دو تشكيلات مي‌تواند به پيش برود. اين دو سازمان سياسي مي‌توانند در مجموع ارتباط خوبي را با دولت شكل دهند.
اين ارتباط بايد هدف و راه مشخصي داشته باشد. كمك و همكاري با دولت در گام‌هاي مثبتش و تحقق شعارها و هم مشورت دادن به دولت و انتقاد براي بهبود عملكردش از جمله اهدافي است كه اين تعامل و ارتباط بايد داشته باشد. به شكل تعريف شده‌اي مي‌توان اين ارتباط را سازماندهي كرد.
قطعا بستر مهم شكل‌گيري تعامل خواست و تمايل دو طرف براي برقراري آن است. اصلاح‌طلبان موفقيت دولت را موفقيت خود مي‌دانند. همچنين پايگاه اصلي راي آقاي روحاني در بين طرفداران اصلاحات است و اين ارتباط به نفع او خواهد بود. اين مقدمه براي شكل‌گيري ارتباط فراهم است.
نمايندگاني در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بايد براي تعامل با دولت مامور شوند و جريان اصلاح‌طلب درون مجلس هم نمايندگاني را تعيين كنند. همين ملاقات اخيري كه آقاي عارف از سمت فراكسيون اميد داشتند، بايد ادامه پيدا كند. البته فراكسيون اميد و شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از هم جدا نيستند و به هر حال نفع موفقيت هر كدام از اين مجموعه‌ها به مجموعه اصلاحات و دولت مي‌رسد.
 مجلس وظايف خاص خود را دارد و هر دو بايد فضاي تعامل را فراهم كنند. آقاي عارف در راس فراكسيون اميد، رياست شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را به عهده دارد و به طور موازي مي‌تواند اين امر را پيگيري كند. آنچه مهم است اينكه با توجه به فوريت حل مشكلات و معضلات كشور همكاري همه نيروهاي سياسي لازم و ضروري است. همه دلسوزان بايد تلاش كنند تا اين اتفاق مبارك رخ دهد و با هم‌‌افزايي ظرفيت‌هاي كشور در جهت پيشرفت و توسعه كشور گام برداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون