• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

فراخوان براي مقاومت

رسانه‌هاي اسراييلي به شكست اطلاعاتي شاباك اذعان كردند

يسرا بخاخ

بعد از حمله شهادت‌طلبانه سه جوان فلسطيني و كشته شدن دو نظامي اسراييلي، مسوولان رژيم صهيونيستي روز جمعه كليدهاي تعدادي از درهاي ورودي به مسجدالاقصي را مصادره كرده و به مدت 48 ساعت مانع ورود نمازگزاران فلسطيني به مسجد شدند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفته بود كه درهاي مسجدالاقصي ظهر روز يكشنبه بازگشايي مي‌شود و در اين مدت تدابير امنيتي در اين منطقه افزايش پيدا خواهد كرد. يكي از اقدامات اسراييل در اين زمينه نصب گيت‌ در ورودي‌هاي مسجدالاقصي است و قرار است دوربين‌هاي مدار بسته در محل عبور و مرور نمازگزاران فلسطيني نصب شود. روز يكشنبه بعد از اينكه درهاي مسجدالاقصي به مدت دو روز به روي نمازگزاران بسته شده بود، اسراييل تعدادي از درهاي مسجدالاقصي را باز كرده و اجازه داده شماري از شهروندان فلسطين كه از ساكنان قدس هستند از دروازه دمشق وارد مسجد شوند اما ورودي المغاربه همچنان بسته باقي مانده است به همين دليل نمازگزاران فلسطيني در اعتراض به اين اقدام نماز عصر خود را در برابر دروازه الاسباط خوانده و به نصب گيت‌هاي الكترونيكي اعتراض كرده‌اند.
محكوميت «خشونت» در مسجد الاقصي
عبدالله دوم، پادشاه اردن كه كشورش قيموميت بر مقدسات اسلامي در فلسطين را بر عهده دارد شنبه شب با بنيامين نتانياهو به صورت تلفني گفت‌وگو كرده و ضمن محكوم كردن عمليات شهادت‌طلبانه در قدس درخواست كرده بود تا مسجدالاقصي به روي نمازگزاران باز شود و ديوان پادشاهي اين كشور اعلام كرده كه بسته ماندن مسجدالاقصي قابل قبول نيست. پادشاه اردن خواستار آرامش و جلوگيري از تنش در حرم شريف قدس شده و تاكيد كرده كه نبايد اجازه داد هيچ طرفي امنيت و ثبات را در اين مكان مقدس بر هم بزند و راه را براي خشونت و افراط‌گرايي بيشتر باز كند. منظور پادشاه اردن از افراط‌گرايي و خشونت، عمليات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطيني بوده و در نهايت تاكيد كرده كه امان با انواع خشونت در اماكن مقدس مخالف است. در حالي كه شاه اردن به نام مردم كشورش عمليات شهادت‌طلبانه در مسجدالاقصي را محكوم مي‌كند هزاران اردني روز شنبه در خيابان‌هاي امان در اعتراض به بسته شدن مسجدالاقصي به خيابان‌ها ريختند. در همين ارتباط لويا السمري، سخنگوي پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرده بود كه بعد از اجراي عمليات شهادت طلبانه در مسجد الاقصي جلعاد اردان، وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي و روني الشيخ، كميسر پليس و شماري از نيروهاي امنيتي و نظاميان رژيم صهيونيستي نشستي فوري برگزار كردند تا پيامدهاي عمليات شهادت‌طلبانه را مورد بررسي قرار دهند. پايگاه اسراييل‌نيوز 24 به نقل از جلعاد اردان اعلام كرده كه اسراييل مجبور نيست در تصميماتي كه در خصوص مسجدالاقصي مي‌گيرد به مواضع اردن توجه كند. وي افزود: وقتي اسراييل حاكميت در قدس را در دست دارد اظهارات ديگران (مسوولان اردني) اهميت خود را از دست مي‌دهد. شبكه خبري الميادين گزارش داده بود كه مسوولان رژيم صهيونيستي روز يكشنبه كليد‌هاي چند دروازه مسجدالاقصي را به مسوولان اداره اوقاف قدس تحويل داده‌اند اما كليد دروازه الاسباط و ملك فيصل و المجلس همچنان در اختيار مسوولان رژيم صهيونيستي است به همين دليل روحانيون مسجد الاقصي از ورود به مسجد خودداري و اعلام كرده‌اند تا شرايط مانند قبل نشود وارد مسجد نمي‌شوند. يكي از مشايخ مسجدالاقصي اعلام كرده كه با تغييراتي كه حكومت اسراييل اعمال كرده مخالف است و افزود: از گيت‌هاي الكترونيكي براي ورود به مسجد استفاده نخواهيم كرد. بر اساس گزارش الميادين طي دو روز گذشته با وجود تاريك شدن هوا جوان‌هاي فلسطيني در محوطه و در كنار مسجدالاقصي تجمع كرده و شعارهايي سر داده‌اند در حالي كه پيش‌تر مسوولان سازمان اوقاف قدس هشدار داده بودند كه اسناد و مدارك تاريخي در اين مسجد وجود دارد و اسراييل مسووليت كامل خدشه وارد شدن به آن را به عهده مي‌گيرد. مسوولان فلسطيني روز يكشنبه اعلام كردند كه نظاميان اسراييلي در عمليات‌هاي امنيتي خود به اسنادي آسيب زده‌اند كه تاريخ 800 سال گذشته اين مسجد در آن ثبت شده است. اسراييل مدعي است هنوز تعدادي سلاح در بخش‌هاي مختلف محوطه مسجد الاقصي جاسازي شده است به همين دليل عمليات بازرسي را انجام مي‌دهد. اين رژيم همچنين مدت بازداشت سه تن از نيروهاي نگهباني مسجدالاقصي وابسته به سازمان اوقاف قدس را تمديد و پليس اسراييل اعلام كرده كه اين افراد به همكاري با سه جوان فلسطيني كه عمليات شهادت‌طلبانه را اجرا كرده بودند، متهم شده‌اند.
در حالي كه براي نخستين بار در نيم قرن گذشته اذان به مدت 48 ساعت در مسجد الاقصي پخش نشد و نمازگزاران اجازه پيدا نكردند وارد اين مسجد تاريخي شوند، برخي گمانه‌ها حكايت از احتمال پا گرفتن انتفاضه‌اي جديد در فلسطين دارد در همين راستا جنبش حماس از مردم اين كشور خواسته كه به سوي انتفاضه براي مقابله با دشمن اسراييلي گام برداشته و با نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي و شهرك‌نشينان افراطي مقابله كنند. حماس در بيانيه خود تاكيد كرده بايد پيام مردمي ملت فلسطين به اشغالگران برسد كه آنها با اقدامات جديد در مسجدالاقصي كه نقش مسلمانان را كاهش داده و حاكميت بر سرنوشت اين مسجد را به اسراييل واگذار مي‌كند، مخالف‌اند. حماس يادآور شده اقدامات اسراييل در مسجدالاقصي احساسات مسلمانان و فلسطينيان را جريحه‌دار مي‌كند، افزود: خواستار جنبش بي‌سابقه‌اي از سوي مردم فلسطين و امت مسلمان هستيم تا از مسجدالاقصي دفاع كنيم. حماس همچنين از جريان‌ها و گروه‌هاي فلسطيني خواسته به نيروهاي خود فراخوان بدهند تا براي دفاع از مسجدالاقصي و مقدسات اسلامي در قدس آماده باشند و از مسوولان ارشد اين جريان‌ها خواسته در سطح بين‌المللي جنايت‌هاي اشغالگران قدس را افشا كنند. اسراييل به بهانه اين عمليات موج بازداشت شهروندان و جوانان فلسطيني را نيز افزايش داده و در همين راستا بامداد روز يكشنبه يك جوان فلسطيني در روستاي النبي صالح در شمال غرب رام‌الله در كرانه باختري به شهادت رسيده است. رژيم صهيونيستي مدعي است كه اين جوان در جريان عمليات بازداشت تعدادي از شهروندان فلسطيني، نظاميان اسراييلي را با سلاح تهديد كرده بود به همين دليل هدف قرار گرفته و كشته شده است. رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كرده بودند كه نظاميان اين رژيم شنبه شب دو شهروند فلسطيني را در كرانه باختري بازداشت كرده‌اند.
اسراييل به دنبال صلح نيست
در حالي كه بعد از تحولات اخير رسانه‌هاي اسراييلي پيام نفرت، كينه و نژادپرستي را مخابره مي‌كنند برخي كشورهاي عربي از آشتي با اسراييل و اجراي توافق دو دولت كه در آن نيمي از قدس يعني بخش شرقي آن به فلسطين و نيمه غربي به اسراييل مي‌رسد سخن مي‌گويند. در حالي كه رژيم صهيونيستي تمام تلاش خود را به كار بسته تا راه هر مصالحه‌اي بسته شود. كميته قانونگذاري شوراي وزيران دولت ائتلافي اسراييل نيز روز يكشنبه با اصلاحيه‌اي در قانون قدس يكپارچه موافقت كرد. بر اساس اين اصلاحيه دولت اسراييل اجازه ندارد در جريان مذاكرات صلح يا هر توافقي از هر كدام از بخش‌هاي قدس عقب‌نشيني كند مگر اينكه مجوز اين اقدام به وسيله 80 عضو كنست از اصل 120 نفر تاييد شود. روز يكشنبه اين اصلاحيه در حالي تصويب شده كه هفته گذشته نيز اين مساله مطرح شده بود اما به دليل اختلافات درون حزبي در دولت ائتلافي تصويب نشده بود. نفتالي بنيت بعد از موافقت با اين اصلاحيه از سوي شوراي قانونگذاري دولت اسراييل اعلام كرد كه قدس دو بار از خطر تجزيه نجات پيدا كرده است يك بار در دوره ايهود اولمرت يك‌بار هم در عهد ايهود باراك و قانون قدس يكپارچه كه حالا به تصويب رسيده هر احتمال يا امكان تجزيه قدس را در جريان توافق‌هاي سياسي از ميان بر مي‌دارد. طيف راست افراطي و تندرو اسراييل مي‌خواهد شرايطي قانوني فراهم كند تا در جريان مذاكرات سازش هيچ دولتي در اين رژيم اجازه نداشته باشد از بخش شرقي شهر قدس به عنوان پايتخت دولت فلسطين عقب‌نشيني كند. اين طيف تاكيد دارد كه در صورت تصويب اين قانون در كنست هيچ دولتي در اسراييل نمي‌تواند 80 نماينده را براي عقب‌نشيني از قدس راضي كند. برخي رسانه‌هاي اسراييلي در گزارش‌هاي خود آشكارا به نژادپرستي روي آورده‌اند. اما با وجود انتشار گزارش‌هايي از اين دست، الكس فيشمن، تحليلگر نظامي در روزنامه يديعوت آحارانوت تاكيد كرده كه عمليات شهادت‌طلبانه اخير در مسجدالاقصي هم از لحاظ موقعيت و نحوه اجرا بسيار دقيق بوده است زيرا ظاهرا يكي از امنيتي‌ترين مناطق خاورميانه را هدف قرار داده بود. وي ضمن اشاره به اينكه شكست امنيتي اسراييل در اين عمليات آشكار بوده، تاكيد كرده كه به آتش كشيده شدن خاورميانه بعد از اين عمليات به يك تار مو بند است. در همين راستا سمدار پري، تحليلگر مسائل خاورميانه نيز هشدار داده كه ممكن است به دليل وخامت اوضاع انتفاضه سوم در راه باشد و گفته به دليل اهميت و قداست مسجدالاقصي براي مسلمانان وضعيت از حالت خطر به حالت انفجار رسيده است. اين تحليلگر اسراييلي ضمن اشاره به ضعف اطلاعاتي نيروهاي رژيم صهيونيستي فراموش نكرده كه تا رهبران و مسوولان عرب فلسطيني را به باد انتقاد بگيرد و بگويد كه آن طور كه بايد وشايد اين عمليات را محكوم نكرده بودند. روزنامه اسراييلي هاآرتص نيز عمليات شهادت‌طلبانه قدس را شكست واضح شاباك دانست و گفت سازمان اطلاعات اسراييل تلاش مي‌كند شكست خود را با پنهان شدن پشت سر پليس پنهان كند و انگشت اتهام را به سوي نيروهاي پليس نشانه برود. وي از سازمان جاسوسي اسراييل خواسته شجاعت داشته باشد و به شكست خود اعتراف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون