• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

معاون ميراث فرهنگي كشور:

تلاش مي‌كنيم در آينده خانه‌هاي خشتي در يزد ساخته شوند

ايسنا| محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور در خصوص روند ثبت جهاني يزد و آثار و تبعات آن گفت: مردم يزد يك جريان خلاقانه را در كوير ايجاد كردند، اما مهم اين بود كه مردم يزد تلاش كردند اين شهر تاريخي را حفظ كنند. در يكي دو سال گذشته يك برداشت هوايي به‌كمك پهپاد صورت گرفت. اين برداشت نشان داد كه به‌نسبت شهرهاي ديگر، در يزد كمتر شاهد بناهاي بلندمرتبه هستيم و يزد در مقايسه با شهرهاي ديگر وضعيت مناسب‌تري دارد و منظر آسمان شهر در آن حفظ شده است. او با بيان اينكه از سال ۹۳ تقريبا همه مردم بومي، مسوولان، دستگاه‌هاي اجرايي شهر با ثبت جهاني يزد همراه شدند افزود: با اين وجود توجه داشتيم كه ثبت جهاني يزد كار آساني نيست، اما اين شهر يكي از استثناها بود، به همين دليل كار پرمخاطره‌اي را آغاز كرديم كه هدف‌مان بيشتر حفاظت از شهر و وقوع يك گفتمان بود.
مسوول تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني يونسكو با تاكيد بر اينكه طرح مديريتي در نقاطي كه به ثبت جهاني مي‌رسند اهميت فراواني دارند، گفت: در يزد مردم بومي و دستگاه‌ها كمك كردند و يك طرح مديريتي امضا شد و با يك دستورالعمل مشخص آن اجرايي شد. در اين طرح موارد خوب و بد مشخص شدند.
طالبيان با بيان اينكه يكي از معيارها براي ثبت جهاني يزد وجود اديان الهي مختلف در اين شهر است، اظهار كرد: براي شناخت بيشتر يزد علاوه‌بر برداشت‌هاي هوايي، يكسري نقشه‌ها نيز تهيه شده بود. اين شهر تاريخي تقريبا به نسبت نقاط ديگر در كشور وضعيت بهتري دارد و منظر خط آسمان شهر حفظ شده است. مسلما كل محدوده تاريخي اهميت دارد، اما براي ميراث جهاني اين اهميت دارد كه اين ارزش‌ها كه نماينده همه ارزش‌هاي شهر يزد هستند، كدام بخش هستند. بنابراين محدوده و حصار آن شامل محلاتي از قرون اوليه اسلام تا پهلوي به لحاظ سلامت، كيفيت ارزشي، تكنيك و كيمياگري ارزش‌ها مطرح شد. به همين دليل است كه تاكيد داريم براي ميراث جهاني مهم آن است كه بهترين نماينده انتخاب شود كه آن در چه محدوده‌اي باشد. اين اقدامات در سال‌هاي مختلف پايش شده‌اند و هر چند تغييرات كوچكي وجود داشته اما خوشبختانه با بررسي همه آنها نيز برطرف شده‌اند. معاون ميراث فرهنگي با تاكيد بر اينكه همه شهر تاريخي يزد داراي ضوابط طرح جامع و تفصيلي است، گفت: يونسكو در برخي موارد براي شهر تاريخي ايراداتي وارد كرده بود. مانند باغ دولت‌آباد، محله زرتشتي‌ها و برخي ساخت و سازها كه براي باغ دولت‌آباد يزد با ارايه مستندات بالادستي آن برطرف شد. در بحث ساخت‌و‌ساز محله زرتشتي‌ها هم با توجه به اينكه نظام مهندسي ساخت خانه‌هاي خشتي را قبول ندارد در يكي، دو سال گذشته تلاش كرديم هياتي از دانشگاهيان و مديران محلي در اين زمينه اقداماتي انجام دهند تا در آينده ديگر ساختمان‌هاي بتني در شهر تاريخي يزد ساخته نشود و خانه‌ها با استانداردهاي بالا و براساس اقليم و به صورت سنتي در يزد ساخته شوند.
در محله زرتشتي‌ها چند ساختمان بتني داشتيم كه همه با ارتفاع كم و رعايت تراكم ساخته شده بودند، اما موضوع اين است كه تعدادي از مالكان در محله زرتشتي‌ها آنها را تبديل به كاربري‌هايي مانند مهدكودك، خانه سالمندان يا زايرسرا براي زرتشتي‌ها كرده‌اند. با اين وجود مهم اين است كه در اينجا مهم‌ترين اجتماعات زرتشتي‌ها در جهان است. در واقع يونسكو مي‌خواست عرصه محله زرتشتي‌ها كوچك‌تر شود در حالي كه موضوع ما خود محله بود. طالبيان به مصوبه وزارت راه براي آغاز يك كار ويژه براي شهر تاريخي يزد اشاره كرد و گفت: معتقديم بايد ساخت بناهاي خشتي در اين شهر تمرين شود تا با توجه به كيفيت‌بخشي يك الگو براي شهرهاي ديگر داشته باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون