• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

سخنگوي قوه قضاييه از جزييات پرونده قتل آتنا اصلاني گفت

وزير كشور: نهادهاي فرهنگي و پرورشي اين جنايت را ريشه‌يابي كنند

روز گذشته سخنگوي قوه قضاييه پرونده قتل «آتنا اصلاني» را تشريح كرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسني اژه‌اي گفت: «اين دخترخانم توسط يك فرد مجرم به قتل رسيده است. در ابتداي لحظه‌اي كه اعلام مي‌شود اين دخترخانم مفقود شده همه مسوولان استاني از جمله نيروي انتظامي، نيروهاي امدادي، هلال‌احمر، آتش‌نشاني، دادستان و ساير دستگاه‌ها وارد كار مي‌شوند. همه جاهايي كه ممكن بود را بازرسي و بررسي مي‌كنند اما در بررسي اوليه نتيجه‌اي حاصل نمي‌شود. به افرادي مظنون مي‌شوند از جمله به همين فردي كه الان بازداشت است. ايشان را با قرار شواهدي تحت تعقيب قرار مي‌دهند. براساس گزارشي كه دادستان دادند ايشان در مدت اولي كه بازداشت بود به جرم خود اعتراف نكرده و به خانم خودش پيغامي مي‌دهد كه من مقداري مواد مخدر در فلان نقطه محل مسكوني خودمان مخفي كردم اينها را جابه‌جا كنيد. خانم ايشان نگران مي‌شود و اين موضوع را اطلاع مي‌دهد كه بلافاصله وقتي بررسي مي‌كنند به جنازه مي‌رسند. مساله دنبال مي‌شود و دستگاه قضايي استان كه با تمام جديت از لحظه اول دنبال ماجرا بوده ماجرا را پيگيري مي‌كند. رياست محترم قوه قضاييه هم تاكيد كردند كه هر چه سريع‌تر رسيدگي انجام شود.»
محسني‌اژه‌اي در ادامه گفت: «در اثناي رسيدگي به اين مورد قتل (آتنا اصلاني) فجيع و دلخراش متهم به مورد ديگري اعتراف مي‌كند كه من مدت‌ها قبل هم خانم ديگري را به قتل رساندم و او را در يك چاهي انداختم. باوجود تمام تحقيقاتي كه شده هنوز آثاري از آن جسد پيدا نشده است. حداقل تازماني كه دادستان اين گزارش را به من داده است. البته آن مساله هم چون مهم است و هم حق‌الله است و هم حق‌الناس به غير از اعتراف خود ايشان هنوز جسدي در آن نقطه‌اي كه قاتل گفته بود پيدا نشده است. اگر چنانچه اين موضوع هم تكليفش معلوم شود هرچه سريع‌تر به اين پرونده رسيدگي و حكم صادر خواهد شد.»
سخنگوي قوه قضاييه همچنين در پاسخ به سوال اينكه قاتل چند قتل انجام داده است، گفت: « سه نفر هستند كه قبلا مفقود شدند. ايشان آنچه را كه رسما اعتراف كرده و محلي را نشان داده بود نسبت به همين مورد دوم است. البته هنوز آثاري از آن جسد كشف نشده آن هم تا زماني كه اين گزارش را به من داده‌اند.»
آتنا اصلاني روز 29 خردادماه زماني كه كنار وانت لباس فروشي پدرش در خيابان پزشكان ايستاده بود به دست اسماعيل رنگرز ربوده شد. غروب وقتي پدر آتنا به خانه رسيد و دخترش را نديد از مادرش سراغ او را گرفت و زماني كه مادر اظهار بي‌خبري كرد معلوم شد آتنا گم شده است. از آن روز به بعد اسم و عكس دخترشان را به درو ديوار شهر چسباندند و از همه جا براي پيدا كردن او كمك خواستند. اما هيچ خبري از آتنا نبود كه نبود. تا اينكه 20 روز بعد جسدش را در يك بشكه پلاستيكي پيدا كردند. چند روز بعد از پيدا شدن جسد ناصر عتباتي؛ دادستان اردبيل گفت: پس از بررسي‌هاي انجام شده سرانجام نتيجه تحقيقات پزشكي قانوني آتنا اصلاني دختر هفت‌ساله پارس‌آبادي مشخص شد و در نهايت تيم پزشكي آثار آزار و اذيت جنسي را تاييد كرد. با وجود اينكه مدت طولاني از زمان مرگ اين دختر 7ساله مي‌گذرد ولي تحقيقات پزشكي قانوني اين موضوع را تاييد كرد و پرونده وارد فاز جديدي شد كه تمامي اقدامات و بررسي‌هاي لازم در اين زمينه همچنان با جديت و اهتمام ويژه ادامه دارد تا بتوانيم تمامي رازهاي پنهان اين ماجراي پرفراز و نشيب را براي همگان مشخص كنيم. اين اطمينان را به خانواده مقتول و اهالي شهرستان پارس‌آباد مي‌دهيم كه اين پرونده در سريع‌ترين زمان رسيدگي خواهد شد.
همچنين روز گذشته وزير كشور نيز در واكنش به قتل آتنا اصلاني در يادداشتي تاكيد كرد: «جنايت واقع شده در يكي از شهرستان‌هاي استان اردبيل، تنها يك خانواده را داغدار نساخته است بلكه آنچنان عواطف و احساسات خانواده‌ها را در همه جاي كشور تحت تاثير قرار داده كه گويا جنايتي عليه همه فرزندان ميهن عزيز ما بوده است. پس واكنش دستگاه‌هاي مسوول به اين حادثه بايد متناسب با اين وضعيت، فوق‌العاده و اقناع‌كننده افكار عمومي در سراسر كشور باشد. اولا مجازات عامل اين جنايت با فهم هوشمندانه از قانون مجازات اسلامي، آنچنان سريع، قاطع و موثر اعمال شود كه ضمن التيام بخشي از محنت و رنج افكار عمومي در اين جنايت، به اندازه خود موثر و پيشگيري‌كننده باشد. البته اقدام به موقع نيروي انتظامي، بخش نخست اين روند است كه به عنوان رييس شوراي امنيت كشور از اين تلاش ارزشمند و ساير اقدامات به موقع اين نيرو از جمله برخورد موثر در حادثه متروي شهرري تقدير مي‌كنم. ثانيا خانواده‌ها با نظر به اين حادثه، علاوه بر تاثر و تاسف قلبي و بروز احساسات و عواطف كه نشانه‌اي از انسجام و همبستگي اجتماعي است به سهم خود از اين حادثه درس گرفته و زمينه‌هايي را كه مي‌تواند سبب‌ساز اين دست فجايع باشد، مورد امعان نظر قرار دهند. ثالثا همه دستگاه‌هاي ذيربط همچون، نهادهاي فرهنگي و پرورشي و اخلاقي كه نقش و سهمي در تربيت اخلاقي و رواني جامعه يا بخش‌هايي از آن دارند، بايد در يك برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت اين جنايت را مورد واكاوي و ريشه‌يابي قرار دهند و از رهگذر اين توجه مضاعف به مساله، به نتايج موثري براي تغيير در روش‌ها و رويكردهاي اخلاقي، پرورشي و تربيتي مورد اعمال در محيط آموزشي و فرهنگي جامعه دست يابند. اين نتايج مي‌تواند و بايد از تكرار فجايعي از اين دست، عملا پيشگيري كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون