• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3856 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير

براي نخستين‌بار كاراته ايران در 4 رده سني قهرمان آسيا شد

دورخيز براي موفقيت در المپيك

گروه ورزش

براي نخستين‌بار تيم‌هاي ملي كاراته ايران در چهار رده سني به مقام قهرماني پيكارهاي قهرماني آسيا دست يافتند تا در سال المپيكي شدن كاراته دورخيز مناسبي براي موفقيت در المپيك 2020 داشته باشند. در مسابقات قهرماني آسيا كه با حضور ۶۶۰ ورزشكار از ۲۷ كشور به مدت چهار روز در آستانه قزاقستان برگزار شد، تيم‌هاي ملي كاراته ايران براي كسب اين عنوان به ۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۱۰ برنز دست يافت. ژاپن با ۱۶ طلا، ۸ نقره و ۱۴ برنز دوم شد و تيم قزاقستان ميزبان بازي‌ها با ۸ طلا، ۶نقره و ۱۳ برنز در مكان سوم ايستاد. تيم‌هاي عربستان با ۵ طلا، ۲نقره و ۱۰ برنز و اندونزي با يك طلا، ۴ نقره و ۷ برنز چهارم و پنجم شدند. پيكارهاي كاراته قهرماني آسيا از سال ۲۰۱۱ به بعد، در حالي براي چهارمين بار بصورت همزمان در تمام رده‌هاي سني برگزار مي‌شود كه در سه دوره قبلي، تيم‌ ژاپن موفق شده بود در رده‌بندي كلي مدال‌ها قهرماني را از آن خود كند و تيم ايران همواره در مكان دوم جدول رده‌بندي توزيع مدال‌ها قرار گرفت.
توقف در فينال كاتاي تيمي
در آخرين روز از رقابت‌هاي كاراته قهرماني آسيا نمايندگان بزرگسال ايران دركاتا و كوميته تيمي مردان و زنان ايران به روي تاتامي رفتند. تيم كاتاي تيمي مردان ايران در بازي نخست خود مقابل اندونزي پنج بر صفر به پيروزي رسيد و در دور دوم نيز قزاقستان را پنج بر صفر از پيش رو برداشت و در ديدار سوم نيز پنج بر صفر عراق را مغلوب كرد و به فينال اين رقابت‌ها راه يافت. ملي‌پوشان در ديدار فينال ۵ بر صفر مغلوب ژاپن شد و به مدال نقره دست يافت. تركيب تيم ايران را ابوالفضل شهرجردي، ميلاد دليخون و علي زند تشكيل دادند. تيم كاتاي تيمي زنان نيز در بازي نخست هند را پنج بر صفر از پيش رو برداشت و در دور دوم نيز با شكست چهار بر يك اندونزي به فينال رقابت‌ها رسيد. تيم كاتاي زنان نيز در فينال ۵ بر صفر نتيجه را مقابل ژاپن واگذار كرد و نايب قهرمان شد. پريسا رحماني، مائده نصيري و مهري يزداني تركيب تيم ايران بود.
قهرماني مردان و زنان در كوميته تيمي
در رقابت‌هاي كوميته تيمي، تيم بانوان در ديدار نخست ۲ بر يك مالزي را شكست داد، در اين ديدار، دلارام دوستي در حالي كه ۲ بر يك پيش بود هانسوكو شد، حميده عباسعلي ۲ بر صفر و فاطمه چالاكي ۴ بر صفر پيروز شدند. ملي‌پوشان در ديدار دوم مقابل ويتنام يك - يك به تساوي رسيدند و با امتياز شماري تكنيكي راهي دور بعد شدند. در اين ديدار دوستي به تساوي صفر - صفر رسيد، عباسعلي ۲ بر صفر نتيجه را واگذار كرد و چالاكي ۶ بر صفر پيروز شد. ملي پوشان براي رسيدن به فينال مقابل ژاپن قرار گرفتند و با نتيجه ۲ بر يك پيروز و راهي فينال شدند. در اين ديدار عليپور ۲ بر صفر، و عباسعلي ۶ بر ۲ پيروز و چالاكي ۲ بر صفر نتيجه را واگذار كرد. در نهايت تيم ملي بانوان با تركيب حميده عباسعلي، رزيتا عليپور و فاطمه چالاكي در فينال به مصاف چين تايپه رفت و با نتيجه ۲ بر صفر پيروز و قهرمان آسيا شد. حميده عباسعلي ۳ بر يك و فاطمه چالاكي ۳ بر ۲ در اين ديدار پيروز شدند. قزاقستان و ژاپن در ابن بخش سوم مشترك شدند. در كوميته تيمي مردان نيز ملي پوشان در ديدار نخست با تركيب خدابخشي، آسيابري و پورشيب مقابل هند قرار گرفتند و خدابخشي ۴ بر صفر، آسيابري ۸ بر صفر و پورشيب ۶ بر صفر حريفان را شكست دادند تا تيم ايران در مجموع ۳ بر صفر پيروز شود. ملي پوشان در ديدار دوم ۳ بر صفر تاجيكستان را شكست دادند. حسن بيگي ۷ بر صفر، حيدري ۶ بر يك و عسگري ۷ بر صفر بردهاي ايران را كسب كردند. تيم كوميته مردان براي رسيدن به فينال در بازي سوم، قزاقستان را در پيش داشت كه گنج‌زاده و خدابخشي ۴ بر صفر و عسگري ۲ بر يك پيروز شدند و به فينال راه يافتند. كوميته تيمي مردان با تركيب ذبيح‌الله پورشيب، بهمن عسگري، سجاد گنج زاده، علي اصغر آسيابري و مهدي خدابخشي به مصاف تيم عربستان در فينال رفت و ۳بر صفر عربستان را شكست داد و قهرمان آسيا شد. ذبيح‌الله پورشيب ۱ بر صفر بر حريف غلبه كرد، مهدي خدابخشي صفر - صفر شد، سجاد گنج‌زاده نيز ۴ بر صفر حريفش را شكست داد و بهمن عسگري ۷ بر يك پيروز ميدان شد تا ايران قهرمان آسيا شود. در اين بخش ژاپن و قزاقستان مشتركا سوم شدند.
طلاي مهدي‌زاده و عسگري در كميته انفرادي
در ادامه رقابت‌ها فينال كوميته انفرادي برگزار شد. در وزن 55- كيلوگرم مردان مجيد حسن نيا ابتدا در فينال مقابل آندره آكتوف از قزاقستان 4 بر يك پيروز و مدال طلاي چهاردهمين دوره مسابقات قهرماني بزرگسالان آسيا را كسب كرد اما در پي اعتراض قزاقستان به تكنيك 3 امتيازي حسن‌نيا، اين مساله در كنسول داوري مسابقات بازبيني شد و اعلام كردند كه ضربه 3 امتيازي بعد از قطع مبارزه از سوي داور وسط اجرا شد واين اعتراض قزاق‌ها پذيرفته شد وبدين‌ترتيب مدال طلاي حسن‌نيا به نقره تبديل شد. ايوان سيرات از اندونزي و عبدالله الحربي از عربستان سوم مشترك شدند.
مجيد حسن‌نيا در دور نخست چهار بر يك جهانگير نسيموف از ازبكستان را شكست داد و در دور دوم يك بر صفر رافائل اكبراف از قرقيزستان را از پيش رو برداشت و در ديدار سوم عبدالله الحربي از عربستان را 6 بر 3 شكست داد و راهي فينال شد.
در وزن 60-كيلوگرم نيز امير مهدي‌زاده در فينال مقابل صدرالدين سايماتوف از ازبكستان قرار گرفت و پس از تساوي صفر بر صفر در هانتي 3 بر 2 برنده و به مدال طلا رسيد. دارخان اسديلوف قزاقستاني و صعود الباشر عربستاني نفرات سوم مشترك اين وزن شدند.
امير مهدي‌زاده در دور نخست گوويناش راجكومار از مالزي را با نتيجه‌ چهار بر يك شكست داد، در دور دوم 7 بر 2 از سد شوهي توياما از ژاپن گذشت و در دور سوم با شكست 4 بر 3 صعود الباشر از عربستان راهي فينال شده بود.
در وزن 75-كيلوگرم بهمن عسگري در فينال يك بر صفر چو سون از چين تايپه را شكست داد و طلايي شد. شارمندران راگوناتان از مالزي و روسلان يسماخانبت از قزاقستان سوم مشترك شدند.
عسگري نيز روز گذشته 8 بر صفر غفران زوخيدوف از ازبكستان را از پيش رو برداشت، در دور دوم 1 بر صفر مقابل واي لي از هنگ‌كنگ پيروز شد و در ديدار سوم خود 3 بر 3 مقابل حريف مالزي به تساوي رسيد و با راي داوران راهي فينال شده بود.
در وزن 84+ كيلوگرم، سجاد گنج‌زاده مقابل طارق حمدي از عربستان 4 بر صفر نتيجه را واگذار كرد و مانند دوره گذشته رقابت‌هاي قهرماني آسيا به مدال نقره رسيد. كيت لو از ماكائو و ژوآن وي كونگ از چين صاحب مدال برنز شدند. گنج‌زاده روز گذشته، در بازي نخست 5 بر صفر مقابل لائو واي از هنگ كنگ پيروز شد، در دور دوم 2 بر صفر نيكلا كابوش از اردن را مغلوب كرد و در بازي سوم كيت لو از ماكائو را شكست داد و راهي فينال شد. تيم ملي كاراته مردان ايران با دو طلا مهدي‌زاده، عسگري و دو نقره حسن‌نيا، گنج‌زاده و برنز خدابخشي در بخش كوميته انفرادي به كار خود پايان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون