• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

فصل جدي‌تر رايزني‌ها ميان دولت و مجلس:

پزشكيان مسوول ارتباط وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم با نمايندگان شد

گروه سياسي| دو هفته ديگر رييس‌جمهور براي مراسم سوگند به مجلس خواهد رفت و احتمالا همزمان از اسامي كابينه پيشنهادي‌اش رونمايي خواهد كرد. روزهاي پر كار نمايندگان بعد از پايان تعطيلات تابستاني آنها در راه است. جلسات فشرده با وزراي پيشنهادي و لابي‌هايي كه راي آنها را به وزراي كابينه نهايي خواهد كرد. در همين راستا ظاهرا مسعود پزشكيان، نايب رييس اول مجلس مسوول ارتباط وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم با نمايندگان مجلس شده است. اين رااسدالله عباسي، عضو هيات‌رييسه مجلس به تسنيم گفته است. به گفته عباسي طبق تصميم هيات‌رييسه پارلمان، مقرر شد اعضاي هيات‌‌ رييسه براي بررسي شاخص‌هاي كابينه دولت دوازدهم احتمالا نشستي با حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهور داشته باشند. به علاوه مقرر شده، مسعود پزشكيان هماهنگي‌هاي لازم براي تعيين زمان دقيق ديدار هيات‌رييسه پارلمان با رييس‌جمهور را انجام دهد. موضوع نحوه تعامل رييس‌جمهور با مجلس و به ويژه فراكسيون اميد بر سر تعيين كابينه دوزادهم از موضوعات حاشيه‌ساز اين هفته بوده است. طيفي از دولتي‌ها محمدرضا عارف و فراكسيون اميد را در واكنش به خواست عارف از رييس‌جمهور براي مشورت با شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد به سهم‌خواهي از روحاني متهم كردند. همين موضوع شايبه اختلافات ميان عارف و رييس‌جمهور را در فضاي رسانه‌اي دامن زد. ديروز جلال ميرزايي، عضو فراكسيون اميد در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره اين موضوع گفت: اختلافي بين روحاني و عارف در خصوص كابينه نيست، تعجب مي‌كنم از يك سايت اصلاح طب كه مواضع مشخصي در حمايت از جريان اصلاحات داشته، اين روزها مطالبي كه آقاي عارف روز پنجشنبه گذشته در جلسه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مطرح كرده بود را پس و پيش كرده و چنين القا مي‌كند كه رييس فراكسيون اميد به دنبال سهم‌خواهي است. نماينده مردم ايلام، ايوان، شيروان، چرداول و مهران با بيان اينكه سخنان عارف در جلسه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان مربوط به رييس‌جمهور نمي‌شد، بيان كرد: هر آدمي كه مقداري انصاف داشته باشد و صحبت‌هاي عارف را مرور كند متوجه مي‌شود كه اين سخنان، در ارتباط با نمايندگان مجلس بوده كه در ليست اميد بودند و بعد از اينكه به موفقيت رسيدند به خاستگاه خود توجهي نكردند.
او با بيان اينكه قسمتي از سخنان عارف كه در ارتباط با رييس‌جمهور بود، انتظارات اصلاح‌طلبان را مطرح مي‌كرد و تاكيد داشت كه به دنبال سهم‌خواهي نيستيم، افزود: اينكه عارف چندين بار تاكيد مي‌كند به دنبال سهم‌خواهي نيستيم، نشانه نجابت عارف است. ميرزايي با بيان اينكه جريان شكست خورده در انتخابات به اين مسائل دامن مي‌زنند، پيش‌بيني كرد با توجه به زيركي رييس‌جمهور و روشي كه آقاي عارف دارد، بدون ايجاد شكاف در بين اصلاح‌طلبان، از اين مساله عبور خواهيم كرد. اما در ادامه تحركات مربوط به تعيين كابينه در مجلس امروز مجمع عمومي فراكسيون اميد هم براي بررسي نحوه تعامل با دولت در مسير معرفي كابينه جلسه خواهد داشت و كميته تعامل فراكسيون اميد قرار است گزارشي از فعاليت‌هاي خودشان ارايه كنند.
تعيين ۲۰ شاخص براي انتخاب وزرا
اما در آن سوي ميدان فراكسيون اصولگرايان ولايي كه در واقع فراكسيوني از نمايندگان مخالف دولت هستند، هم بيكار ننشسته است. آنها چند روز است كه يك كميته تعامل 15 نفره به رياست حاجي بابايي براي تعامل با دولت براي تعيين كابينه تشكيل داده‌اند. ديروز علي ادياني، نايب‌رييس اين كميته به فارس گفته است كه: اعضاي كميته ۲۰ شاخص را براي انتخاب وزرا مشخص كردند. به گفته او يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي تعيين شده اصولگرايان ولايي براي وزرا مرزبندي شفاف و دقيق وزرا با فتنه 88 خواهد بود. ادياني گفته است از ديگر شاخص‌هاي تعيين شده در اين جلسه مي‌توان به بحث كارآمدي و تخصص و تجربه وزرا اشاره كرد. همچنين در اين شاخص‌ها بر پاك‌دستي، ساده‌زيستي و عدم وجود خصلت اشرافي‌گري در وزرا و همگرايي و هماهنگي با تيم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دولت و توجه به مطالبات مردم و مديريت جهادي، گفتمان انقلابي و ارزشي و اقدام و عمل در بحث اقتصاد مقاومتي با رويكرد حمايت از توليد ملي و اشتغال تاكيد شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون