• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

سفير اسبق ايران در آنكارا: روابط ايران و تركيه شايسته نيست

ايرنا| سفير اسبق ايران در آنكارا با بيان اينكه كودتاي تركيه واقعي بود اما از ظرفيت يك كودتا برخوردار نبود، گفت: ايران و تركيه در جهت مهندسي اتحاديه خاورميانه در روندي بلندمدت گام بردارند. بهمن حسين‌پور، سفير اسبق ايران در آنكارا و سركنسول در استانبول گفت: به نظرم اين كودتا واقعي بود اما از ظرفيت يك كودتا برخوردار نبود. بستر و موقعيت اجتماعي، سياسي و از همه مهم‌تر جايگاه نظاميان در معادلات قدرت در تركيه در قياس به پيش از حكومت حزب عدالت و توسعه تغيير كرده است، لذا اين بستر تغيير يافته، مهم‌ترين علت شكست كودتا بود.
وي اظهار داشت: مهم‌ترين عامل شكست كودتا حضور مردم در صحنه و حمايت از دولت قانوني بود.
حسين پور خاطرنشان كرد: توجه داشته باشيد در تركيه با وجود برخي انتقادها و كاستي‌ها، دموكراسي سابقه تاريخي داشته كه با مقابله مردم با كودتا اين دموكراسي تا حدود زيادي در تركيه نهادينه شد.
حسين پور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شما به عنوان كسي كه نزديك به يك دهه از نزديك با فراز و نشيب‌هاي روابط ايران و تركيه آشنا بوده‌ايد در مورد روابط تهران و آنكارا چه نظري داريد؟ گفت: حقيقت را بخواهيد اعتقاد دارم روبط ايران و تركيه شايسته بزرگي دو كشور نيست. من در دوران مسووليت خويش به عنوان سفير با هماهنگي و پشتيباني مقامات دو كشور سطح روابط را از 5/5 ميليارد دلار به نزديك به 23 ميليارد دلار ارتقا داده و همان زمان براي رسيدن به حجم 30 ميليارد دلار برنامه‌ريزي شد كه همچنان تحقق آن، هدف دو كشور است.
سفير پيشين ايران در آنكارا اظهار داشت: بايد ضمن تلاش براي رفع اختلافات، براي تبديل حوزه‌هاي رقابت به همكاري و گسترش روابط تلاش وافر و البته متقابل بر اساس برد- برد كرد.
وي خاطرنشان كرد: اينجانب بر اساس اين نگاه حجم روابط را به 23 ميليارد دلار ارتقا دادم. حجت‌الاسلام حسن روحاني، رييس‌جمهوري چند بار از منطقه قوي‌تر به جاي كشور قوي‌تر سخن گفته و اعلام داشته‌اند كه كشورهاي منطقه راهي جز اين ندارند. من نيز سال‌هاست با ادبيات مختلف بر اين نكته تاكيد داشته و دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون