• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

بدهكاران بانكي تا ۴۰ ميليون از سود معاف شدند

در ادامه اجراي طرح بخشودگي سود تسهيلات بدهكاران بانكي كمتر از ۱۰۰ ميليون تومان، بر اساس اولويت‌بندي انجام شده اين‌بار بخشودگي سود و جرايم بدهكاران بانكي تا سقف ۴۰ ميليون تومان در دستور كار قرار گرفته است.
طرح بخشودگي سود تسهيلات بدهكاران بانكي تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته و براساس تبصره (۳۵) قانون بودجه ۱۳۹۵ به اجرا درآمد. بر اين اساس دولت داراي اين اختيار بود تا بتواند تا سقف ۱۰ هزار ميليارد تومان از ۴۵ هزار ميليارد تومان منابع ناشي از درآمد تسعيرنرخ ارز را براي بخشودگي در اين بخش مورد استفاده قرار دهد.
طبق دستورالعمل تعيين شده بدهكاران بانكي كه در اولويت اين طرح قرار مي‌گيرند، در صورت پرداخت يكجاي اصل تسهيلات بطور نقدي مشمول بخشش سود خواهند شد. اين سود از محل ۱۰ هزار ميليارد تومان تعيين شده در قانون بودجه و از طريق دولت به بانك‌ها پرداخت مي‌شود. از سوي ديگر بانك‌ها موظف شدند جرايم متعلقه به تسهيلات بدهكاران بانكي از جمله جريمه وجه التزام را بخشيده و بدهكار از اين سود و جريمه معاف شود.
اما با توجه به اينكه تعداد پرونده‌هاي بدهكاران تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان بسيار بالاتر از حد ۱۰ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود، بانك مركزي تصميم به اولويت‌بندي بخشودگي حساب بدهكاران بانكي گرفت. بنابراين در مرحله اول بدهكاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان در دستور كار قرار گرفتند كه براساس آنچه كه مقامات بانك مركزي اعلام كرده‌اند، تا پايان سال گذشته حدود ۲۲۵۰ ميليارد تومان براي بخشودگي جرايم تسهيلات بدهكاران زير ۱۰ ميليون پرداخت و پرونده اين گروه بسته شد.
در ادامه و در نيمه ارديبهشت‌ماه امسال بود كه با اعلام رييس كل بانك مركزي مرحله دوم بخشودگي سود تا سقف ۲۵ ميليون تومان افزايش يافت و به شبكه بانكي ابلاغ شد. اين در حالي است كه در پايان اين مرحله نيز در مجموع ۳۸ هزار و ۴۴۳ پرونده از بدهكاران بانكي تعيين تكليف شد.
اما در تازه‌ترين تصميم بانك مركزي قرار بر اين شده تا سقف بخشودگي بدهكاران تا ۴۰ ميليون تومان افزايش يابد. اين دستورالعمل به شبكه بانكي ابلاغ شده و بدهكاران تا اين سقف مي‌توانند با مراجعه به چند بانك خاص در اين رابطه اقدام كنند.
بخشودگي سود و جرايم بدهكاران بانكي فقط مشمول بدهكاران بانك‌هاي ملي، سپه، كشاورزي، تجارت، صادرات، ملت و رفاه كارگران مي‌شود و تنها براي «مانده مطالبات تسهيلات اعطايي يارانه‌اي مورد حمايت، حوادث غيرمترقبه و مسكن روستايي» و «مانده مطالبات امحا شده آسيب‌ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه كه در بندهاي (د) تبصره(۱۱) قانون بودجه ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و همچنين بند(و) تبصره(۱۳) قانون بودجه ۱۳۹۵ مورد تاكيد بوده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بانك‌هاي تعيين شده حداكثر تا ۳۱ مردادماه بايد در اين رابطه اقدام كرده و پس از پايان مهلت تعيين شده و ارزيابي عملكرد آنها و با توجه به امكان تامين منابع در مراحله بعدي نسبت به تغيير اولويت‌ها براي بخشش سود تسهيلات تصميم‌گيري خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون