• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

دادستان كل كشور: فيلتر سايت‌هابا دستور شخصي انجام نمي‌شود

نام پرطرفدارترين شبكه پيام‌رسان در ايران يك هفته‌اي مي‌شود كه دوباره بر صدر خبرها نشسته و متوليان حوزه فناوري اطلاعات را وادار به واكنش كرده است. روز گذشته دادستان كل كشور هم نسبت به اظهارات اخير دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه و وزير ارتباطات كه در روزهاي پيش با حاشيه‌هايي همراه بود، واكنش نشان داد و گفت: «وزير محترم ارتباطات اعلام كرده است معاون دادستان كل كشور در امور فضاي مجازي نظرات شخصي خود را اعلام مي‌كند كه قطعا چنين نيست و حتي يك مورد هم نمي‌توانند ارايه دهند كه دستور شخصي آقاي خرم‌آبادي بوده است. گله ما از وزارت ارتباطات اين است كه برخي كانال‌ها و سايت‌هايي را كه بر اساس دستور قضايي يا اعلام و تصويب كارگروه بايد بسته و فيلتر شوند، نمي‌بندد و مسدود نمي‌كند. مسوولان اين وزارتخانه اعلام كرده‌اند دستورات و منويات مقام معظم رهبري را اجرا مي‌كنند در حالي كه مقام معظم رهبري چند سالي است كه نسبت به ايجاد شبكه ملي در كشور تاكيد كرده‌اند. البته اقداماتي شده است اما انتظار اين است كه تلاش‌ها در اين زمينه بيشتر شود چون جامعه را نبايد در اختيار كانال‌ها و سايت‌هايي قرار دهيم كه از سوي دشمنان تغذيه مي‌شود زيرا داراي محتواي ضد اخلاقي، ضد ديني و ضد شرافت انساني است. سخن ما با وزارت ارتباطات اين است كه تسليم قانون باشد.»
روز شنبه عبدالصمد خرم‌آبادي، دبير كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه اعلام كرد: «حدود ۸ هزار كانال تلگرامي مجرمانه مشغول فعاليت هستند كه شناسايي شده و فهرست اين كانال‌ها، بارها با دستور قضايي جهت فيلتر شدن براي وزارت ارتباطات ارسال شده ولي تاكنون فيلتر نشده‌اند. بيش از دوسوم فضاي مجازي در اشغال بيگانگان است، كنترل بسياري از پايگاه‌هاي فضاي مجازي در اختيار ما نيست. اين هشت هزار كانال در جهت اقدام عليه امنيت ملي، عليه عفت و اخلاق عمومي و عليه مقدسات نظام در حال فعاليت هستند. وزارت ارتباطات به عنوان مرزبان فضاي مجازي كشور بايد حساسيت بيشتري در خصوص مسدود كردن كانال‌هاي مجرمانه‌اي كه عليه امنيت كشور، عليه مقدسات و فرهنگ كشور فعاليت دارند داشته باشد ولي عملا تاكنون در اين خصوص تسليم تصميم مدير تلگرام شده است.»
محمود واعظي در پاسخ اين اظهارات با انتقاد از سياست‌هاي دبير كارگروه فيلترينگ محتواي مجرمانه گفت: «اظهاراتي كه ايشان در خصوص فيلترينگ اعلام مي‌كنند نظر شخصي است و مرتب در سخنراني‌هاي خود نظرات شخصي در مورد سياست فيلترينگ اعلام مي‌كنند اما يك كشور را نمي‌توان بر اساس نظر يك فرد اداره كرد. آنچه سياست دولت و رهنمودهاي رهبر معظم در حوزه فيلترينگ است استفاده مي‌شود و ما نمي‌توانيم از طرز تفكر ايشان براي مسدود كردن تمامي سايت‌ها استفاده كنيم. برخي نمي‌دانند كه امروزه در دنيا كارايي شبكه‌هاي فناوري اطلاعات تغيير كرده و ذهنيت‌شان ذهنيت ۲۰ سال پيش است، نگاه ما به توليد فاخر و اپليكيشن‌هاي مفيد در اين شبكه است.» واعظي يك روز بعد از اين اظهارات هم اعلام كرد: «به طور متوسط در هفته سه هزار كانال غيراخلاقي در شبكه اجتماعي تلگرام مسدود مي‌شود. با اقدامات صورت گرفته و جلوگيري از فعاليت كانال‌هاي غيراخلاقي و خشن براي جوانان و نوجوانان، اين فضا را سالم‌سازي كرده تا اين قشر در مواجهه با فضاي مجازي با فضايي سالم و بدون مشكل روبه‌رو شوند. معتقديم علاوه بر كانال‌هاي غيراخلاقي در تلگرام، كانال‌هاي خشن هم براي جوانان و نوجوانان مضر است و بايد مسدود شود.»
از زماني كه شبكه پيام‌رسان تلگرام در ايران شروع به فعاليت كرده همواره حاشيه‌هايي به همراه داشته. وزارت ارتباطات بارها با مديران تلگرام در خصوص خارج كردن برخي امكانات يا كانال‌هاي اين شبكه پيام‌رسان مكاتبه كرده‌اند. يكي از اين موارد مربوط به تماس صوتي تلگرام است كه روز گذشته محمود واعظي در مورد آن توضيحاتي ارايه كرد و گفت: «برنامه‌اي براي رفع فيلتر تماس صوتي تلگرام نداريم. چرا اصرار داريد سرويسي براي شركت‌هاي خارجي ايجاد كنيم در حالي كه مخابرات و اپراتورهاي موبايل مي‌توانند اين سرويس را ارايه دهند. قرار نيست اين شركت‌ها ورشكسته شوند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون