• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

بيشترين تماس با اورژانس اجتماعي به دليل كودك‌آزاري است

موسوي چلك به «اعتماد» گفت: آگاهي درست و به موقع بايد به كودكان داده شود

اعتماد

هنوز يك هفته از ماجراي تعرض و قتل آتنا اصلاني دختر هفت ساله‌اي كه صبح روز 29 ارديبهشت ماه در پارس آباد مفقود شد و 20 روز بعد پيكر بي‌جانش را پيدا شد، نمي‌گذرد كه روز گذشته خبر تعرض به كودكي  در محله دروازه‌غار منتشر شد. رييس اورژانس اجتماعي كشور، حسين اسدبيگي به ايلنااعلام كرد دختري هفت ساله در دروازه غار به وسيله پدربزرگش مورد كودك‌آزاري قرار گرفت. ناپدري او معتاد به مواد مخدر بود و مادرش نيز از ماجراي اين تجاوزها خبر نداشت.
اين در حالي است كه چندي پيش رييس اورژانس اجتماعي كشور درباره آمار كودك‌آزاري كه به اين مركز اعلام شده گفت: سال گذشته 10 هزار و 101 مورد كودك‌آزاري به واحدهاي سيار اورژانس اجتماعي، دو هزار و 765 مورد كودك‌آزاري به مراكز مداخله در بحران (مراكز حضوري) اورژانس اجتماعي و 13 هزار و 726 كودك‌آزاري به خط تلفني 123 اورژانس اجتماعي اطلاع داده شد.
 وي افزود: از دو هزار و 765 مورد گزارش شده كودك‌آزاري به مراكز حضوري اورژانس اجتماعي، 80 كودك مورد سوءاستفاده جنسي و 24 كودك هم مورد سوءاستفاده جنسي و هم مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و تعداد پسر و دختر مورد سوءاستفاده جنسي، برابر بوده به آن معنا كه پسران نيز در معرض تهديد سوءاستفاده جنسي قرار دارند. رييس اورژانس اجتماعي كشور تاكيد كرد: چهاردرصد از دو هزار و 765 مورد گزارش شده كودك‌آزاري به مراكز حضوري اورژانس اجتماعي مورد آزار جنسي و جسمي قرار گرفته بودند و 800 نفر از آنان نيز مورد آزار كتك قرار گرفته بودند.
اسدبيگي افزود: 2/11 درصد موارد اورژانس آسيب‌هاي اجتماعي گزارش شده به مراكز سيار اورژانس اجتماعي و هشت درصد موارد گزارش شده به خط تلفني 123 را موارد كودك‌آزاري تشكيل مي‌دهند.
 3/2 درصد موارد گزارش شده كودك‌آزاري به خط تلفن 123 مربوط به كودك‌آزاري‌هاي جنسي بوده است. همچنين معاون اجتماعي سازمان بهزيستي استان تهران نيز در گفت‌وگو با ايرنا گفت: بيشترين تماس‌هاي مردم استان تهران با اورژانس اجتماعي در مورد كودك‌آزاري است.

تابو يا حرمت نبايد مانع گزارش كودك‌آزاري باشد
موسوي چلك، رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران نيز درباره كودك‌آزاري در گفت‌وگو با ايرنا گفت: موضوع كودك‌آزاري جهاني است و فقط مربوط به ايران نمي‌شود. بالطبع كشور ما هم از اين موضوع مستثني نيست. كودك‌آزاري اشكال مختلف جنسي و روحي دارد و در پي آن شامل آزارهاي اقتصادي و سياسي هم مي‌شود. آنچه بيشتر از بقيه گزارش مي‌شود كودك‌آزاري جسمي است. كودك را با كمربند و شلاق كتك مي‌زنند. اينها بيشتر به چشم نمي‌آيد و كسي پيگير آن نيست. ما اصلا حتي نمي‌دانيم كه بعضي از رفتارهاي ما از مصاديق آزار جنسي در كودكان مي‌شود. كودك‌آزاري در ايران هميشه وجود داشته و معمولا پنهان مي‌شود. حتي خيلي از خانواده‌ها و بچه‌ها مي‌دانند و نمي‌گويند آن هم به دليل ترسي كه وجود دارد و آموزشي كه بايد مي‌داديم و نداديم. ما بايد نوجواناني كه در دوره بلوغ جنسي هستند را طوري تربيت كنيم كه در جواني و بزرگسالي داراي سلامت جنسي باشند. اين مستلزم اين است كه آگاهي درست وبه موقع داده شود آن هم توسط والدين و نهادهايي كه كودكان با آن در ارتباط هستند. بايد به بچه‌ها بگوييم كه چه كسي مي‌تواند اعضاي تناسلي شان را ببيند يا حتي دست بزند. بچه‌ها در مقابل چنين اتفاقي چه واكنشي بايد نشان بدهند. خانواده‌ها چطور بايد اين اطلاعات را دريافت كنند و واكنش‌هاي درست چيست.

رسانه‌ها آگاهي بخشي كنند
در جامعه ما چيزي كه نامش را حرمت يا تابو مي‌گذاريم هيچ‌وقت اجازه نداده كه درباره اين مسائل صحبت كنيم. مهم‌ترين راهي كه بتوانيم در اين راه گامي به جلو‌برداريم اين است كه آگاهي‌هاي لازم درباره سلامت جنسي را به آنها بدهيم. كودك‌آزاري اگر ناشي از مسامحه باشد، تعمدي در آن وجود نداشته باشد اما به هر حال كودك‌آزاري است. از سال 78 حدود 18 سال قبل اورژانس اجتماعي تاسيس شد؛ نهادي كه در حال حاضر شناخته شده است. هدفش اين بود كه بچه‌هايي كه در معرض آزار هستند يا آزار ديده‌اند بايد از اين منبع اجتماعي استفاده كنند. چه تلفني چه حضوري از آنها حمايت كند. متاسفانه مركز امكان اين را ندارد كه خانه به خانه براي پيگيري اين موضوعات عمل كند؛ اين وظيفه رسانه‌هاست كه آگاهي رساني را انجام دهند. در حال حاضر موقعيتي فراهم شده كه اگر كسي در جريان كودك‌آزاري باشد اما گزارش ندهد خودش هم مجرم محسوب مي‌شود.

اعلام جزييات قتل آتنا از زبان پليس
فرمانده انتظامي استان اردبيل، جزييات دستگيري قاتل سابقه‌داري كه «آتنا» دختربچه 7 ساله پارس‌آبادي را به قتل رسانده بود، تشريح كرد. سردار حسين عبدي گفت: به دنبال اعلام مفقودي دختر بچه 7 ساله ساكن خيابان پزشكان شهرستان پارس‌آباد در ۲۸ خرداد سال جاري، پرونده‌اي پيرامون اين موضوع در اداره مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تشكيل و تيمي مجرب مسووليت رسيدگي به پرونده و كشف واقعيت را بر عهده گرفت.
وي با اشاره به اينكه در تحقيقات اوليه مشخص شد اين دختر بچه در روز حادثه به هنگام بازي در حوالي محل كار پدرش مفقود شده است، افزود: با بازبيني فيلم‌هاي ضبط شده از محل مفقودي و انجام بررسي‌هاي تخصصي و تحقيقات جامع ميداني فردي كه در شغل رنگرزي فعاليت داشته و همسايه شغلي پدر آتنا بود به عنوان مظنون دستگير و جهت بازجويي به پليس آگاهي انتقال داده شد.

متهم به قتل يك زن اعتراف كرد
فرمانده انتظامي استان اردبيل تصريح كرد: در ادامه تحقيقات برادر و همسر مظنون با حضور در پليس آگاهي اطلاعاتي را در خصوص فعاليت‌هاي مجرمانه وي ارايه و اذعان داشتند. مظنون به گفته خودش مقاديري مواد مخدر در داخل بشكه پلاستيكي در پاركينگ منزل مسكوني جاسازي كرده است كه با اعزام به محل و انجام بازرسي‌هاي لازم كارآگاهان پليس آگاهي با جسد «آتنا» در داخل بشكه پلاستيكي مواجه مي‌شوند. سردار عبدي از اعتراف مظنون دستگير شده به قتل آتنا خبر داد و گفت: وي در بازجويي‌هاي پليسي به قتل دختربچه معصوم پارس‌آبادي و همچنين به قتل زني ديگر در سال ۹۱ اعتراف كرد كه با صدور قرار از سوي مقام قضايي روانه زندان شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون