• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

راجر فدرر قهرمان گرنداسلم شد

ويمبلدون هشتم براي «استادبزرگ تنيس»

راجر فدرر سوييسي پس از پيروزي بر مارين چيليچ و كسب قهرماني ويمبلدون گفت كه هميشه به فتح دوباره ويمبلدون باور داشته. اين تنيس‌باز سي و پنج ساله در شرايطي براي هشتمين بار قهرمان اين تورنمنت شد كه مارين چيليچ كروات را با حساب سه- هيچ و با نتايج ۳-۶، ۱-۶ و ۴-۶ شكست داد و به پنج سال انتظار خود براي قهرماني مجدد در اين رقابت‌ها پايان داد. فدرر با اين قهرماني، موفق‌ترين تنيس‌باز در تاريخ اين رقابت‌ها شد. ضمن اينكه شمار قهرماني‌هاي خود در مسابقات گرنداسلم تنيس را به عدد نوزده رساند. او آخرين بار در سال ۲۰۱۲ قهرمان ويمبلدون شده بود، ولي در اين فاصله دو بار در سال‌هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در فينال اين مسابقات شكست خورده بود. او در مجموع يازده بار بازي در فينال ويمبلدون را تجربه كرده است. فدرر كه در ابتداي رقابت‌هاي امسال بخت شماره سه براي قهرماني محسوب مي‌شد، مي‌گويد ويمبلدون هميشه براي او مهم‌ترين تورنمنت است: «من شخصاً باور داشتم كه دوباره مي‌توانم در ويمبلدون قهرمان شوم. خوشبختانه كادر فني و همراهانم نيز اين اعتقاد را داشتند. خيلي خوشحال و هيجان‌زده‌ام كه در اين تورنمنت تاريخ‌ساز شده‌ام. در جايي كه هميشه قهرمانان زندگي‌ام را ديده‌ام و براي همين از اينكه در اين تورنمنت به اين حد خوشحال بوده‌ام، خيلي به خودم افتخار مي‌كنم. »
راجر فدرر كه با كسب اين موفقيت از رتبه پنجم رده‌بندي تنيس بازان حرفه‌اي مرد جهان به رتبه سوم صعود كرده در شرايطي در ويمبلدون ۲۰۱۷ قهرمان شد كه حتي يك ست را هم به حريفانش واگذار نكرد. اتفاقي كه چهل و يك سال در اين رقابت‌ها بي‌سابقه بوده. آخرين تنيس‌بازي كه موفق به انجام اين كار شد بيون بورگ سوئدي در سال ۱۹۷۶ بود. ضمن اينكه فدرر با اين قهرماني نام خود را از اين نظر ديگر در تاريخ ركوردهاي تنيس ثبت كرد. او در تاريخ تنيس مدرن، مسن‌ترين تنيس‌بازي است كه در ويمبلدون قهرمان مي‌شود. موفقيتي كه تعداد مجموع قهرماني‌هايش در مسابقات حرفه‌اي تنيس را به عدد ۹۳ رساند. اين موفقيت‌ها در حالي است كه او دوازده ماه پيش بعد از رفتن از مسابقات ويمبلدون از دوران اوج فاصله زيادي داشت و بسياري كارش را تمام‌شده مي‌دانستند. او بعد از ويمبلدون حدود شش ماه از مسابقات تنيس كنار كشيد و مشغول استراحت شد. در اين مدت به اصلاح ضربات بك‌هند خود هم پرداخت. بعد از اين دوره موفق شد در مسابقات اوپن استراليا در ملبورن دوباره همان فدرر هميشگي شود و با پيروزي بر رافائل نادال در مسابقه فينال قهرمان يك گرنداسلم ديگر شود. اتفاقي كه اين تنيس‌باز سوييسي براي پنج سال انتظارش را مي‌كشيد. او پس از موفقيت در ملبورن، در چند مسابقه مسترز مهم مثل ايندين ولز كاليفرنيا و ميامي فلوريدا هم شركت كرد و اول شد. سپس دوباره براي استراحت از مسابقات ديگر كنار كشيد و در هيچ‌كدام از رقابت‌هاي خاك رُس شركت نكرد تا با تمام قوا راهي مسابقات مسترز هاله آلمان و سپس ويمبلدون شود. فدرر مي‌گويد خودش انتظار نداشته به اين خوبي و به اين سرعت دوباره به اوج برگردد: «مي‌دانستم كه دوباره روزي به فرم مناسب بر مي‌گردم، ولي انتظار نداشتم آنقدر زود و به اين خوبي آماده شوم. مطمئن باشيد كه اگر پارسال به شما مي‌گفتم كه در سال ۲۰۱۷ دو بار ديگر قهرمان گرنداسلم مي‌شوم، به من مي‌خنديديد. »
روز سخت مارين چيليچ در فينال
مارين چيليچ بيست و هشت ساله برابر راجر فدرر حرف زيادي براي گفتن نداشت. او در مسابقه‌اي كاملا يك‌طرفه مغلوب «استاد بزرگ» تنيس شد. او كه براي نخستين بار حضور در فينال ويمبلدون را تجربه مي‌كرد، كاملا تحت‌تاثير فضاي فينال و بازي استادانه تنيس‌باز سوييسي قرار گرفت. او كه مرد ششم تنيس جهان است فقط نزديك يك ساعت و چهل دقيقه برابر فدرر ايستادگي كرد تا يكي از يك‌طرفه‌ترين فينال‌هاي ويمبلدون رقم بخورد. چيليچ كه سابقه يك بار قهرماني در مسابقات گرنداسلم تنيس را دارد كاملا پايين‌تر از انتظارات طرفدارانش ظاهر شد. او حتي در اوايل ست دوم و در حالي كه سه گيم از حريفش عقب افتاد، موقع تعويض زمين، به گريه افتاد و هوادارانش را نگران كرد. او به هر زحمتي كه بود به مسابقه ادامه داد، ولي تا انتهاي مسابقه توان برابري با فدرر را نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون