• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3857 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۷ تير

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با هيات عاليرتبه از اقليم كردستان عراق:

اجازه موفقيت طرح‌هاي وارداتي براي خاورميانه بزرگ را ندهيد

گروه ديپلماسي| 25 سپتامبر سال 2017 به تاريخي مهم براي احزاب سياسي اقليم كردستان عراق بدل شده است. مساله استقلال اقليم كردستان عراق در چند سال گذشته گاه در ميان كردهاي اين كشور شدت گرفته و گاه به دلايل مصلحت‌هاي زماني و محافظه‌كاري‌هاي ميداني به تعويق افتاده است. اما اين‌بار به نظر مي‌رسد كه احزاب سياسي متفاوت در اقليم كردستان عراق براي برگزاري همه‌پرسي درباره استقلال اين منطقه از دولت مركزي عراق به اجماع دست يافته‌اند. كردستان عراق از سال ۱۹۹۱ و پس از جنگ اول خليج فارس و برقرار شدن منطقه پرواز ممنوع از سوي ايالات متحده امريكا خودمختار است. پس از سرنگوني حكومت صدام حسين در سال ۲۰۰۳ و تدوين قانون اساسي جديد عراق، اقليم كردستان به صورت يك دولت فدرال اداره مي‌شود و مجلس، دولت و نيروهاي مسلح مستقل خود را دارد. احتمال برگزاري رفراندوم در كردستان عراق براي جدايي از دولت مركزي اين كشور در سال‌هاي گذشته و به ويژه پس از ناتواني ارتش عراق در مقابله با حمله گسترده داعش در تابستان ۲۰۱۴، بيش از پيش قوت گرفته بود . دولت مركزي عراق و همچنين دولت‌هاي ايران و تركيه تاكنون بارها در ملأعام و در رايزني‌هاي پشت پرده با كردهاي منطقه اقليم مخالفت خود را با برگزاري اين رفراندوم اعلام كرده‌اند. در تازه‌ترين اين موارد نيز راجح الموسوي، سفير عراق در تهران در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرده بود كه برگزاري اين رفراندوم، اقدامي غيرموثر و مغاير با قانون اساسي عراق است. وي در اين گفت‌وگو تاكيد مي‌كند كه كردها در سال 2005 موافقت خود را با قانون اساسي جديد عراق كه در آن بر وحدت ملي اين كشور تاكيد شده بود، اعلام كرده بودند. رايزني كردها با كشورهاي منطقه و مقام‌هاي دولت مركزي در مورد رفراندوم در 25 سپتامبر در حالي در چندهفته اخير شدت گرفته است كه در داخل ايران، تمام مقامات در گفت‌وگو با مقام‌هاي منطقه اقليم و همچنين چهره‌هاي دولتي بر موضع ايران مبني بر حفظ يكپارچگي و تماميت ارضي عراق اصرار دارند. دوشنبه هفته گذشته بود كه تهران ميزبان جلال طالباني از منطقه اقليم كردستان عراق بود كه هرچند گفته مي‌شود براي استراحت به ايران آمده بود اما در مدت زمان حضور در تهران با برخي مقام‌ها مانند علي لاريجاني، رييس مجلس ديدار كرده بود. پس از بازگشت جلال طالباني به عراق نيز عصر روز يكشنبه هياتي از اتحاديه ميهني كردستان عراق به سرپرستي معاون اول دبيركل اين اتحاديه وارد تهران شد. سرپرستي اين هيات بلندپايه از اعضاي دفتر سياسي اتحاديه ميهني كردستان عراق را عبدالله رسول علي، معاون اول دبيركل اتحاديه ميهني و ملابختيار، رييس دفتر سياسي اين اتحاديه برعهده داشتند.
جدايي كردستان منجر به تضعيف آن خواهد شد
نخستين ديدار رسمي معاون اول دبيركل اتحاديه ميهني اقليم كردستان و رييس دفتر سياسي اين اتحاديه در تهران با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي بود. علي شمخاني در اين ديدار پيروزي بر داعش و آزادسازي موصل را نويد‌دهنده آينده بهتر براي عراق يكپارچه و غلبه بر فتنه‌هاي خارجي براي ايجاد انشقاق در اين كشور دانست. شمخاني با اشاره به زمزمه‌هايي مبني بر برگزاري همه‌پرسي در اقليم كردستان عراق گفت: اگرچه ممكن است ظاهر اين موضوعِ جذاب باشد اما در حقيقت موجب انزوا و فشار بر كردهاي عراق و تضعيف كردستان و در نهايت كل كشور عراق خواهد شد. پيگيري موضوع برگزاري همه‌پرسي براي جدايي و ايجاد انشقاق در ملت عراق به لحاظ حاشيه‌اي بودن و عدم پاسخگويي به هيچ يك از اولويت‌ها و نيازهاي واقعي مردم، با تدبير و سياست مسوولان عراق همخواني ندارد. وي با بيان اينكه خواست برخي كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي، تضعيف عراق و كشورهاي بزرگ در غرب آسياست، تصريح كرد: با هوشياري و درنظر داشتن منافع ملي و منافع جهان اسلام نبايد اجازه داد اين طرح‌هاي استعماري و وارداتي همچون خاورميانه بزرگ محقق شود.
افتخار اقليم كردستان به دوستي با تهران
عبدالله رسول علي، معاون اول دبيركل اتحاديه ميهني و هيات همراه نيز در اين ملاقات ضمن ارايه گزارشي از آخرين وضعيت تحولات اقليم كردستان عراق و منطقه با اشاره به اينكه ايران همواره پشتيبان مردم كرد عراق بوده است، تاكيد كرد: پيوند ميان ايران و كردستان عراق تمدني و تاريخي است و اقليم كردستان به دوستي با جمهوري اسلامي ايران افتخار مي‌كند. وي افزود: در حالي كه تروريست‌هاي تكفيري به دروازه‌هاي اربيل نزديك شده بودند، تنها كشوري كه در كنار مردم كردستان ضمن مقابله جدي با داعش از شكل‌گيري فاجعه امنيتي در اقليم كردستان جلوگيري كرد، ايران بود.
نقش سازنده ايران در گفت‌وگوهاي اربيل- بغداد
همزمان با اين سفر ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق نيز با نيچروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان ديدار و طرفين در مورد اوضاع اقليم و ديگر مسائل بحث و تبادل نظر كردند. ايرج مسجدي در اين ديدار بر اهميت توسعه اين روابط در تمام زمينه‌ها تاكيد كرد. نيچروان بارزاني، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق نيز در اين ديدار تاكيد كرد كه حل مشكلات ميان اربيل و بغداد نيازمند گفت‌وگويي جدي است و ايران مي‌تواند نقش سازنده‌اي در اين زمينه داشته باشد. وي همچنين به اين نكته اشاره كرد كه ايران در شرايط بسيار سخت از اقليم كردستان حمايت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون