• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

رييس‌جمهور ، مديريت كلان كشور را سهم راي‌دهندگاني دانست كه او را برگزيده‌اند

نوبت این24 میلیون است

كسي كه نظر اكثريت مردم را قبول نداشته باشد، در دولت مسووليتي نمي‌گيرد

  شیوه و تفکری که مردم به آن رای دادند  باید در دولت، انتخاب استاندارها، فرماندارها، مدیرکل ها و در مسوولیت های سنگین و حساس حاکم شود

 

گروه سياسي

«امروز در مسووليت‌هاي رده بالا نوبت اين 24 ميليون نفر است»! در ميان بيم‌ها و نگراني‌هايي كه اين روزها در ميان حاميان و مخالفان روحاني در مورد كابينه آينده مطرح است، بي‌شك اين جمله پررنگ‌ترين نقطه اميد براي كساني است كه 29 ارديبهشت ماه راي خود را به نام حسن روحاني به صندوق ريختند. اين مردي كه مردم ايران بار ديگر لباس رياست‌جمهوري را برازنده قامتش دانسته‌اند ديگر آن مرد خرداد 92 نيست. چهار سال گذشته و فشارهايي كه متحمل شد اكنون از او رييس‌جمهور ديگري ساخته است، اگرچه هنوز رگه‌هايي از روحاني 92 در او نمايان است اما چشم بستن بر مسيري كه او پيش از انتخابات پيش روي خود باز كرد غير ممكن‌ترين كاري است كه مي‌توان انجام داد. حسن روحاني بيش از گذشته خودش را به جريان اصلاحات كه از سال 92 به اين ور مهم‌ترين حاميان را تشكيل دادند، گره زد و در ميتينگ‌هاي انتخاباتي‌اش ادبيات خود را به ادبيات رقيبان ديروز و ياران امروز خود نزديك‌تر كرد تا در باور بسياري حسن روحاني در كنار مهم‌ترين چهره‌هاي اصلاح‌طلب كشور جا خوش كند. مي‌گويد دولتش فراجناحي خواهد بود اما در همين فراجناحي بودنش هم اما مي‌آورد و تاكيد مي‌كند كساني مي‌توانند در كابينه‌اش جاي داشته باشند كه همراه و همفكر كساني باشند كه به او راي دادند. براي چندمين بار خود را رييس‌جمهور تمام ملت ايران مي‌خواند و بر جايگاه انتخابي‌اش تاكيد مي‌كند و فخر بزرگي را مي‌فروشد، زماني كه مي‌گويد: «رييس‌جمهور تنها كسي در كشور است كه با آراي مستقيم مردم از سراسر كشور انتخاب مي‌شود و ما ديگر چنين انتخاباتي نداريم.»
دولت دوازدهم تك جناحي نخواهد بود
روز چهارشنبه جلسه هيات دولت براي حسن روحاني فرصتي بود تا حرف‌هاي مهمي را درباره كابينه آينده بيان كند، حرف‌هايي كه به نظر مي‌رسد نوعي اتمام حجت بود، به ويژه با مخالفانش. در چند روز اخير خبرهايي از ديدارها و پيغام‌هايي كه درباره تشكيل كابينه آينده روانه حسن روحاني شده به گوش مي‌رسد. از ديدار با حاميان اصلاح‌طلبش تا پيغام‌هايي كه از سوي منتقدانش همچون جامعه مدرسين دريافت كرده است. در اين ميان است كه مي‌گويد: به هر حال كابينه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شكل گرفتن است و رييس‌جمهور موظف است در اين راستا با افراد مختلف مشورت كند و بنده هم با افراد مختلف در جناح‌هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح‌طلب، ميانه‌رو يا اعتداليون مشورت كرده و نظرات آنها را جويا شده‌ام و همچنين به دوستان ديگر هم گفتم اگر نظر خاصي نسبت به كابينه دوازدهم دارند، بگويند و اين در حالي است كه نظرات برخي افراد در بعضي از روزنامه‌ها، سايت‌ها و رسانه‌ها منعكس شده اما در عين حال بايد همه بدانند كه دولت دوازدهم مانند دولت يازدهم، دولتي تك جناحي نبوده و فراجناحي خواهد بود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رييس‌جمهور، حسن روحاني در ادامه مي‌افزايد: افرادي كه در دولت دوازدهم عهده‌دار مسووليت مي‌شوند بايد خواسته و نظر اكثريت مردم كه در انتخابات راي دادند را به طور كامل باور و قبول داشته باشند و اگر كسي اين‌طور نيست نمي‌تواند مسووليت سنگين را برعهده بگيرد.
نوبت آن 24 ميليون است
رييس‌جمهور با صراحت از حق اكثريتي كه به او راي دادند سخن مي‌گويد اما در عين حال اين اطمينان را به منتقدان و مخالفانش هم مي‌دهد كه حق و حقوق آنها نيز پايمال نخواهد شد. به نظر مي‌رسد روحاني به منتقدانش اين پيام را مي‌دهد كه خود را براي پذيرش راي اكثريت مردم بيشتر آماده كنند، آنجا كه حق انتقاد را براي آنها محترم مي‌شمارد اما در عين حال از تخريب دولت نيز برحذرشان مي‌دارد. روحاني در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: مبناي دولت بر دموكراسي، راي مردم و قانون اساسي است، بحث اين و آن جناح نيست، اما شيوه و تفكري كه مردم در انتخابات به آن راي دادند بايد در دولت، استاندارها، فرماندارها، مديركل‌ها و در مسووليت‌هاي سنگين و حساس حاكم شود. اين بدان معنا نيست كه غير از 24 ميليوني كه به دولت تدبير و اميد راي دادند، حق حيات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسي‌شان محفوظ است و مي‌توانند فعاليت كنند، اما امروز در مسووليت‌هاي رده بالا نوبت اين 24 ميليون است و اگر غير از اين باشد پس براي چه راي داديم و انتخابات برگزار كرديم. رييس‌جمهور افزود: انتخابات براي آن بود كه دو تفكر به راي مردم گذاشته شود. مردم به اين دو تفكر راي دادند؛ يكي شد اقليت و ديگري اكثريت و ما طبق قانون اساسي و طبق رويه دموكراسي بايد به راي اكثريت احترام بگذاريم و بر مبناي آن عمل كنيم. اقليت هم حقوق دارد و بايد به حقوق او احترام بگذاريم. روحاني با اشاره به اينكه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هيچ كس حق تخريب ندارد، گفت: تخريب هيچ كس نسبت به دولتي كه از طرف ملت انتخاب شده و نماينده مردم است، قابل قبول نيست. رييس‌جمهور تنها كسي در كشور است كه با آراي مستقيم مردم از سراسر كشور انتخاب مي‌شود و ما ديگر چنين انتخاباتي نداريم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه فردي كه به عنوان رييس‌جمهور و با راي اكثريت برگزيده مي‌شود، منتخب و نماينده كل ملت ايران است، گفت: رييس‌جمهور از طرف مردم حرف مي‌زند و اقدام مي‌كند و وظيفه‌اش نيز احترام به افكار عمومي است.
نماينده همه ملت ايرانم
روحاني هنوز از حرفي كه در روزهاي انتخابات بر زبان آورد كوتاه نيامده و همچنان تاكيد دارد كه مردم نه ميان دو شخص بلكه ميان دو تفكر انتخاب كردند و مي‌گويد: درست است كه 24 ميليون نفر به رييس‌جمهور راي دادند، اما رييس‌جمهور، نماينده همه ملت است هر چند كه بايد اين نكته نيز مورد توجه قرار گيرد كه ما در انتخابات، انديشه، راه و تفكري را به راي گذاشتيم و بارها در مناظرات و سخنراني‌ها نيز گفته‌ام كه انتخابات، انتخاب بين دو و يا چند فرد نيست بلكه انتخاب بين دو تفكر و انديشه است و مردم به يكي از دو انديشه راي دادند و ما براساس آن انديشه، پيش خواهيم رفت. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب كابينه دوازدهم، اظهارداشت: معرفي كابينه به مجلس و در نهايت راي نمايندگان محترم و تشكيل دولت، بايد مايه اميد، آرامش و وحدت بيشتر براي مردم ما باشد و نبايد به يك اختلاف و فاصله تبديل شود و همه بايد تسليم افكارمان باشيم. روحاني افزود: به عنوان رييس‌جمهور، وزرا را انتخاب و در نهايت به مجلس معرفي مي‌كنم و اين حق نمايندگان مجلس است كه به وزرا راي بدهند يا راي ندهند. رييس‌جمهور با بيان اينكه «ما تسليم قانون اساسي هستيم و برمبناي قانون اساسي حركت مي‌كنيم»، گفت: همه بايد به پيام انتخابات توجه داشته باشيم. در اين انتخابات بزرگ و عظيم بيش از 41 ميليون نفر به پاي صندوق‌هاي راي آمدند و اگر اجازه مي‌داديم يك ساعت ديگر هم مردم راي بدهند حتما اين آمار به 45 ميليون نفر مي‌رسيد. اين افتخار بزرگ براي كشور و ملت ما است.
حاشيه نسازيد
در چهار سال گذشته حاشيه‌سازي‌هاي زيادي را پشت سر نهاده است؛ حاشيه‌هايي كه بي‌شك روند محقق شدن برنامه‌هايش را كند كرد. از همين رو كلام به نصيحت گشوده و خطاب به موافقان و مخالفانش مي‌گويد: در اين ايام از همه دوستان، قواي مختلف و رسانه‌ها خواهش مي‌كنم كه لطفا حاشيه نسازند. او مي‌افزايد: خيلي از اقدامات را مي‌توان در موقع خود انجام داد. ما كه با قواي ديگر مخالف نيستيم و با همه رابطه خوب داريم. فرض كنيد امروز كه نزديك دولت جديد است مجلس طرح سه فوريتي بدهد كه دولت را به هم بريزد. البته به هر حال اكثريت مجلس كه به سه فوريتي راي نمي‌دهد، اما آيا اين حركت خوب است؟ معلوم است كه پسنديده نيست و ما همه يكي هستيم و يا اينكه قوه قضاييه بيايد حاشيه‌سازي كند. روحاني تصريح كرد: اكنون وقت حاشيه‌سازي نيست. بايد حاشيه‌ها را كنار بگذاريم و به فكر وحدت، مردم و آينده مملكت باشيم. همان‌طور كه مقام معظم رهبري تاكيد فرمودند اولويت ما توليد، رونق اقتصادي واشتغال است و همه بايد اهداف و منافع ملي را مدنظر قرار دهيم و اگر هم كسي خواست براي‌مان حاشيه بسازد در متن حركت كنيم و بدون توجه به جاده‌هاي فرعي به راه‌مان تا رسيدن به مقصد ادامه دهيم.
توطئه امريكا موفق نخواهد بود
رييس‌جمهور با بيان اينكه امريكايي‌ها در دوران جديد، بسياري از تعهدات‌شان را زيرپا مي‌گذارند، افزود: آنها تعهد پاريس، تعهد با كوبا و بسياري از تعهداتي كه در قراردادهاي‌شان با امريكاي شمالي و نيز بخشي از تعهداتي كه نسبت به آسياي شرقي دارند را زير پا گذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد كه امريكا نمي‌تواند مروج حقوق بشر، قانونگرايي و ثبات و امنيت در جهان باشد. روحاني تاكيد كرد: كسي كه خودش داراي ثبات نبوده، به قوانين و مقررات احترام نگذاشته و به امضاي خودش پايبند نيست، نمي‌تواند ديگران را دعوت به ثبات، امنيت و آرامش كند. او خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره نسبت به تعهدات خود پايبند بوده و خواهد بود. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز يكي از توطئه‌هاي امريكايي‌ها اين است به گونه‌اي برخورد كنند كه ايران بگويد دست از تعهدات خود برداشته و به امضاي خود متعهد نيست، اظهار داشت: اين توطئه اخيري است كه امريكا طراحي كرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون