• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

درجلسه ديروز فراكسيون‌ها با وزيران پيشنهادي چه گذشت

رو در رو با پارلمان

گروه سياسي

فراكسيون اميد ديروز، ساعات پركاري را پشت سر گذاشت. 10 وزير پيشنهادي كابينه دوازدهم در صف ديدار با نمايندگان فراكسيون اميد بودند. نخستين جلسه از ساعت 7 صبح و با حضور عباس آخوندي، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي آغاز شد و تا ساعت ۱۳ عصر شش وزير پيشنهادي (ظريف، علوي، زنگنه، قاضي‌زاده هاشمي، آوايي و آخوندي) به سوالات اميدي‌ها پاسخ دادند. جلسه عصر فراكسيون اميد هم با 4 وزير ديگرپيشنهادي (آذري جهرمي، حجتي، رحماني‌‌فضلي و سلطاني‌فر) ادامه پيدا كرد كه برخي از آنها مانند جلسه با جهرمي وزير پيشنهادي ارتباطات چالش‌برانگيز شده بود. اين را عليرضا رحيمي، نماينده تهران در كانال تلگرامي‌اش خبر داد: «سوالات متعدد و صريح و مصداقي همكاران از آقاي آذري‌جهرمي فضاي جلسه را چالشي كرد». ناگفته پيداست كه موضوع اين چالش چه بوده است. از چند روز قبل و جدي شدن نام جهرمي براي وزارت ارتباطات در شبكه‌هاي اجتماعي زمزمه‌هايي درباره سوابق او مطرح بود. ازجمله سوابق او در وزارت اطلاعات و حتي حضور در برخي بازجويي‌ها در جريان دستگيري‌هاي سال 88. همه اينها در اين روزها كه او به راي نمايندگان نياز دارد به چالش مهمي برايش تبديل شده است. ديروز محمود صادقي، نماينده تهران و رييس فراكسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصاد توييت كرده بود كه جهرمي در جريان حضورش در اين فراكسيون موافقت كرده تا در جلسه‌اي با حضور كساني كه گفته‌اند او از آنها بازجويي كرده حاضر شود. گذشته از اينكه اين پيشنهاد چقدر امكان عملياتي شدن دارد اما مي‌توان حدس زد كه چالش عصر ديروز فراكسيون اميد با او بر سر همين موضوعات بوده باشد. امروز هم قرار است حبيب‌الله بيطرف، امير حاتمي و علي ربيعي، وزراي پيشنهادي براي وزارتخانه‌هاي نيرو و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و تعاون، كار و رفاه اجتماعي در جلسات پرسش و پاسخ فراكسيون اميد حاضر شوند.
در جلسات ديروز اميدي‌ها با وزراي پيشنهادي چه گذشت؟
بعد از حضور عباس آخوندي گزينه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي، از ساعت ۷ تا ۸ صبح در محل كميسيون تلفيق مجلس در جمع نمايندگان فراكسيون اميد، عليرضا آوايي گزينه پيشنهادي وزارت دادگستري هم از ساعت ۸ تا ۹ صبح در جمع آنها حاضر شد. او اين نشست را مثبت ارزيابي كرده و آنطور كه سايت اميدنامه گزارش داده آوايي درباره اين جلسه گفته است: جلسه دوستانه، با محبت و منطقي‌اي بود كه نمايندگان عضو فراكسيون اميد نيز مطالبات بحقي داشتند. نمايندگان به دنبال روشن شدن برخي اشكالات و ابهامات بودند؛ لذا بنده نيز آن مقدار كه فرصت جلسه اقتضا مي‌كرد توضيحاتي را ارايه كردم. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد هم در نشست بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي دادگستري ضمن تاكيد بر استقلال قوا، گفته است: اميدواريم در اين مقطع تفاهم بيشتري بين سه قوه ايجاد شود. به گفته او يكي از مشكلات ما در رابطه با قوه قضاييه بي‌پاسخ ماندن برخي پيگيري‌ها است. اميدواريم در اين مقطع تفاهم بيشتري بين قوا ايجاد شود. اما بعد از او بيژن نامدار زنگنه، گزينه پيشنهادي وزارت نفت، در جمع نمايندگان فراكسيون اميد حاضر شد و از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح مهمان آنها در محل كميسيون تلفيق مجلس بود. زنگنه در نشست فراكسيون اميد مجلس گفت: «بايد اشاره كنم كه اصرار داشتم در دولت دوازدهم شخص ديگري عهده‌دار سمت وزارت نفت باشد، براي بنده همين قدر كافي است.» او جزو وزرايي بود كه مايل به ادامه وزارتش نبود اما با اصرار نمايندگان و چهره‌هاي سياسي و دولتي باز هم اين سمت را پذيرفت. رحماني فضلي پيش از اين در گفت‌وگويي اشاره كرده بود كه علي لاريجاني، رييس مجلس در مورد تداوم وزارت يكي، دو وزير كابينه يازدهم به رييس‌جمهور اصرار داشته كه به گفته او يكي از آنها زنگنه بوده است.
قول ظريف براي حضور زنان و اهل سنت در وزارت خارجه
محمدجواد ظريف، گزينه پيشنهادي وزارت امورخارجه، هم از ساعت ۱۰صبح به مدت يك ساعت در محل كميسيون تلفيق مجلس در جمع نمايندگان فراكسيون اميد حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. او در سخنانش تاكيد كرد كه در برجام به اهداف خود رسيده‌ايم و موانع حوزه‌هاي بانكي، نفتي و حمل و نقل برداشته شده است و از آنجايي كه در مذاكرات درباره ساير حوزه‌ها صحبت نشد؛ لذا نمي‌توان انتظار داشت تحريم‌ها در حوزه‌هاي ديگر نيز برداشته شود. به گزارش خانه ملت ظريف در سخنانش حوزه همسايگان و ديپلماسي اقتصادي را از مهم‌ترين اولويت‌هاي وزارت امور خارجه دانست و افزود: تا پيش از اين هيچ سهميه‌اي در معادلات بين‌المللي درباره سوريه نداشتيم اما اكنون ما تعيين‌كننده برگزاري جلسات و اعضايي كه مي‌توانند در اين جلسات حاضر شوند، هستيم. او با اشاره به تغييرات ساختاري كه اين وزارتخانه در دستور كار دارد، عنوان كرد: متناسب با اولويت‌ها تغيير در ساختار خواهيم داشت كه بر همين اساس معاونت‌هاي منطقه‌اي حذف شده و معاونت سياسي با تمركز بر حوزه‌هاي مورد نياز فعال مي‌شوند. او همچنين درباره حضور زنان و اهل سنت در اين وزارتخانه كه از شروط مهم فراكسيون اميد براي راي دادن به وزرا محسوب مي‌شود هم گفت: وزارت امور خارجه در دولت يازدهم نخستين دستگاهي بود كه از حضور زنان به عنوان معاون وزير و سفير و همچنين يك سفير اهل سنت استفاده كرد كه اين منوال در دولت دوازدهم ادامه مي‌يابد البته متاسفانه به دليل عدم توجه به حوزه زنان، بانوان زيادي در سطوح مديريتي وزارت خارجه نداريم اما روي اين موضوع كار مي‌كنيم.
جلسه صميمانه با وزير اطلاعات
سيدمحمود علوي، گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات، مهمان بعدي اميدي‌ها بود كه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در جمع آنها حاضر شد. آن‌طور كه علوي صحبت‌هايي به خانه ملت درباره اين نشست داشته است او از ديدارش با اميدي‌ها راضي بوده است: جلسات خوب و صميمانه با نمايندگان مجلس داشتيم كه تلاش شد به دغدغه‌هاي آنها پاسخ لازم داده شود. احساس مي‌شود پاسخ‌ها متقاعدكننده بوده، زيرا سوالات تنها شبهاتي بود كه با شفافيت كامل پاسخ داده شد. علوي درخصوص اولويت‌هاي وزارت اطلاعات دولت دوازدهم گفت: برنامه پيشنهادي به تمامي نماينده‌ها ارايه شده و اولويت‌ها بر مبناي آيه شريفه قرآن است كه مي‌فرمايد «أشِدّاءُ على الكفّارِ رُحماءُ بينهُم.» به گفته او وزارت اطلاعات در دولت جديد، براي جامعه خود و نيروهاي درون نظام و شهروندان آسايش، آرامش، امنيت و تعبيه بسترهاي رشد اقتصادي، سياسي، اجتماعي، رسانه‌اي، علمي، انرژي و تربيتي را در اولويت كار قرار خواهد داد. از سوي ديگر كوچك‌ترين بستري براي اقدامات ضدامنيتي دشمنان فراهم نخواهد شد، همان‌گونه كه تاكنون از آنها جلوگيري شده است، لذا اميدواريم امنيت را به صورت پايدار براي مردم حفظ كنيم. اما در جلسه عصر فراكسيون اميد هم قاضي‌زاده هاشمي، وزير پيشنهادي بهداشت كه پيش‌بيني مي‌شود راي بالايي در مجلس داشته باشد، حاضر شد و اين جلسه را «جلسه راحتي» توصيف كرد: خوشبختانه جلساتي كه تاكنون داشته‌ام راحت بوده؛ ان‌شاءالله خادم خوبي براي ملت باشم. به گزارش مهر او گفت: وزرايي كه از قبل بوده‌اند، كارشان سخت‌تر است به دليل اينكه كارنامه چهارساله دارند و در عين حال بايد از كارنامه خود دفاع كنند و هم اينكه شايد قول‌هايي داده باشند كه يا عملي يا كامل اجرايي نشده باشد. قاضي‌زاده هاشمي ادامه داد: دغدغه تمام نمايندگان كه در فراكسيون اميد حضور دارند را شنيدم و در عين حال برنامه‌هاي خود را براي آنها توضيح دادم؛ راهنمايي‌هايي كردند كه قطعا از آنها استفاده خواهم كرد.
نگاه مثبت اميد به وزراي نفت، خارجه و بهداشت
اما گويا نمايندگان فراكسيون اميد هم رضايت نسبي از ديدارهاي ديروز خودشان با وزراي پيشنهادي داشته‌اند. آنطور كه بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد به خانه ملت گفته است آخرين جلسه فراكسيون روز چهارشنبه (25 مرداد ماه) بعد از جلسه صحن علني برگزار و جمع‌بندي نهايي براساس شاخص‌هاي تعريف شده و برنامه‌هاي ارايه شده، اعلام مي‌شود. بنا به گفته پارسايي، وزرايي كه تاكنون در جلسه فراكسيون اميد حاضر شدند در ليست وزراي چالشي فراكسيون اميد نيستند، اين وزرا كه عموما در دولت يازدهم فعاليت داشتند، افرادي هستند كه در ارزيابي‌هاي اوليه مورد نظر موافق نمايندگان اين فراكسيون قرار گرفته بودند لذا مباحث چالشي مطرح نشد. به نظر مي‌رسد وزير پيشنهادي بهداشت و درمان توانستند رضايت‌مندي نمايندگان از عملكرد وي در دولت يازدهم و اعتماد آنها براي تصدي اين وزارتخانه در دولت آتي را كسب كنند. به گفته او نتيجه مطلوب تعاملات با دنيا در دولت يازدهم و توسعه اقتصادي نشان از عملكرد مثبت وزارت امور خارجه در دولت يازدهم دارد، بر همين اساس وزير پيشنهادي وعده تحقق كامل اين تعاملات و توسعه سياسي و اقتصادي را نيز دادند. پارسايي با اشاره به حمايت بيش از 200 نماينده از سياست‌هاي نفتي بيژن زنگنه در دولت يازدهم، گفت: وزير پيشنهادي نفت نيز برنامه‌هاي خود را پيرامون همين سياست‌هاي نفتي ارايه كرد، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي نيز كه با شكستن تحريم‌ها، خريد هواپيما، عقد قراردادهاي مهم و توسعه راه‌هاي مواصلاتي كشور نقش بسزايي در دولت قبل داشته، برنامه‌هاي اساسي و موثر خود براي دولت آتي را ارايه كرد. سخنگوي فراكسيون اميد با اشاره به برنامه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي وزير پيشنهادي اطلاعات دولت دوازدهم، گفت: در مجموع به نظر مي‌رسد نمايندگان حاضر در فراكسيون اميد رضايت نسبي از برنامه‌هاي ارايه شده اين وزرا داشته زيرا كارنامه عملكرد آنها در دولت قبل مي‌تواند عامل مهمي براي اعتماد مجدد به اين افراد تلقي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون