• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

رحماني‌فضلي: صندوق‌هاي راي رانجات دادم

گروه سياسي| عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور دولت يازدهم كه باز هم براي دولت دوازدهم براي تصدي اين وزارتخانه به مجلس معرفي شده جزو وزرايي است كه شايد راه آساني براي ماندن در اين وزارتخانه نداشته باشد. برخي نمايندگان مانند علي مطهري و جعفرزاده ايمن‌آبادي عملكرد او  را در ماجراي مينو خالقي يا نحوه مديريت فاميلي يا تعيين استانداران نه چندان قوي، زير سوال مي‌برند و حتي حضور او را در دولت يازدهم حاصل نوعي بده بستان سياسي دانسته بودند كه نبايد در دولت دوازدهم تكرار شود. البته به گفته نمايندگاني همچون جعفرزاده ايمن‌آبادي وزير كشور به نمايندگان پيغام داده كه با حضور در جلسات آنها توضيحاتي مي‌دهد كه آنها را راضي خواهد كرد. حالا او ديروز در جمع همشهري‌هايش در مجمع نمايندگان خراسان حاضر شده و به بسياري از سوالات نمايندگان و از جمله حضور برادران همسرش در وزارت كشور پاسخ داد.
هيچ استانداري را بدون هماهنگي انتخاب نكرده‌ام
به گزارش خانه ملت، وزير پيشنهادي كشور گفت: بنده هيچ استانداري را بدون هماهنگي انتخاب نكرده‌ام؛ هماهنگي به معناي مشورت كردن و رعايت اصول است. در دور قبل اعلام كرديم كه با شاخص‌هاي مشخص، استانداران تعيين مي‌شوند. در دور قبل به جز يك استاندار كه خود نمايندگان گفتند نمي‌توانيم به توافق برسيم و هركسي را وزير كشور انتخاب كند مي‌پذيريم در بقيه موارد متناسب با شاخص‌ها به توافق رسيديم. رحماني‌فضلي گفت: در دور جديد تعويض استاندارها متناسب با عملكرد و شرايط تصميماتي از سر ناچاري اتخاذ شد زيرا نزديك به انتخابات مجلس بوديم، در حال حاضر نيز براي انتخاب استانداران همانند دور قبل هماهنگي‌ها براساس اصول انجام مي‌شود زيرا از نظر عقلي و تجربي اثبات شده كه اين شيوه صحيح است. وزير پيشنهادي كشور گفت: اركان اصلي هر شهر و شهرستان نمايندگان، فرمانداران و ائمه جمعه هستند و اگر اين اركان هماهنگ باشند بقيه مسوولان به هماهنگي مي‌رسند.
۸۳ درصد از فرمانداران و بخشداران فعلي از نيروهاي وزارت كشور هستند
رحماني‌فضلي با بيان اينكه روستاها در اولويت هستند، گفت: دهياري‌ها از سال ۸۲ تاكنون ۱۰ هزار ميليارد تومان پول دريافت كردند كه از اين ۱۰ هزار ميليارد، ۷ هزار و ۶۰۰ ميليارد آن در طول ۴ سال دولت يازدهم پرداخت شده كه معادل ۷۱ درصد كل مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود و براي سال بعد نيز با اصلاحي كه در قانون انجام شده، مي‌توانيم بيشتر كمك كنيم. رحماني‌فضلي گفت: وقتي كه در دولت يازدهم به عنوان وزير كشور انتخاب شدم ۸۰ درصد فرمانداران و بخشداران از نيروهاي خارج از وزارت كشور بودند كه اين نيروها معمولا تجربه كار ندارند يا با قوانين آشنا نيستند و آموزش‌پذيري آنها كند است و فرمانبرداري‌شان نيز كم است. وي افزود: ۸۳ درصد از فرمانداران و بخشداران فعلي از نيروهاي وزارت كشور هستند، وقتي از خارج از وزارت كشور نيرو انتخاب مي‌شود سبب ايجاد بي‌انگيزگي در نيروهاي وزارت كشور مي‌شود. رحماني‌فضلي با بيان اينكه آموزش‌هاي مستمر و كارگاه‌هاي آموزشي براي فرمانداران و بخشداران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: از رييس‌جمهور درخواست كردم تا ۳ هزار نفر نيروي جديد بگيريم و ظرف ۴ سال در حد بخشدار، فرماندار و معاون فرماندار آموزش بدهيم، وزارت كشور با ضعف نيرو مواجه است و من نخواستم از بيرون نيرو بياورم چون اين روند غلط ادامه مي‌يافت.
توضيحات رحماني‌فضلي درباره راي‌گيري بعد از ساعت ۱۲ شب در انتخابات ۹۶
وزير پيشنهادي كشور در خصوص اينكه گفته مي‌شود در انتخابات سال جاري ۴ ميليون راي از دست داديم، گفت: واقعا اين‌گونه نبوده است، اگر ۴ ميليون نفر راي نداده باشند و يك ميليون نفر از اين تعداد در تهران باشد، بايد همان شب انتخابات در تهران هزار كيلومتر صف تشكيل مي‌شد. وي افزود: اشكال انتخابات سال جاري اين بود كه از ساعت ۱۲ به بعد شوراي نگهبان ايستاد و گفت بعد از ۱۲ شب رأي‌گيري نمي‌كنيم و به نيروي انتظامي دستور دادند تا اماكن رأي‌گيري را ببندد و به نيروهاي خود نيز دستور دادند تا محل اخذ راي را ترك كنند. رحماني‌فضلي با بيان اينكه در اين شرايط اگر ما يك راي مي‌گرفتيم در سيستم ثبت مي‌شد و امكان داشت كل صندوق باطل شود، اظهار داشت: من براي اينكه كل صندوق‌ها را نجات بدهم، مانع از ادامه رأي‌گيري شدم ضمنا قانون هم مي‌گويد فقط در روز جمعه و تا ساعت ۱۲ مي‌توان انتخابات را برگزار كرد. وزير پيشنهادي كشور گفت: يك بار در دوره قبل كه انتخابات مجلس بود بنده انتخابات را بعد از ساعت ۱۲ نيز ادامه دادم كه پس از آن خدمت مقام معظم رهبري رسيدم و ايشان فرمودند آقاي رحماني‌فضلي شنيده‌ام در بعضي از حوزه‌ها تا ساعت يك و نيم شب هم رأي‌گيري كرده‌ايد، پس از پاسخ مثبت اينجانب مقام معظم رهبري فرمودند اين كار غيرقانوني است. وي ادامه داد: در آن جلسه به رهبري معظم انقلاب عرض كردم از اول انقلاب اين طور بوده كه افرادي كه در انتهاي صف بودند به داخل حوزه‌ها وارد مي‌شدند و رأي‌گيري انجام مي‌شد كه مقام معظم رهبري نيز در اين زمينه فرمودند اين شيوه خلاف قانون است و نبايد انجام شود. رحماني‌فضلي گفت: واقعا ارزيابي ما اين نيست كه ۴ ميليون راي گرفته نشد بلكه ارزيابي ما ۷۰۰ هزار نفر بود و با در نظر گرفتن ۳۰۰ هزار نفر كه از صبح آمدند و به علت شلوغي راي ندادند جمع كل آرا حدود يك ميليون نفر مي‌شود. وزير پيشنهادي كشور گفت: در اين انتخابات اخير ۸ ميليون راي اضافه شد كه يك ميليون و نيم آن فقط در تهران اضافه شد و سرعت رأي‌گيري از ۹۴ ثانيه به ۸۶ ثانيه رسيد و اشكال اين بود كه نتوانستيم از آنهايي كه در انتهاي صف بودند راي بگيريم. وي با بيان اينكه ۲۰ درصد به تعداد صندوق‌ها اضافه كرديم، افزود: در اين شرايط صدا و سيما نيز ۳، ۴ حوزه‌اي كه در تهران شلوغ بودند را نشان مي‌داد و اين تصور ايجاد شد كه ۴ ميليون راي از مردم گرفته نشده در حالي كه آمارها نشان مي‌دهند بين ساعت ۱۰ تا ۱۱، ۱۵۰ هزار نفر راي داده‌اند. رحماني‌فضلي نسبت به شايعاتي كه در خصوص استخدام اطرافيان و اقوام وي مطرح شده است، بيان كرد: وزارت كشور مي‌تواند ۳۸ هزار مدير داشته باشد شما بررسي كنيد حتي اگر يك نفر از اقوام خود را استخدام كرده‌ام به من اطلاع دهيد.
توضيحات رحماني‌فضلي در مورد حضور اقوامش در وزارت كشور
وزير پيشنهادي كشور ادامه داد: انتقاد ديگر به من اين است كه چرا از بين خراساني‌ها، فرماندار انتخاب مي‌كنم؟ پاسخ من اين است كه خراسان بزرگ است و مي‌توان تعداد زيادي فرماندار در آن پيدا كرد و واقعا اين‌گونه نيست كه بخواهم هم‌ولايتي‌هاي خودم را انتخاب كنم. وي افزود: پسر بنده هيچ ارتباطي با وزارت كشور ندارد، پسر من عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي است كه در دانشگاه شهيد بهشتي نيز تدريس مي‌كند و دكتراي اقتصاد دارد. رحماني‌فضلي با بيان اينكه برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدريس مي‌كند، گفت: به دليل اينكه رشته تحصيلي وي برق و الكترونيك است براي اينكه يك نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الكترونيكي داشته باشم از ايشان خواهش كردم كه كنترل‌هاي لازم را بر اين سيستم داشته باشد. وي گفت: در تمام كشور احراز هويت راي‌دهندگان به صورت الكترونيكي انجام شد و در ۱۴۰ شهر انتخابات به صورت الكترونيكي برگزار شد. وزير پيشنهادي كشور ادامه داد: ديگر برادر همسر من در مشهد و شهرهاي ديگر شهردار بوده است و آقاي خندان‌دل ايشان را مامور كرده تا كمك كنند. استخدامي در كار نيست و اينها سال‌هاست كه استخدام هستند. رحماني‌فضلي گفت: در وزارت كشور به همكاري و هماهنگي با مجلس نياز داريم زيرا نهادي حاكميتي است و در ابعاد و موضوعات مختلف وظيفه دارد. وزير پيشنهادي كشور با بيان اينكه شب گذشته به خاطر سيل نتوانسته‌ام بيش از دو ساعت بخوابم زيرا بايد هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دادم، گفت: منابع مالي مديريت بحران در اختيار سازمان برنامه است و هر چه تلاش كرديم كه اين موضوع تغيير كند در مجلس راي نياورد و اكنون در موارد بحراني بايد از وزارت دفاع هليكوپتر بگيريم و از وزارت راه لودر و بلدوزر بگيريم و از هلال‌احمر درخواست چادر داشته باشيم كه همه اينها نياز به پيگيري دارد و سختي‌هايي در اين مسير وجود دارد.
فراكسيون مستقلان هم ميزبان وزراي پيشنهادي بود
ديروز علاوه بر اينها حبيب‌الله بيطرف، محمود حجتي و اميرحاتمي، علي ربيعي، سيدعليرضا آوايي وزراي نيرو، كشاورزي، دفاع، كار و رفاه اجتماعي و دادگستري هم در فراكسيون مستقلين حاضر شدند و از برنامه‌هاي خودشان سخن گفتند و به سوالات نمايندگان پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون