• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

حبيبي: نخستين وظيفه ما حفظ نظام و دومين آن حفظ كيان حزب موتلفه اسلامي است

جدايي تشكيلاتي موتلفه از اصولگرايان

اگرچه امروز صداي غالب در اردوگاه اصولگرايي پس از شكست در انتخابات 96 تلاش براي تحقق نواصولگرايي و اقدام براي بازسازي و آسيب‌شناسي حركت اصولگرايان تحت لواي جمناست اما حزب موتلفه اسلامي‌ سازي ديگر كوك كرده است. اين جدايي البته پيش از انتخابات سال 96 شروع شد. همين هم بود كه با وجود توصيه‌هاي جمنا به‌عنوان سازمان وحدت بخش اصولگرايان سيد مصطفي ميرسليم حاضر به كناره‌گيري از انتخابات نشد و تا روز راي‌گيري نيز هيچ يك از  مذاكرات و وصاياي بزرگان اصولگرا و سردمداران جمنا منشا اثر واقع نشد. محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي هم اين روزها سخناني به زبان آورده كه نشان از ادامه اين جدايي از اردوگاه جناح راست دارد. او گفته است كه ما اگر مي‌خواهيم براي انتخابات سال ۱۳۹۸ موثر باشيم، بايد از امروز شروع كنيم تا دست‌مان پر باشد. يعني بايد به تعداد كل نمايندگان مجلس كانديدا براي انتخابات از داخل يا خارج در موتلفه اسلامي نامزد شناخته شده داشته باشيم. در اين خط‌مشي كه دبيركل موتلفه براي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي مي‌دهد، هيچ نشاني از همكاري با اصولگرايان به چشم نمي‌خورد و به عكس نشان مي‌دهد كه اين حزب پر سابقه همچنان تصميم دارد تا سازوكار حزب را براي شركت در انتخابات تقويت كند. وي با بيان اينكه ما در مجموعه حزب دو وظيفه داريم كه از بالاترين درجه اهميت برخوردار است، اظهار كرد: نخستين وظيفه ما حفظ نظام و دومين آن حفظ كيان حزب موتلفه اسلامي است.

تاكيد دبيركل بر حفظ كيان موتلفه
كليد واژه وحدت كه اين روزها از زبان بسياري از اصولگرايان در مورد حركت جبهه‌اي تحت نام جمنا به كار برده مي‌شود، براي فعالان حزب موتلفه تنها ضرورتي حزبي است. همين است كه محمد نبي حبيبي تصريح كرد: ما در موتلفه اسلامي در اين موضوع خود را مسوول مي‌دانيم و معتقديم زماني مي‌توانيم اين مسووليت‌ها را عملياتي كنيم كه يكپارچه بوده و مراقب باشيم تا برخي آفت‌ها به ما آسيب نرساند. دبيركل حزب موتلفه اسلامي در اجلاس دبيران استان‌هاي اين حزب با تاكيد بر اينكه هر حركت و حرفي كه در موتلفه اسلامي بوي تفرق و انشقاق بدهد براي ما مضر است، اظهار كرد: بحمدالله همه ما براي داشتن يك حزب مقتدر و يكپارچه توافق داريم. وي با بيان اينكه ما يك حزب ديني بوده و اعضاي ما از نيروهاي متدين و انقلابي هستند، تصريح كرد: در مجموعه ما يك فصل‌الخطاب و مرجع به نام هيات نظارت وجود دارد كه مسووليت اصلي آن حفظ كيان موتلفه اسلامي است.  همين است كه تاكيد دبيركل بر حفظ كيان موتلفه، آن هم منهاي نام بردن از حركت جبهه اصولگرايي پالس‌هاي مهمي از آرايش سياسي اصولگرايان در آينده به دست مي‌دهد. وي گفت: در نزديكي‌هاي انتخابات مجلس در سال 98 هم مي‌توانيم در مورد اينكه آيا روحانيت وارد ميدان انتخابات مي‌شود يا نمي‌شود يا اينكه آيا اصولگرايان وحدت و ائتلاف دارند يا ندارند وارد بحث شويم، اما آنچه امروز ضروري به‌نظر مي‌رسد، اين است كه ما بايد كار مستقل خودمان را انجام دهيم تا اگر قرار شد با گروه‌هاي همفكرمان وارد مذاكره شويم، دست‌مان پر باشد.  دبيركل حزب موتلفه اسلامي در ادامه با بيان اينكه امروز حزب موتلفه اسلامي به اين سطح از نظام‌مندي رسيده كه مجموعه تشكيلاتش را به جاي اتكا به اشخاص، متكي به سيستم كرده است، گفت: مرحوم استاد عسگراولادي پايه‌گذار اين تفكر در حزب موتلفه اسلامي است.  حبيبي با بيان اينكه مرحوم عسگراولادي معتقد به نظام‌مند شدن تشكيلات حزبي بود، خاطرنشان كرد: ما براي اين نظام‌مندي كارهاي فراواني با هدايت آن مرحوم و شوراي مركزي حزب انجام داديم. اين نظام‌مند بودن و رشد معنوي تشكيلات شرايط خوبي براي ما فراهم كرده است كه بايد اين را حفظ كنيم. امروز موتلفه اسلامي بايد در راستاي اقتدار مشروع حركت كند تا بتواند در حوادث سياسي اثرات مهمي برجاي بگذارد.

جدا از جمنا
بارها اعضاي حزب موتلفه به سازوكار جمنا انتقاداتي را مطرح كرده‌اند و حتي زماني كه محمد باقر قاليباف در نامه‌اي خطاب به جوانان به ضرورت نواصولگرايي و بازسازي جرياني اشاره كرده بود، محمد‌نبي حبيبي عنوان كرده بود كه نواصولگرايي را قبول ندارد و اين واژه را مناسب نمي‌داند. ميرسليم نيز در جريان انتخابات و پس از آن نقدهاي بسياري به عملكرد قاليباف در شهرداري داشت. او اذعان كرده بود كه در جريان انتخابات به دليل هم جناحي بودنش با قاليباف از تخلفات او در شهرداري چيزي نگفته است. ميرسليم نيز همچون ديگر هم حزبي‌هايش تلاش دارد تا بدنه حزبي‌اش را براي حضور در ادوار انتخاباتي آتي تقويت كند و كمتر دغدغه‌اي از موتلفه‌اي‌ها براي پيوستن به سازوكار جمنا ديده مي‌شود. مصطفي ميرسليم، رييس شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: ما اعتقاد داريم حزب موتلفه اسلامي حرف براي گفتن دارد و همواره بايد در صحنه سياسي حضور داشته باشد و حرف خود را مقتدرانه و بر مبناي واقعيت‌هاي موجود جامعه مطرح كند. اين مهم به معناي آن است كه حزب موتلفه اسلامي حضوري مسوولانه در ميان مردم دارد. وي با بيان اينكه شرايط امروز كشور شرايط پيچيده‌اي است و يافتن راه‌حل براي معضلات و مسائل موجود ساده نخواهد بود، اظهار كرد: ما در حزب موتلفه اسلامي براي برون‌رفت از اين شرايط اعتقاد به عقب‌نشيني و توجيه‌گرايي نداريم. دوران حضور مرحوم حبيب‌الله عسگراولادي در حزب موتلفه هنوز هم براي فعالان اين حزب دوراني درخشان است و پيرو همين شخص است كه اين حزب همچنان به حفظ اقتدار هويتي‌اش تاكيد دارد. همين است كه ميرسليم با اشاره به تذكراتي كه مرحوم عسگراولادي درخصوص موضوع جانشين پروري در حزب مطرح مي‌كرد، گفت: بايد افتخار حزب موتلفه اسلامي اين باشد كه جانشين پروري را فراموش نمي‌كند زيرا حزب متكي به افراد نيست بلكه متكي به انديشه است و ما بايد بدانيم چه كساني در آينده مي‌توانند صداي حقانيت موتلفه اسلامي را منعكس كنند. بازتاب صداي موتلفه از نگاه ميرسليم دليل حضورش در انتخابات بوده است. وي افزود: من به عنوان نامزد حزب موتلفه اسلامي در انتخابات رياست‌جمهوري سعي كردم از ظرفيت‌ها و اطلاعاتي كه دفاتر استاني در اختيارم مي‌گذاشتند استفاده كنم و صداي موتلفه اسلامي را در كشور بازتاب دهم. امروز از برخوردها و رفتارهاي موتلفه اسلامي در انتخابات تمجيد مي‌كنند و اعتقاد دارند اين حزب سخناني منطقي و مستدل مطرح كرد و درعين حال وارد افشاگري‌هاي انتخاباتي هم نشد و روشنگري كرد. ميرسليم خاطرنشان كرد: ما بايد اقتضائات و شرايط جامعه در سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ را در نظر بگيريم و ببينيم چگونه مي‌توانيم با تشكل‌هايي كه همسو با ما هستند همكاري و با گروه‌هاي رقيب مقابله كنيم. اگر تصميم گرفتيم براي انتخابات با هر حزب و گروهي وارد تعامل و ائتلاف شويم، بايد مراقبت كنيم كه مساله سهم‌خواهي نباشد بلكه كارها براساس شاخص‌ها، مصالح و منافع نظام و مردم انجام شود.

جامه اعتدال بر قامت موتلفه‌اي‌ها
البته حزب موتلفه تنها شاخه‌اي نيست كه از درخت اصولگرايي جدا مي‌شود. خيلي وقت است كه چهره‌هاي معتدل و شاخص اصولگرا ساز جدايي از اين جناح را كوك كرده‌اند. از علي‌اكبر ناطق‌نوري كه در جريان شراكت جناح راست با محمود احمدي‌نژاد تا امروز از جريان سياسي جدا شده است و حتي در جلسات جامعه روحانيت مبارز شركت نمي‌كند تا علي لاريجاني و چهره‌هاي معتدل نزديك به او كه چند انتخابات است كه ديگر حاضر به همكاري با اصولگرايان نيستند. به نظر مي‌رسد كه آنها به خوبي دريافته‌اند كه صداي بلند از جناح راست مبتني بر تندروي كمترين اثر را بر جامعه راي‌دهنده در انتخابات گذاشته است. حالا موتلفه‌اي‌ها نيز تمايل به اين دارند كه جامه اعتدال را به تن كنند. آنها نيز ديگر حاضر نيستند تاوان تندروي‌هاي برخي اصولگرايان را بدهند. همين است كه اسدالله عسگراولادي، عضو حزب موتلفه اسلامي در سخنان اخيرش در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص وزراي پيشنهادي حسن روحاني گفته است: ما با همه آنها موافقيم ان‌شاءالله زودتر بيايند و پشت صندلي‌هاي‌شان قرار بگيرند. سخناني كه بوي نزديكي اين حزب به دولت و البته جريان اعتدالي را مي‌دهد. وي با اشاره به نظر مثبت خود نسبت به وزراي پيشنهادي كابينه دوازدهم گفت: فكر مي‌كنم از ۱۸ وزير پيشنهادي، ۱۶ نفر از مجلس راي اعتماد كسب كنند. او با تاييد وزراي پيشنهادي اظهار داشت: وزراي پيشنهادي اقتصاد و دارايي و صنعت و معدن گزينه‌هاي بسيار خوبي هستند و با همه آنها موافقيم. ان‌شاءالله زودتر بيايند و پشت صندلي‌هاي‌شان قرار بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون