• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

چهره‌ها- خبرها

تاريخ برگزاري همه‌پرسي استقلال تغيير نمي‌كند

رييس هيات نظارت بر همه پرسي اقليم كردستان عراق روز گذشته تاكيد كرد كه اين همه‌پرسي در زمان مقرر خود برگزار مي‌شود.
به گزارش ايسنا، به نقل از سومريه نيوز، هوشيار زيباري، وزير خارجه پيشين عراق و رييس هيات نظارت بر همه پرسي اقليم كردستان عراق گفت: همه پرسي در روز مقرر خود يعني ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) برگزار مي‌شود. اين در حالي است كه ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا در گفت‌وگوي تلفني با مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق از وي خواست برگزاري همه‌پرسي استقلال را به تاخير بيندازد.
تيلرسون همچنين از اعزام هيات اقليم كردستان به بغداد براي حل مشكلات سياسي موجود از طريق مذاكره استقبال كرد. رياست كردستان عراق نيز در بيانيه‌اي با تاييد چنين درخواستي از سوي تيلرسون اعلام كرد كه ملت كردستان عراق سرنوشت خود را تعيين مي‌كند و به راه خود ادامه مي‌دهد.


مشاوران ارشد ترامپ راهي منطقه مي‌شوند

كاخ سفيد اعلام كرد كه مشاوران دونالد ترامپ به عربستان، امارات، بحرين، قطر، مصر، اسراييل و فلسطين سفر مي‌كنند. به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي الحياه، كاخ سفيد اعلام كرد: سفر جارد كوشنر و دينا پاول، دو مشاور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و جيسون گرينبلات، هماهنگ كننده روند صلح خاورميانه به عربستان، امارات، بحرين، قطر، مصر و اسراييل و فلسطين طي روزهاي آتي در راستاي تلاش‌ها براي حل بحران قطر، احياي روند صلح و كاهش خشونت است و قرار است اين هيات به تل‌آويو، قدس و رام‌الله برود. كاخ سفيد گفته است، دونالد ترامپ مشاوران ارشدش را مسوول به جريان انداختن روند صلح بين فلسطين و اسراييل كرده و اين بدان معناست كه امريكا باز مي‌خواهد به طور مستقيم وارد اين پرونده شود.
در بيانيه كاخ سفيد آمده است، تراپ تصور مي‌كند بازگشت آرامش و ثبات به قدس در پي بحران اخير در مسجدالاقصي يك فرصت براي ادامه بررسي‌ها و تلاش‌هايي فراهم كرده كه آن در ابتداي روي كار آمدن ترامپ جرقه آن را زد. براساس بيانيه كاخ سفيد، ترامپ با مقامات دولتش از جمله ركس تيلرسون وزير خارجه، جان كلي رييس دفتر كاخ‌سفيد، مك‌مستر مشاور امنيت ملي امريكا، جارد كوشنر داماد و مشاور ارشدش، گرينبلات و نيز سفير امريكا در اسراييل رايزني كرده و تصميم گرفته به زودي تيمي سه نفره از گرينبلات، كوشنر و پاول را به منطقه بفرستد تا با شركاي منطقه‌اي درباره حمايت بهتر از روند صلح رايزني كنند.
در اين بيانيه آمده است، ترامپ از آنها خواسته روي ايجاد راهي براي انجام مذاكرات صلح، مبارزه با افراط‌گرايي، وضعيت غزه و راه‌هاي كاهش بحران انساني در آنجا و تقويت روابط با شركاي منطقه‌اي به مذاكره بپردازند. كاخ سفيد آورده است، ترامپ معتقد است صلح در منطقه ممكن است. اخيرا رياض مالكي، وزير خارجه فلسطين اعلام كرده بود كه هياتي امريكايي به زودي به منطقه سفر مي‌كند. كوشنر و گرينبلات پيش‌تر نيز براي احياي روند صلح ميان فلسطين و اسراييل به منطقه سفر كرده بودند. دور آخر مذاكرات مستقيم ميان فلسطين و اسراييل آوريل سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود. بحران قطر نيز موضوع ديدار و گفت‌وگوي مشاوران ترامپ با مقامات منطقه خواهد بود. پيشتر مصر، عربستان، امارات و بحرين قطر را به حمايت از تروريسم متهم و اين كشور را تحريم كردند.

 

اوباما به دنبال حضور در پشت صحنه سياست امريكا

در چند هفته آينده باراك اوباما و مشاورانش استراتژي جديدي را تنظيم خواهند كرد كه براساس آن وي خواهد توانست در صحنه سياسي امريكا قرار گيرد؛ البته به گونه‌اي عمل خواهد كرد كه بلندترين صدا در حزب دموكرات نباشد.
مشاوران اوباما اعلام كردند نقش او بيشتر در پشت صحنه خواهد بود. به نوشته اين پايگاه خبري اوباما در حال حاضر مشورت‌هايي را به حزبش به خصوص پس از شكست اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري ارايه مي‌دهد و همچنين با تام پرز، رييس كميته ملي دموكراتيك در اواخر ماه جولاي ديدار و گفت‌وگو كرده است. در گذشته روساي جمهور امريكا به طور سنتي روساي جمهور واشنگتن را ترك كرده و ديگر خود را در صحنه سياسي كشور دخيل نمي‌كردند و بيشتر مواقع كارهاي خيريه انجام داده يا به تاليف كتاب مي‌پرداختند.
به هر حال با توجه به سن باراك اوباما و همچنين تمايل وي براي حضور در سياست انتظار مي‌رود كه در سال‌هاي آتي وي در حزب دموكرات حضور داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون