• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3878 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد

با حذف بخش فيلم‌هاي كوتاه و مستند در يازدهمين دوره

تجليل از 4 سينماگر در جشن انجمن منتقدان

گروه فرهنگ و هنر| يازدهمين دوره جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در حالي اين هفته برگزار مي‌شود كه قرار است در آن از چهار چهره سينمايي يعني جمشيد هاشم‌پور، گوهر خيرانديش، جمال اميد و فريد مصطفوي تجليل شود.
برگزاري مراسم نكوداشتي براي زنده‌ياد علي معلم از ديگر برنامه‌هاي اين جشن است كه روز پنجشنبه 26 مردادماه در ساعت 19 در مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود. اينها برنامه‌هايي بود كه روز گذشته در نشست خبري اين جشن با حضور جعفر گودرزي، جواد طوسي، علي اعلايي، علي باقري، سياوش حقيقي، ميثم ميرزايي، اسماعيل ميهن‌دوست و كامران ملكي اعلام شد تا در كنار آن به حذف جايزه بخش فيلم‌هاي كوتاه و مستند در يازدهمين دوره اين جشن هم اشاره شود. اين تصميمي است كه به گفته جعفر گودرزي، دبير اين جشن تنها به اين دليل گرفته شده كه از طولاني بودن مراسم كاسته شود: «امسال بحث داوري فيلم‌هاي كوتاه و مستند از جشن حذف شده است تا مانع طولاني شدن جشن شويم. ما در جشنواره‌هايي مثل فيلم كوتاه تهران و جشنواره سينما حقيقت هيات‌داوراني داريم كه در نظر داريم جايزه اين بخش را در همان جشنواره‌ها به برگزيدگان اهدا كنيم و اين جشن را تنها براي بخش سينماي ايران و فيلم‌هايي كه در جشنواره فيلم فجر سال گذشته به نمايش درآمدند، اختصاص دهيم.»
اينها توضيحاتي بود كه در ادامه با صحبت‌هاي جواد طوسي، ريس شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان كامل شد: «ضرورت مستقل بودن جشن بسيار مهم بود و به همين دليل دست دبير جشن را در بخش بزرگداشت‌ها باز گذاشتيم. اين جشن مي‌تواند آراي مستقل خود را داشته باشد كه تلاش زيادي در اين زمينه صورت گرفته و تفاوت زيادي را در روز جشن خواهيد ديد.»
هرچند طوسي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به اين هم اشاره كرد كه يازدهمين دوره جشن در شرايطي برگزار مي‌شود كه همه ما در يك دوران گذار به سر مي‌بريم. طوسي از تعامل خوب برگزاركنندگان اين جشن با خانه سينما صحبت كرد و در ادامه ابراز اميدواري كرد تا اين جشن حمايت سازمان سينمايي را هم با خود همراه داشته باشد.
امسال ششمين سال پياپي است كه جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران به صورت آكادمي برگزار مي‌شود و همه اعضاي اين انجمن كه فيلم‌ها را ديده‌اند در راي‌گيري آن حضور دارند. غير از اين در دوره يازدهم رشته‌هاي تخصصي مانند صدا حذف ‌شده و داوري‌ها در ۱۳ رشته با بررسي ۳۵۲ اثر انجام مي‌شود. گودرزي در بخش ديگري از صحبت‌هايش به آراي اين دوره از جشن انجمن منتقدان و تخصصي بودن داوري‌ها در آن اشاره كرد. او با اشاره به اينكه نامزدهاي اين دوره از جشن روز دوشنبه معرفي مي‌شوند، توضيح داد: «امسال سعي كرديم تا اين جشن باشكوه‌تر برگزار شود. از آنجايي‌كه سينماي امروز ما بيش از هر چيز به بخش فروش توجه دارد اين جشن افتخار دارد كه به ويژگي مهم سينما و جنبه فرهنگي آن بپردازد. اميدوارم امسال با راي اعضاي آكادمي انجمن كه يك راي قابل‌قبول است، جشن موردتوجه واقع شود؛ ضمن اينكه راي‌هاي جشن يازدهم بسيار غافلگيركننده بوده است.»
در پايان اين نشست پوستر يازدهمين دوره جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران هم رونمايي شد تا پس از معرفي نامزدها در روز دوشنبه، همه‌چيز براي برگزاري آن در روز پاياني هفته در سالن شهيد بهنام محمدي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با حضور اهالي سينما آماده باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون