• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3881 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ مرداد

جوان‌ترين وزير پيشنهادي دولت:

در فضاي مجازي بي‌غيرت نيستم

گروه اقتصادي |محمد آذري جهرمي گزينه جوان پيشنهادي وزارت ارتباطات روز گذشته در صحن علني مجلس به عنوان وزير اقتصادي به دفاع از برنامه‌هاي خود پرداخت و مستمع صحبت‌هاي مخالف و موافق خود بود. وي كه با هجمه شديد از سوي برخي مخالفان در مورد عدم التزام به مقام معظم رهبري مواجه شد زماني كه پشت تريبون رفت با تاكيد بر اينكه ولايي است صحبت‌هاي خود را با خاطراتي شروع كرد كه نشان از التزام وي به مقام معظم رهبري بود.
محمدجواد آذري‌جهرمي زماني كه پشت تريبون رفت پيش از اينكه برنامه‌هاي پيشنهادي‌اش را اعلام كند به موضوع صحبت‌هاي مخالفان و موافقانش در مجلس اشاره كرد و گفت: «خداي بزرگ را تا ابد شاكرم كه با مسووليتي بزرگ مرا به امتحان فرا مي‌خواند. از رييس‌جمهور تشكر مي‌كنم كه به نسل جوان اعتماد كردند. و البته از قاضي‌پور با غيرت تشكر مي‌كنم و از خانم زرآبادي كه از خانواده معزز روحانيت هستند هم تشكر مي‌كنم اما تنها نكته‌اي كه من را مكدر كرد اين بود كه من به ولايت فقيه اعتقاد ندارم و عمل نمي‌كنم. افتخار من به تبعيت به ولايت فقيه و پايبند بودن به ايشان است.»
 صحبت‌هاي جهرمي با احسنت گفتن نمايندگان همراه شد. وي براي ادامه صحبت‌هايش به ذكر چند خاطره پرداخت و افزود: «در سيل اخيري كه برخي مناطق را گرفت، سفري به بوشهر داشتيم. در فرودگاه استاندار با چهره‌اي برافروخته به بنده نگاه كردند كه چه وضعي است؟ گفت فيبر نوري جم قطع شده و ما با دود علامت مي‌دهيم. مسوول مخابرات را صدا كردم پرس و جو كرديم و گفتند سيل آمده و فيبر قطع شده اما تلفن و پيامك را وصل كرديم و موبايل كار مي‌كند. استاندار گفت ما اينترنت مي‌خواهيم، من نمي‌توانم در جم مديريت بحران كنم. گفتم آقاي استاندار اينكه گفتيد مربوط به 4 سال پيش است طي اين 4 سال رشدي صورت گرفت كه اگر از شما گرفته شود فكر مي‌كنيد مربوط به 1000 سال پيش است.»
وي ادامه داد: «مردم متوجه مي‌شوند كه كيفيت شبكه دو سال پيش چه بوده و امروز چه شده است اگر در مسير بخش خصوصي حركت كرديم قانون به ما ابلاغ كرده است. اگر مسير حركتي ما نادرست بود چرا وقتي معرفي شدم سنديكاي مخابراتي توليد‌كننده نامه مي‌زند و از رييس‌جمهور تشكر مي‌كند كه من را معرفي كرده‌ايد. روزي يك بزرگوار سياسي به من گفت دامادم گفته از او حمايت كن چون در دوسال اخير تحولاتي اساسي شده است البته اين كارها يك كار تيمي بوده است همه جوانان وزارت ارتباطات اين حماسه را آفريدند.»
 وي البته تاكيد كرد: «آقاي پورمختار درست مي‌فرمايند اين عملكرد من نبود بلكه همه جوانان وزارتخانه درگير بودند كه پروژه 12 سال زمين مانده شبكه ارتباطات را فعال كنند. اينها مديون عزم ملت در سال 1392 و راي آنها به دولت تدبير و اميد و وفاي به عهد رييس‌جمهوري و مديريت دكتر واعظي بوده است.»
وي با ورود به بحث آمارهاي وزارت ارتباطات، تاكيد كرد: «به لحاظ شاخص‌هاي پهناي باند به ازاي هر شهروند به 35 كيلو بيت بر ثانيه رسيده‌ايم. روزي كه شروع كرديم مجموع پهناي باند ما 10درصد بود و امروز 40 درصد است، البته ناكافي است. امروز با افتخار اعلام مي‌كنيم كه بعد از 4 سال فعاليت و توسعه زيرساخت‌ها در حوادث مهم ما يك ثانيه قطعي نداريم.»
جهرمي با تاكيد بر اينكه ما فرهنگ حاكم بر جامعه را عوض كرديم، خاطرنشان كرد: «روزي ارتباط تهديد امنيتي بود اما امروز برقرار نبودن ارتباطات تهديد امنيتي است. رهبري مي‌گويد فضاي مجازي هم فرصت است هم تهديد، اهميت اين موضوع كجاست؟ قطعا به دليل صدور كلام اسلام، ايشان چنين ديدگاهي دارند. ما نگاه‌مان به شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي نگاه فرصت‌محوري است. بله هجوم تهديدات آنقدر هست كه ضعف ما ممكن است مشهود باشد. چه چيزي ضعف را مي‌پوشاند همدلي و همكاري. بياييد و ببيند كه آيا اين مدت همدلي كرديم يا چوب لاي چرخ هم گذاشتيم. آيا با متهم كردن يكديگر مي‌توانيم جلوي دشمن بايستيم.»
وزير پيشنهادي دولت دوازدهم با اشاره به حضور وزير اطلاعات دولت يازدهم در مجلس ادامه داد: «آقاي علوي، وزير اطلاعات مي‌توانند آمار رسمي بدهند يك محتواي مبتذل براي ما زياد است اما آيا براي كنترل نخستين عملكرد بستن است. در فضاي مجازي بي‌غيرت نيستيم.»
اين وزير جوان كابينه دوازدهم بخش دوم صحبت‌هاي خود را به برنامه‌هايش اختصاص داد و در حالي كه پزشكيان از وي مي‌خواست تا سوالي كتبي در خصوص ماهواره ملي را هم بدهد، وي گفت جواب اين سوال را هم مكتوب خواهم داد و ادامه داد: «يادمان نرفته كه مكانيزم‌هاي ما چه بود؟ در صف‌هاي طويل براي ثبت نام كنكور مي‌ايستاديم يا براي نظام بانكي مجبور بوديم در صف‌هاي طولاني بايستم تا مبادلات مالي و بانكي انجام شود.»
وي با بيان اينكه براي ما خوب نيست كه مدير يك پيام رسان براي ما تعيين تكليف كند، وقتي همه را بستيم بعد مي‌گوييم چرا يك پيام رسان انقدر بزرگ شده است، اين يك واقعيت است كه يك پيام رسان خارجي وقتي هست نه بيمه مي‌دهد نه مانع دارد و نه قوه قضاييه مي‌شناسد اما داخلي 60 تا مانع دارد اين در حالي است كه ما ظرفيت داريم كه 1/5 درصد اشتغال كشور را در اين حوزه افزايش دهيم به اين جهت است كه بايد تلاش كنيم و فكر مي‌كنم اين ظرفيت را داريم.»
جهرمي تاكيد كرد: «مي‌گويم فرار مغزها داريم در حالي كه در حال حاضر در حوزه فناوري مهاجرت معكوس داريم. ما براي اينكه شفافيت داشته باشيم آمار بيخود نداديم طبق آمار در حال حاضر در 27هزار روستا اينترنت نصب شده اما هنوز قابل استفاده نيست به دليل هزينه بالاي مودم كه بايد اين هزينه‌ها را كاهش دهيم.»
وي با بيان اينكه از بانوان كشور در حوزه مسووليت‌هاي موجود استفاده خواهيم كرد، ادامه داد: «تعامل با شركت‌هاي بين‌المللي همانطور كه رهبري در مراسم تنفيذ فرمودند با نگاه فرصت محوري يكي از برنامه‌هاي ما هست، به صراحت زير سقف خانه ملت مي‌گويم كه اگر امروز آذري جهرمي به معاونت وزير رسيده و امروز گزينه تصدي پست وزارت است بي‌شك مديون انقلاب هستم. بدون شك ما مديون نگاه بلند و هوشمندانه امام و رهبري و همت والاي رياست‌جمهوري هستيم. اگر نمايندگان محترم ملت به من اعتماد كنند بيني و بين‌الله همه وجودم را براي كار صرف مي‌كنم. همه ما اعتقاد داريم سياست نظام بستن فضاي مجازي نيست و دكترين كشور در اين عرصه بر نگاه فرصت محور است و البته همواره بر حفظ فرهنگ ايراني اسلامي تاكيد داريم و از خط رهبري خارج نخواهيم شد و دچار وادادگي نمي‌شويم. در محضر خداوند متعال پيمان مي‌بندم با پاكدستي به عنوان حافظ و امين مردم حافظ حريم خصوصي آنان باشم.»
مخالف
مي‌خواهيد سياست‌هاي واعظي را اجرا كنيد؟
نماينده مردم اروميه در مجلس با انتقاد از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي ارتباطات گفت: آيا شما با وزير شدن مي‌خواهيد سياست‌هاي واعظي را اجرا كنيد يا به دنبال اجرايي كردن سياست‌هاي بالادستي هستيد؟
نادر قاضي‌پور در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: آيا فردي كه داراي ليسانس قدرت است توانايي انجام امور تخصصي مربوط به وزرات ارتباطات را دارا است. تعداد زيادي فارغ‌التحصيل و دكترا در حوزه مربوط به ارتباطات داريم. ليسانس قدرت چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟تداوم برنامه وزير پيشنهادي با برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و همچنين برنامه ششم توسعه يكي نيست و ضعف دانش و فناوري در اين خصوص وجود دارد.
نماينده مردم اروميه در مجلس با اشاره به اينكه در حوزه زيرساخت هم پيشرفت چشمگيري حاصل نشده است، گفت: طرح‌هاي مربوط به خطوط انتقال يا ديتا انجام نشده و عملكرد آذري جهرمي هم خوب نبوده است. حتي در خريد و فروش مناقصه هم كاري انجام نشده در حالي كه اگر مناقصه برگزار شد قيمت اينترنت كاهش مي‌يابد. آقاي آذري جهرمي در مبارزه با قاچاق ترافيك چه كاري انجام داده ايد؟ شما جزو هيات‌مديره رايتل بوديد. چه كار كرده‌ايد؟ مگر غير از اين است كه ورود به حريم خصوصي انجام شده است.
تخصص خاص در به كار بردن اصطلاحات فني دارد
 نماينده مردم قزوين در مجلس، حميده زرآبادي نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني نوبت عصر ديروز در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات، گفت: آقاي آذري‌جهرمي برنامه مدوني براي توسعه زيرساخت ارتباطي ارايه نكرده است. از نگاه جوانگرايانه از آقاي روحاني در معرفي كابينه دوازدهم تشكر مي‌كنم، اما اگر جوانگرايي با تعهد و تخصص همراه نباشد نه تنها فرصت‌سازي نيست، بلكه فرصت‌سوزي است. شبكه حاكميت زيرساخت منجر به اقتدار جمهوري اسلامي ايران در فضاي سايبري است، اما آقاي آذري‌جهرمي برنامه مدوني براي اين بخش ارايه نكرده است. آقاي آذري‌جهرمي تخصص خاصي در به كار بردن اصطلاحات فني دارد و در پاسخ به سوالات نمايندگان غالبا بدون تخصص از اصطلاحات استفاده مي‌كند.
زرآبادي تصريح كرد: شبكه زيرساخت از سرويس‌دهي و پالايش اطلاعات بايد بهره گيرد كه در اين حوزه‌ها با برنامه‌اي كه آقاي آذري‌جهرمي ارايه كرده، نمي‌توان انتظار كارآيي كافي داشته باشيم. مجلس قبول دارد كه براي توسعه 8 درصدي زيرساخت‌هاي شبكه‌هاي ارتباطي نيازمند سرمايه‌گذاري خارجي هستيم، اما آقاي جهرمي برنامه مدوني براي آن ارايه نكرده است.
وي با اشاره به گزارش معاونت نظارت بر مجلس گفت: در ميزان انطباق برنامه‌هاي پيشنهادي با اسناد بالادستي بر اساس گزارشي كه ارايه شده آقاي جهرمي براي 41 درصد وظايف قانوني وزارتخانه برنامه‌اي را ارايه نكرده است كه نشان از عدم اشراف ايشان به وزارتخانه دارد. در حوزه ارتباطات يكي از نشانه‌هاي توسعه‌يافتگي استفاده از اينترنت و نقش اساسي زيرساخت اين شبكه است كه موجب اقتدار جمهوري اسلامي ايران در فضاي سايبري مي‌شود.
زرآبادي در ادامه اظهار كرد: بنده در رابطه با نقاط ترافيكي در شبكه‌هاي ارتباطي از آقاي جهرمي سوال كردم. البته كه ايشان تبحر خاصي در استفاده از اصطلاحات فني دارند، در هر حال شبكه زيرساخت نسبت به روز اول كمتر از يك سوم كاهش داشته است و از هر نظر شبكه امروز هيچ كدام از اركان اصلي را ندارد. مجلس مخالف خصوصي‌سازي نيست اما نقش دولت در اجراي حاكميت حياتي است كه اگر غير از اين باشد لطمات جبران‌ناپذيري را به كشور وارد مي‌كند.
وزارت ارتباطات را وزارت اطلاعات دو نكنيد
 محمد علي‌پور، نماينده بهار و كبودرآهنگ در مجلس نيز در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات تبديل نكنيد.
نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي گفت كه وزير پيشنهادي ارتباطات با هفت سال سابقه حضور در اين وزارتخانه توان چرخاندن اين دستگاه عريض و طويل را ندارد. يكي از ويژگي‌هاي آقاي جهرمي پنهانكاري و عدم شفافيت ايشان است. همه وزراي پيشنهادي برنامه خود را به صورت مكتوب به مجلس ارايه كردند. در برنامه ايشان تحصيلات‌شان برخلاف همه وزراي پيشنهادي ديگر اعلام نشده و تنها نوشته شده «دانش‌آموخته مهندسي برق دانشگاه صنعتي آب و برق» و مشخص نيست تحصيلات ايشان در چه مقطعي است. شما مي‌خواهيد به فردي در راس يك وزارتخانه با اهميت راي دهيد كه تنها هفت سال سابقه در اين وزارتخانه دارد و از سال ۸۸ تا ۹۵ در وزارت ارتباطات بوده و بالاترين مسووليتش حداكثر يك سال رياست هيات‌مديره و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت بوده است. آيا چنين كسي با اين سابقه ضعيف مديريتي مي‌تواند وزارتخانه به اين عريض و طويلي را بچرخاند؟
پورمختار با بيان اينكه وزارت ارتباطات در طول برنامه ششم بايد 20 درصد رشد داشته باشد، گفت: به نظر من فردي با اين سابقه اندك توان وزارت و مديريت در وزارت ارتباطات را ندارد به ويژه اينكه در دوران مسووليت ايشان اشكالاتي وجود داشته از جمله اپراتورهاي متعددي در كشور هست كه به‌شدت به مردم اجحاف مي‌كنند و ايشان توان اين را نداشته كه بر اينها نظارت كند و حقوق مردم را حفظ كند حالا در سمت وزارت چه خواهد كرد؟ يكي از وظايف وزير ارتباطات وظيفه صيانتي اجتماعي و فرهنگي است. امروز تلگرام در فضاي مجازي قتل‌عام به راه انداخته و اخلاق و خانواده را نابود كرده است. مخالفت ما با فسادي است كه در تلگرام با حمايت آقاي جهرمي انجام مي‌شود و شاهد حمله، توهين و اهانت به اركان نظام و ايجاد بي‌اعتمادي نسبت به مسوولان هستيم. ضمن اينكه بالاي ۹۰ تا ۹۵ درصد مسائل تلگرام ضداخلاقي است.
وي همچنين گفت: از ۱۶ صفحه برنامه ارايه شده از سوي وزير پيشنهادي ارتباطات ۱۲ صفحه توضيحات و سه صفحه مطالب علمي است كه قابليت ارزيابي ندارد؛ ضمن اينكه بر اساس گزارش معاونت نظارت ۱۹ درصد برنامه ايشان منطبق با برنامه ششم و سياست‌هاي ابلاغي رهبري است و اين به معني عدم اعتماد به برنامه ششم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون