• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3883 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ مرداد

نخستين كنگره مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب برگزار شد

سيدحسن خميني: ميراث دفاع مقدس كمرنگ شدن فرديت است

نخستين كنگره مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب روز پنجشنبه با حضور شخصيت‌ها و چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب در مركز همايش‌هاي رازي برگزار شد. سيد‌حسن خميني ميهمان ويژه اين مراسم در باب مفهوم ايثارگري و ميراث دفاع مقدس براي جامعه امروز سخنراني كرد. يادگار امام بيان كرد كه كمرنگ شدن فرديت وجهه انساني مثبت دفاع مقدس است كه امروز بايد آن را تقويت و حفظ كنيم. اينجا است كه مفهوم ايثارگري معني پيدا مي‌كند. در اين جلسه همچنين جواد امام و غلامرضا ظريفيان از اعضاي شوراي مركزي اين تشكل به سخنراني پرداختند. فضاي مراسم كه همزمان با اخباري درباره مهدي كروبي برگزار شده بود، تحت تاثير اين موضوع قرار گرفته و فعالان سياسي بر پيگيري موضوع از طريق رييس‌جمهور و اقدام عاجل دولت در اين راستا تاكيد كردند. در اين مراسم فعالان سياسي اصلاح‌طلبي همچون عبدالواحد موسوي‌لاري، ابراهيم اصغرزاده، هادي غفاري، مصطفي تاجزاده، محمدرضا خاتمي، عبدالله نوري، عبدالله رمضان‌زاده، جواد امام، علي شكوري‌راد، فيض‌الله عرب‌سرخي، شهربانو اماني، محسن مهرعليزاده، غلامرضا ظريفيان، الهه كولايي، مجيد انصاري، حجت‌الاسلام فاضل ميبدي، محمد كيانوش‌راد، محمد عطريانفر، بهزاد نبوي و جمعي از نمايندگان مجلس حضور داشتند. گفتني است كه دبيركل اين تشكل در جلسه شوراي مركزي اين حزب انتخاب خواهد شد. در جريان برگزاري كنگره مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب، عبدالله رمضان‌زاده پيام سيد محمد خاتمي را قرائت كرد.
سيد‌حسن خميني: ميراث دفاع مقدس نه قساوت بلكه كمرنگ شدن فرديت است
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌حسن خميني در اين مراسم از ياران امام ياد برد و با تجليل از رهبر معظم انقلاب، نخست وزير دوران دفاع مقدس و ساير ياران امام و گراميداشت ياد مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و طرح اين سوال كه «كدام امتياز و وجهه انساني در دفاع مقدس وجود دارد كه ما مي‌توانيم در دوره خودمان از آن استفاده كنيم؟» اظهار داشت: طبعا امتياز دوران جنگ توپ، تفنگ، بمباران و شهادت است؛ اما ممكن است الزاما وجهه مثبتي براي آن دوران نباشد. يعني كسي نمي‌گويد ما براي اينكه اين دوران را استمرار ببخشيم هميشه شهرها را بمباران كنيم يا اگر در آن دوران نظام، كوپن بوده اين را ادامه دهيم. وي در مورد قابل تسري بودن وجهه مثبت دوران جنگ افزود: بايد ديد چه وجهه مثبتي را مي‌خواهيم به اين دوران منتقل كنيم. آيا احساس دين است؟ چون برخي دوستان ما شهيد شدند بايد آن را تذكار كنيم؟ البته تذكار ارزش‌ها و فداكاري‌ها خوب است. رهبري كاريزماتيك امام اقتضائاتي داشته كه با رفتنش تمام شده؛ خيلي خوب بود مي‌شد آن را حفظ كرد ولي آيا امكان آن هست يا آب در هاون مي‌كوبيم؟
وي تاكيد كرد: آرمان‌هايي در دفاع مقدس بوده ولي فرهنگ دفاع مقدس نيست. نخستين ويژگي فضاي جنگ اين است كه نگاه شما به دشمن خصمانه مي‌شود. اگر غير از اين نگاه به دشمن داشته باشيد، نمي‌توانيد او را بكشيد. اين نقطه خطرناك هر جنگ است چون سرآغاز قساوت است. اين از ويژگي‌هايي است كه در پايان جنگ بايد تمام شود. يادگار امام تصريح كرد: امروز رابطه خوبي بين ايران و عراق وجود دارد و حتي بسياري از مشكلات آنها را فرزندان اين سرزمين حل مي‌كنند. آنها همان مردمي هستند كه با ما مي‌جنگيدند. اما در تاريخ بعضا اين جنگ‌ها باعث طولاني شدن خصومت كشورها شده و اين اصلا ويژگي خوبي نيست. بنابر اين خصومت چيزي نيست كه ما به دنبال انتقال آن باشيم. وي گفت: دومين ويژگي جنگ اين است كه چون و چرا كنار مي‌رود و وحدت فرماندهي و اطاعت محض را بر مي‌دارد كه اتفاقا اين امر كاملا عقلايي است چون فضاي التهاب‌آور اقتضائات خودش را دارد؛ شرايط بحراني اموري را مي‌طلبد. نامه امام در پايان جنگ را به ياد آوريد كه گفت «در جنگ كارهايي كرديم كه اقتضائات آن دوران بود.»سيد‌حسن خميني افزود: يكي ديگر از شرايط خاص جنگ اين است كه نهادهاي مدني محدودتر شود و چون مصلحت بشري در او هست، عقلايي است؛ تا اينكه به يك شرايط دموكراتيك رجوع شود. اگر فردا زلزله آمد صاحب لودر منتظر حكم قضايي نمي‌شود اما وقتي زلزله نيست بايد همين كار انجام شود؟ شرايط كه عادي مي‌شود بايد به فرآيند قانوني برگرديم و باز هم عقلايي است چون فايده بيشتري را مترتب است. يادگار امام اظهار داشت: وقتي جنگ پيش مي‌آيد همه‌چيز در اختيار جنگ قرار مي‌گيرد. كمرنگ شدن فرديت، وجهه مثبت انساني دوران دفاع مقدس است. متاسفانه در جامعه ما اين موضوع از بين رفت. ناخودآگاه در فضاي جنگ همه فردها يك واحد مي‌شوند. اين الزاما مختص به جنگ نيست و هر ستيزه‌اي اين‌گونه است. اينجا مفهوم ايثارگري پررنگ مي‌شود. سيد‌حسن خميني «مصادره» را مانع دوم بازگشت از منيت دانست و تصريح كرد: يك چيزهايي در اين كشور مال مردم و بين‌‌نسلي است و به هر قيمتي نبايد بگذاريم كسي آن را مصادره كند؛ شهيد، ايثارگر و امام از جمله اين موارد است. اين موارد متعلق به كل ملت ايران، بين‌نسلي و وحدت آفرين است و نسل‌هاي بعدي بايد از آنها بهره‌برداري كنند.
ظريفيان: بايد از دولت حمايت و آن را نقد بي‌طرفانه كرد
يك عضو مجمع ايثارگران گفت: ما به عنوان مجموعه‌اي از ايثارگران، آمده‌ايم فرصتي مضاعف در جامعه ايجاد كنيم تا با بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني و بشري، چراغي در مسير براي عبور از گردنه‌هاي تاريخي باشيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: افزايش باور ديني و مقابله با نگرش عقل ستيز و متحجرانه از باورهاي مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب است. توجه به محرومان نيز از ديگر برنامه‌هاي اين حزب است. نمي‌خواهيم با اسم ايثارگري سوءاستفاده كنيم و مي‌خواهيم اين ظرفيت در راستاي حل مشكلات كشور قرار بگيرد. وي يادآور شد: ما به‌عنوان مجموعه‌اي از ايثارگران، آمده‌ايم فرصتي مضاعف در جامعه ايجاد كنيم تا با بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني و بشري، چراغي در مسير براي عبور از گردنه‌هاي تاريخي باشيم. وي سپس ادامه داد: مردم‌سالاري اعتقاد اساسي انقلاب، امام(ره) و ايثارگران است. تضمين حقوق شهروندي و توجه به احزاب سياسي كه جامعه را ثبات دهد از ديگر رئوس برنامه ما در سياست داخلي است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: بايد نهادهايي مثل صدا و سيما و شوراي نگهبان و ائمه جمعه را از ورود به رقابت‌هاي سياسي بر حذر داشت. بايد از دولت حمايت و آن را نقد بي‌طرفانه كرد و با اين حمايت بايد كارآمدي نظام را بالا برد.
جواد امام: اميدواريم شاهد پايان شكاف بين نيروهاي انقلاب باشيم
جواد امام، عضو مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب گفت: اميدواريم هر چه سريع‌تر شاهد آزادي و رفع حصر و پايان شكاف بين نيروهاي انقلاب و دردكشيدگان نظام باشيم. مديرعامل بنياد باران ادامه داد: در تداوم اين تلاش‌ها ايثارگران پس از ارزيابي عملكرد گذشته با مشورت بزرگان اصلاح‌طلب تصميم گرفتند، فعاليت‌هاي خود را در قالب حزب سازماندهي كنند. شخصيت‌هايي از قبيل آيت‌الله هاشمي، سيدمحمد خاتمي و جناب آقاي ناطق‌نوري و سيد‌حسن خميني از جمله مشوقان ما بوده‌اند. امام تصريح كرد: متاسفانه تاكنون جرياني خاص كليه مفاهيم ايثارگري را در انحصار خود گرفته و با تشكيل گروه‌ها سعي در بيرون راندن اصلاح‌طلبان از اين عرصه را داشته است. آرمان مشترك مجمع ايثارگران تحقق جامعه‌اي برخوردار از عدالت، آزادي و معنويت است. اگرچه اخذ موافقت ماده 10 احزاب فراز و فرود‌هايي داشت اما پس از دو سال به ثمر نشست. با ورود اعضاي ليست اميد به مجلس اين حزب به تصويب رسيد و هيات مركزي‌اش، با تشكيل سه كميته به تدوين اساسنامه و جذب نيرو پرداخت. هم‌اكنون حدود 300 نفر عضو داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون