• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3883 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ مرداد

احمد مسجدجامعي از ضرورت تحقيق و تفحص از شهرداري و اداره آينده شهرداري گفت

نجفي «زورو» نيست

احمد مسجدجامعي، عضو شاخص اصلاح‌طلب شوراي چهارم و منتخب شوراي پنجم در آستانه پايان كار شوراي چهارم و شروع فصل جديدي در شوراي شهر تهران با اكثريت اصلاح‌طلب در گفت‌وگويي تفصيلي با سايت شفقنا، به تحليل جايگاه شوراها، برنامه شوراي پنجم، نقد عملكرد شهرداري و نقشه راه شهردار آينده تهران و... پرداخته است. وي درخصوص كارآمدي شوراي پنجم در بخش نظارتي آن گفت: به لحاظ قانوني جايگاه شوراها بايد بيشتر از اين تقويت شود، ولي ما چون اكثريت را داريم، مي‌توانيم نظارت كنيم، اما نبايد غره شويم كه چون شهردار از ما است بايد چشم‌مان را ببنديم يا چون شهردار از ما است گرفتار خطا نمي‌شويم. ما در اين دوره نبايد بگوييم كه چون شهردار مورد اعتماد ما است ما همه اختيارات را به شهرداري دهيم. اينها مسائلي است كه از گذشته درس مي‌گيريم و بايد مراقب باشيم كه گرفتار اين خطاها نشويم.»
اين عضو اصلاح‌طلب شوراي شهرپنجم درخصوص عملكرد اصلاح‌طلبان شوراي چهارم با تاكيد براينكه هرگز كوتاه نيامديم گفت: وقتي مساله‌اي مطرح مي‌شد، واقعا حس مي‌كرديم به عنوان يك عمل اجتماعي بايد از حقوق شهروندان دفاع كنيم، گاهي هم براي ما هزينه داشت، مثلا دفاع از آسيب ديدگان پلاسكو چه به لحاظ مالي و چه به لحاظ جاني و شغلي، واقعا براي ما پرهزينه بود، ولي به اين دليل كوتاه نيامديم و سعي مي‌كرديم صحبت‌هاي ما چارچوبي داشته باشد، در اين ميان رسانه‌اي هم نداشتيم و برخي از رسانه‌ها صحبت‌ها را يك‌طرفه منتقل مي‌كردند، اما خوشبختانه فضاي بازي كه به مدد تكنولوژي‌هاي نوين در فضاي مجازي ايجاد شد، باعث گرديد كه اصل صحبت‌هاي ما منتقل شود. من به ياد دارم فيلم‌هايي از صحبت‌هاي من منتشر شده بود كه تقطيع و سانسور شده بودند، ولي حس من اين بود كه فضاي عمومي عكس‌العمل منفي نشان مي‌دهد و نمي‌توانند از اين اقدامات بهره بگيرند. يا مثلا بحث‌هايي بود كه رسانه سراسري به صورت تصويري پوشش مي‌داد، اما همه مي‌دانستند كه مسائلي در اين ميان مغفول مانده است.
وي ادامه داد: «زماني كه به رهبري (موضوعات را) گزارش داديم، ايشان روي نظارت بسيار تاكيد كردند و گفتند كه شهرداري ليز است و به مسائل مالي دقت كنيد. در حقيقت اين نظارت بعد از اجرا نيست بلكه حين اجرا و حتي قبل از اجراست. اين اقدام بسيار مهمي است؛ بحثي كه آقاي نجفي در مورد تغيير بازرسان كنوني شهرداري مطرح كردند، در همين راستا بوده است و مي‌تواند بسيارموثر باشد، اما بايد قاعده‌مند و يك روال و مجموع تعاريفي را داشته باشد.»
وي در خصوص احتمال تغيير گزينه شهرداري تهران در روز انتخاب شهردار توسط اعضاي شوراي پنجم و سخنان الويري در اين زمينه گفت: آقاي الويري گفتند كه «احتمال» تغيير گزينه هست؛ بعد از بحث‌هاي مفصل، راجع به آقاي نجفي اجماع شد، ما با آقاي نجفي هم به عنوان نامزد خود به جز جلسه عمومي، چنين جلساتي را خواهيم داشت؛ دغدغه‌هايي كه شما و ديگران داريد را جمع بندي و با ايشان مطرح مي‌كنيم، اما تغييري در نامزد منتخب ما داده نخواهد شد.»
مسجد جامعي همچنين در خصوص نامزدهاي رياست شوراي پنجم و احتمال حضور وي در اين سمت گفت: يك بار بحث رياست شورا شده بود و خبرها حاكي از اين بود كه سه نفر از اعضاي داوطلب صندلي رياست شورا بودند، من جست‌وجو كردم و ديدم كه از نوع ادبيات آنها بر مي‌آمد كه علاقه‌مند هستند در اين سمت خدمت كنند. در حال حاضر هم به نظرم نامزدها بيش از دو نفر هستند، حداقل نامزدها سه نفر بودند و ممكن است كه از سه نفر هم بيشتر شود، من بحثم اين بود كه ما در همين دوره هم نهايت تلاش‌مان را كرديم كه اين مجموعه به خوبي اداره شود و من همه تجربه خودم را به كار گرفتم و فكر مي‌كنم در اينكه اين روند به خوبي برگزار و اجرا شود موثر هم بوده است. در دوره پيش براي اينكه يك نوع وحدت بين دوستان اصلاح‌طلب باشد، نامزد مي‌شدم چون اتفاق و اجماع آنان روي من بود و نامزد نشدن من يك نوع گسستگي و ريزش آرا را به همراه داشت، به جز مورد اول كه همه مي‌دانند چه اتفاقي افتاد، همه اعضاي اصلاح‌طلب در آن شرايط سخت با هم ماندند؛ لازمه اين همدلي و همكاري به خصوص در مواردي مانند راي دادن اين بود كه كسي كه مورد اجماع آنهاست نامزد شود، من بحثم اين بود كه اگر قرار است افراد مختلف كانديداي رياست شورا باشند شخص ديگري بيايد و نهايت همكاري را با فرد محترمي كه شورا انتخاب كند، خواهيم داشت و همان روز هم دست كم سه نفر از دوستان اعلام آمادگي كرده بودند و اگر من و ديگري هم كانديدا شويم و بر تعداد كانديدا افزوده شود، ما ۲۱ نفر هستيم و درست نيست ۴ يا ۵ نفر براي رياست كانديدا شويم!» به گفته مسجد‌جامعي اعضاي شورا در انتخاب رياست شورا قطعا اجماع خواهند داشت.
عضو اصلاح‌طلب شوراي چهارم و پنجم در زمينه احتمال تعديل نيرو در بدنه شهرداري گفت: دست ما نيست كه تعديل كنيم يا نكنيم؛ چارچوب و قواعد دارد، به هر حال اين افراد براساس يك روال و ساختاري و امتحاناتي عضو شهرداري شدند و افراد باسابقه و با تجربه‌اي هستند، يك بار ديگر هم راجع به استخدام‌ها صحبت كردم و همان زمان گفتم كساني كه چارچوب و روال قانوني را طي كردند، در شهرداري خواهند ماند. ما مانند برخي دولت‌هاي پيشين نيستيم كه بدون فكر افراد را بر سر كار بياوريم و بركنار كنيم.
اما بدهي واقعي شهرداري به پيمانكاران و بانك‌ها چقدر است؛ موضوعي كه مسجد‌جامعي در مورد دلايل اختلاف‌نظر در خصوص آن گفت: عدم شفافيت همين است! به عنوان نمايندگان شوراي شهر به يك عدد واحدي نمي‌رسيم، همين دوستاني كه در حال حاضر در شورا هستند رقم بيست و چند هزار را گفتند، آقاي نجفي رقم ۴۰ هزار گفتند، آقاي نجفي بدون اطلاعات صحبت نكرده، اتفاقات فوري را بدنه كارشناسي به ما گزارش مي‌دهند چون به هر حال براي شهرداري خوب نيست كه اين همه بدهي باقي بگذارد، بنابراين اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه برخي از اموال شهرداري در قبال بدهي‌ها به سرعت در حال واگذاري به بانك و نهادهاست. در همين جلسه گذشته بود كه بحث شد چطور تا ديروز بدهي شهرداري بسيار بيشتر از مبلغي بود كه امروز اعلام كردند و چرا اين مبلغ كاهش يافت؟! در آخر پاسخ دادند، مكان‌هايي داريم كه اگر بتوانيم آنها را واگذار كنيم، بدهي كاهش مي‌يابد، من مي‌گويم كه مشكل اصلي شهرداري عدم شفافيت است، بايد ساختاري تعريف كنيم به گونه‌اي كه اطلاعات در اختيار همه قرار گيرد و اطلاعات واحدي داده ‌شود. در حال حاضر آنچه آقاي دبير مسوول كميسيون مربوطه كه اتفاقا جزو ليست آقاي قاليباف هم هست، مطرح كرده مبلغ ۲۰ هزار ميليارد تومان است، طبيعتا قول آقاي دبير بايد مورد وثوق باشد و شهرداري حداقل اين مبلغ را بپذيرد. پروژه‌هاي نيمه كاره‌اي هم هست كه براساس تعهد پيشين بايد انجام شود و مي‌توان براي آن صورت‌هاي ديگري ديد.
رييس اسبق شوراي شهر در مورد تحقيق و تفحص از شهرداري نيز گفت: تحقيق و تفحص از شهرداري حتما بايد انجام شود البته در حال حاضر دوستان و كارشناسان شهرداري اطلاعات وسيعي مي‌دهند و اطلاعاتي كه در حال حاضر نامزدهاي محترم گفتند، اطلاعاتي است كه مديران مياني شهرداري دادند و به جهت كارشناسي، صداقت، دقت و وظيفه اخلاقي و قانوني اين اطلاعات را در اختيار ما قرار دادند؛ اگر دقت كرده باشيد پايه اصلي اطلاعاتي كه دوستان ما دادند، گزارش‌ها و سندها و اطلاعاتي است كه به دست ما رسيده است؛ اين اطلاعات را از مديران و اسناد شهرداري گرفتيم و مشخص است كدام مديران هستند كه اين اطلاعات را مي‌دهند. خوشبختانه بدنه شهرداري كاملا با ما همراهي مي‌كند و اين نشان مي‌دهد نه تنها مردم خواستند تحولي اتفاق بيفتد بلكه بدنه شهرداري بيشتر راغب اين تحول بوده است؛ لذا بسيار با اين فضا و قضايا همكاري مي‌كنند حتي در مناظره‌هاي رياست‌جمهوري به ما اطلاعات مي‌دادند و مي‌گفتند كه اين حرف را به شما خواهند زد و پاسخ آن اين است. اطلاعاتي كه دوستان در جلسات مطرح مي‌كردند و پرسش‌هايي كه داشتند، به طور رسمي در اختيار ما قرار نمي‌گرفت بلكه همين بدنه فعال بود كه اين اطلاعات را مي‌داد.
مسجدجامعي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص پيش‌بيني‌اش از عملكرد نجفي به عنوان شهردار آينده گفت: آقاي نجفي زورو نيست، دوره اين ديدها گذشته است، ما بايد بگوييم كه چگونه مي‌توان در اداره شهر تهران بهتر عمل كرد و ملاك بهتر بودن چيست؟ ملاك بهتر بودن اين نيست كه آمار دهيم كه چند كيلومتر بزرگراه‌ها بيشتر شد و حجم زباله به اين ميزان رسيد؛ بايد نگاه تغيير كند، گاهي تاكيد مي‌كنم كه حركت ما و نگاه ما بيشتر نگرش سخت‌افزاري بوده و بايد نرم افزاري شود.
وي ادامه داد: به عنوان مثال حسينيه‌اي كه صد تا صد و پنجاه سال است كه چراغ آن روشن است و مردم به آن حس دارند، چرا طرح مي‌دهيد و مي‌گوييد مردم براي عزاداري ميدان امام حسين(ع) جمع شوند و زير علم شما عزاداري كنند، بگذاريم مردم در همان مكان‌هايي كه خاطره دارند، عزاداري كنند، موفقيت در اين آمارها و طول و عرض‌ها و فخرفروشي‌ها نيست، در ادب، تواضع و مشاركت و مديريت است.
اين عضو اصلاح‌طلب شوراي پنجم در نهايت گفت: بايد مديريتي شانه به شانه داشته باشيم؛ شهر تهران مديراني مي‌خواهد كه اخلاقي باشند و در عمل به مردم سالاري باور داشته باشند نه مردم‌سالاري به معناي صندوق كه البته اين نوع از مردم سالاري ارزشمند و به بركات جمهوري اسلامي در كشور وجود دارد، اما آن آغاز است و پايان نيست؛ اصلاح‌طلبان بايد راهي را پيش پاي مجريان بگذارند كه مردم سالاري در جريان عمل تداوم پيدا كند و بگوييم كه ما چگونه به شيوه مردم سالارانه مي‌توانيم پروژه‌هاي شهري ايجاد كنيم؛ اين امر در فرهنگ ما بوده و در حال حاضر از اين فرهنگ فاصله گرفتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون