• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

اعتماد مجلس به روحاني

مرتضي حاجي فعال سياسي اصلاح‌طلب

وزراي پيشنهادي آقاي روحاني جز يك نفر موفق به اخذ راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي شدند. نمايندگان با بررسي برنامه‌ها و دفاعيات رييس‌جمهور و وزرا تصميم گرفتند تا تيم انتخاب شده آقاي روحاني را تاييد كنند. همچنانكه مردم به آقاي روحاني اعتماد كرده و او را براي دوره دوم رياست‌جمهوري انتخاب كردند، مجلس شوراي اسلامي نيز به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور اعتماد كرد. بايد توجه داشت كه بيش از اينكه آراي نمايندگان مجلس به برخي از وزرا، راي به افراد باشد، راي و اعتماد به آقاي روحاني بوده است. با بررسي‌هاي انجام شده توسط مجلس و دفاع جدي و قوي آقاي روحاني از وزيران پيشنهادي، اين افراد مجوز حضور در وزارتخانه‌ها را دريافت كردند. حتي برخي انتقاداتي كه نسبت به برخي افراد كابينه مطرح بود، ناديده گرفته شد تا رييس‌جمهور بتواند با تيمي كه خودش مناسب ديده به وعده‌هايش با مردم عمل كند. در واقع راي اعتماد مجلس، رايي كلي به آقاي روحاني بود.
به هر حال وزراي معرفي شده به مجلس و معاونيني كه آقاي روحاني منصوب كرده، به اهدافي كه مدنظر رياست‌جمهوري بوده توجه دارند و در دفاع و ارايه برنامه‌هاي‌شان در مجلس شوراي اسلامي نيز پايبندي به آنها را تعهد كرده‌اند. آقاي روحاني نيز اشاره كرد كه در احكامي كه براي افراد صادر مي‌شود، پيوستي گذاشته كه خواسته‌هاي رييس‌جمهور از وزرا را مشخص كرده و اهتمام آنها را به تامين آن خواسته‌ها مورد تاكيد قرار داده است. بايد ديد وزرايي كه به هر حال اين شرط و شروط را پذيرفته‌اند تا چه اندازه در عمل نيز به آن پيوست‌ها و الحاقيه‌هايي كه آقاي روحاني وزرا را ملزم به انجام آن كرده است، پايبند خواهند بود.
آنچه در وعده‌هاي انتخاباتي آقاي روحاني بايد جست‌وجو كنيم مواردي است كه به عنوان بخش عمومي و مشترك اعضاي دولت به ابلاغيه‌ها پيوست خواهد شد. يكي از آنها رعايت و پايبندي به منشور حقوق شهروندي است. اين مساله بخش مهمي از وعده‌هاي رييس‌جمهور را در خود جاي مي‌دهد. آنچه وزرا به مجلس ارايه كردند به حوزه تخصصي خودشان بازمي‌گردد. دولت بايد نظارت كند تا تيم كابينه هماهنگ و همراستا با هم براي عمل به وعده‌هاي رييس‌جمهور عمل كند. بايد به خاطر داشت كه برنامه‌اي كه وزرا ارايه مي‌كنند، يك برنامه اجرايي ذيل برنامه پنج‌ساله مصوب مجلس است و نه فراتر از آن. اگر اين برنامه بخواهد فراتر از آن باشد بايد در دولت مجوز دريافت شود و به صورت اصلاحيه به مجلس شوراي اسلامي ارايه شود. لذا آنچه در برنامه‌هاي عملياتي بايد اتفاق بيفتد، تحقق برنامه پنج ساله كشور است و هر كدام از وزرا بايد شيوه‌هاي اجرايي و دستيابي به آن برنامه را ارايه كنند. خيلي نبايد انتظار برنامه متفاوتي از وزرا داشته باشيم. بيشتر از اينكه به دنبال برنامه جديدي باشيم بايد تلاش كرد شيوه‌هاي عملياتي و كارآمد براي تحقق وعده‌هاي رييس‌جمهور به دست آورد. در اين صورت مي‌توان اميد داشت كه رييس‌جمهور در كنار تيمي تلاشگر و كارآمد در دستيابي به اهدافش و عمل به وعده‌هايش موفق باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون