• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

7 استان متوليان تازه خود را شناختند

روحانی: باید در اداره استان‌ها به مطالبه مردم در دوران انتخابات توجه شود

آرين افخمي

نخستين دور انتصاب استانداران جديد در دولت دوازدهم ديروز انجام شد و استانداران هفت استان با راي اعضاي هيات دولت مشخص شدند. در جلسه ديروز هيات دولت به رياست رييس‌جمهور روحاني، با راي اعتماد هيات وزيران محمدعلي نجفي استاندار البرز، محمدمهدي مروج‌الشريعه استاندار خراسان‌جنوبي، اسماعيل تبادار استاندار فارس، عبدالمحمد زاهدي استاندار قزوين، علي‌محمد احمدي استاندار كهگيلويه‌وبويراحمد، سيدموسي خادمي استاندار لرستان و فريدون همتي استاندار هرمزگان شدند. در ميانه‌هاي راه دولت قبل بود كه همراه نبودن برخي استانداران با سياست‌هاي دولت روحاني اعتراضاتي را به وجود آورد و چند استاندار تغيير كردند اما همچنان نسبت به عملكرد برخي استانداران انتقاداتي وجود داشت و همين باعث شد با آغاز كار دولت جديد، وزير كشور از احتمال تغييرات و جابه‌جايي‌هاي در ميان استانداران خبر دهد. حالا با مشخص شدن استانداران جديد هفت استان، سه نفر از آنها جديد هستند و چهار استاندار جابه‌جا شده‌اند. با وجود بسياري از تلاش‌ها و توصيه‌ها براي حضور بانوان در مناصب مديريتي در ميان اين هفت نفر هيچ خانمي حضور ندارد. هرچند وزير كشور از بررسي حضور بانوان به عنوان استاندار خبر داده و رييس دفتر رييس‌جمهور هم اين كار را شدني دانسته است.
توصيه‌هاي روحاني به استانداران جديد
در اين جلسه از سوي هيات دولت از زحمات استانداران قبلي تشكر شد و رييس‌جمهور ضمن آرزوي موفقيت براي استانداران، با تاكيد به حضور كامل و تمام وقت استانداران در استان محل ماموريت خود، گفت: استاندار و خانواده وي بايد در محل ماموريت خود به طور كامل و با همه وجود براي خدمتگزاري مستقر شود. رييس‌جمهور همچنين توجه استانداران به رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال را مورد تاكيد قرار داد و اظهار كرد: آمار سه ماهه اول امسال نشان داد كه در مسير درستي قرار گرفته‌ايم، لذا بايد تلاش كنيم تا رشد اقتصادي موجود به رونق ملموس اقتصادي در كشور تبديل شود و در اين راستا ضرورت دارد به عوامل و لوازم ايجاد رونق اقتصادي توجه شود. رونق اقتصاد استان‌ها مي‌تواند از طريق فعاليت‌هاي استانداران صورت گيرد به همين دليل روحاني در توصيه خود به استانداران جديد عنوان كرد: توليد و رونق اقتصادي در استان‌ها بايد عمدتا متكي بر ظرفيت‌هاي خود استان و استان‌هاي همجوار باشد و استانداران مي‌توانند با رفع موانع، بهترين عملكرد را در جذب سرمايه و ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي داشته باشند. امروز براي توسعه نيازمند سرمايه و تكنولوژي هستيم و استانداران مي‌توانند با برداشتن موانع و جذب بخش خصوصي و سرمايه‌ ايرانيان خارج از كشور و نيز سرمايه خارجي در توسعه شتابان استان‌ها تاثيرگذار باشند. وي با تاكيد بر اينكه ايجاد اشتغال پايدار بايد اصلي‌ترين مساله در استان‌ها باشد، خاطرنشان كرد: در اين راستا دولت از هيچ كمكي دريغ نخواهد كرد، اما موفقيت اصلي استانداران در اين عرصه استفاده از توان بخش خصوصي و مردم است و چنانچه اين بخش‌ها با همه توان وارد عرصه شوند مي‌توانند شرايط را دگرگون كنند و وظيفه اصلي استانداران و مسوولان در اين زمينه بهبود و ايجاد فضاي مناسب براي كسب و كار است. رابطه خوب استانداران با بانك‌هاي استان مي‌تواند براي ايجاد فعاليت‌هاي اقتصادي در استان‌ها بسيار موثر باشد.
لزوم ايجاد فضاي امن در استان‌ها
يكي از وظايف استانداران ايجاد در استان تحت اختيارشان است. رييس‌جمهور هم وجود فضاي امن و آرام در استان‌ها و كشور را مورد تاكيد قرار داد و بيان كرد: فضاي جامعه بايد امن باشد و نه امنيتي؛ امنيتي شدن فضاي جامعه به معناي فرار سرمايه، فرار مغزها و عدم پيشرفت است. براي پيشرفت و توسعه بايد فضاي جامعه متعادل و آرام باشد. بايد توجه داشت كه فرهنگ و اخلاق با بگير و ببند اصلاح نمي‌شود، بلكه در اين زمينه بايد واقعيت‌هاي فرهنگي را به مردم معرفي كرد و در اين صورت مردم بهترين را انتخاب خواهند كرد. اين روزها بحث سپردن مناصب بالاي مديريتي به جوانان و بانوان، داغ است. روحاني هم توجه به جوانان و بانوان كشور را ضروري دانست و يادآور شد: امروز در فضايي كه بانوان كشور تحصيلكرده و در مراتب مديريتي، علمي، پژوهشي و تحقيقاتي موفق ظاهر شدند، لازم است در بخش‌هاي مختلف مديريتي و اشتغال از ظرفيت آنها استفاده شود و بايد تلاش كنيم عقب‌ماندگي‌هايي كه از گذشته در اين زمينه وجود داشته را جبران كنيم.
وزير كشور چه گفت؟
از سوي ديگر وزير كشور كه مسوول مستقيم انتخاب و بررسي عملكرد استانداران است درباره انتخاب هفت استاندار جديد توضيحاتي ارايه كرد. به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: امروز هفت تن از استانداران را تعيين كرديم كه چهار نفر موجود بودند و جابه‌جا كرديم و سه استاندار جديد آمدند. وي افزود: در دور جديد با توجه به ارزيابي‌هايي كه از عملكردها داريم تعدادي جابه‌جا مي‌شوند. برخي خودشان تقاضا كردند كه در دستگاه‌هاي اجرايي ديگر ادامه همكاري دهند و تعدادي نيز تقاضا داشتند از خدمت مرخص و بازنشسته شوند. وزير كشور همچنين خاطرنشان كرد: ما مي‌خواهيم در كوتاه‌ترين فاصله براي اينكه تزلزلي در مديريت استاني ايجاد نشود اين‌كار را انجام دهيم و قول داده بوديم تا پايان شهريور همگي قطعي شوند و اين آمادگي را داريم و منتظريم كه در دولت در دستور جلسه قرار دهيم.
ماجراي ادامه‌دار استاندار زن
انتخاب استاندار از ميان بانوان مساله‌اي است كه اين روزها به‌شدت مورد پيگيري قرار گرفته و بعيد نيست در دولت دوازدهم چنين اتفاقي بيفتد. رحماني فضلي درباره احتمال انتخاب استاندار خانم گفت: دنبال هستيم و تلاش مي‌كنيم. در همين زمينه رييس دفتر رييس‌جمهور اين كار را كمي زمان‌بر اما ممكن دانست. محمود واعظي ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت گفت: به هر حال اين موضوع در حال بررسي است و وزارت كشور تلاش بسيار زيادي كرده. انتخاب يك استاندار در يك استان كار بسيار سختي است و يك استاندار علاوه بر اينكه بايد با مديران كل همه وزارتخانه‌هاي مختلف هماهنگ باشد و آنها او را بپذيرند، بايد با 14 ارگان حكومتي به طور مرتب كارهاي خود را تنظيم كند، در عين حال مسوول تامين امنيت استان است و ما در انتخاب مسوول خيلي تفاوت جنسيتي قايل نمي‌شويم، اما به هر حال توانايي‌هايي كه يك شخص دارد، داراي اهميت زيادي است. وي همچنين خاطرنشان كرد: بايد به گذشته بازگرديم، آقايان اين مراحل را طي كرده‌اند و در زماني بخشدار و فرماندار و معاون استاندار بوده‌اند. ما اين كار را اخيرا شروع كرديم و تعدادي فرماندار زن در دولت يازدهم گذاشتيم و بعضي معاونين استانداران نيز از خانم‌ها بوده‌اند، بنابراين اين كار كمي زمان مي‌برد، اما ما محدوديتي به آن معنا قايل نيستيم. واعظي همچنين با اشاره به انتصاب هفت استاندار جديد اظهار كرد: رييس‌جمهور تاكيد كردند كه سن استانداران بايد پايين‌تر باشد و هر استانداري هر جا مي‌رود حتما بايد با خانواده خود برود و استاندار پروازي نمي‌تواند به مردم يك استان خدمت كند. در عين حال آقاي رييس‌جمهور تاكيد كرد كه استانداران از نيروهاي جوان و بانوان در استان خود استفاده كنند كه خوشبختانه وزير كشور هم كار بسيار خوبي كردند و براي تصويب هر استاندار در هيات دولت پيوست حكم وجود دارد و مشخص است كه هر كدام چه كاري بايد انجام دهند تا ان‌شاء‌الله استانداران‌مان با شرايط جديدي كار خود را شروع كنند.
گرايشات استانداران جديد
اما از ميان هفت استاندار جديد، سه نفر اصلاح‌طلب و چهار نفر اعتدال‌گرا هستند كه يكي متمايل به اصلاح‌طلبان و ديگري متمايل به اصولگرايان است. چهار نفر از آنها در دولت يازدهم هم استاندار بوده‌اند و در اين دولت به استان ديگري منتقل شده‌اند و سه استاندار جديد هم در ميان‌شان حضور دارند كه دو نفرشان سابقه استانداري در هيچ دولتي را ندارند. در طول جلسات بعدي هيات دولت تكليف استانداران 24 استان ديگر هم به تدريج روشن مي‌شود چرا كه به گفته وزير كشور بهتر است تا پايان شهريور و قبل از بازگشايي مدارس، استان‌ها متولي خود را بشناسند و استانداران جديد هم زودتر كار خود را شروع كنند. بايد ديد كه در ميان 24 استاندار ديگر بانوان انتخاب خواهند شد يا همچنان واليان مانند وزرا از ميان مردان انتخاب خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون