• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

دولت ميانمار كميته‌اي را براي بهبود وضعيت روهينگيا تشكيل داد

تزريق اميد در آوارگي

ميثم سليماني

سيل پناهجويان روهينگيايي استان راخين ميانمار كماكان به سمت بنگلادش در جريان است. گزارش‌ها حاكي از آن است مردان و زناني كه توانستند خود را به نزديكي مرزهاي بنگلادش برسانند در مراكز امدادرساني كه به صورت موقت داير شده‌ تحت درمان و رسيدگي قرار گرفتند. همچنين طي روزهاي اخير برنج، شكر و ديگر مواد امدادي از قبيل لباس و پارچه‌هايي مخصوص براي ايجاد يك سرپناه ميان پناهجويان توزيع شده است. ممنور رشيد، از اعضاي سازمان بين‌المللي مهاجرت به واشنگتن‌پست گفت: منابع لازم براي رسيدگي به 5 هزار نفر به منطقه رسيده است كه اين بخش كوچكي از 370هزار مسلمان روهينگيايي را پوشش مي‌دهد كه در هفته‌هاي اخير به سمت مرزهاي بنگلادش آمدند. وي اميدوار بود كه حداقل منابع كافي طي يكي دو روز آينده براي دو هزار آواره ديگر تامين شود.
با اين حال اين حجم از پناهندگان بي‌خانمان در يك خط مرزي با بنگلادش قرار گرفته‌اند و خسته و آواره در برخي پناهگاه‌هاي موقتي كه در كنارجاده‌ها يا در مزارع ايجاد شده مستقر مي‌شوند. رشيد مي‌گويد: بسياري از مردم پس از فرار از خشونت اخير در ميانمار، اكثرا دچار گرسنگي و نياز به كمك‌هاي پزشكي شدند. وي افزود: برخي كاركنان سازمان بين‌المللي مهاجرت كمك مي‌كنند تا مردم بتوانند سرپناه‌هاي موقت براي خود ايجاد كنند. با اين حال رشيد تاكيد كرد كه مردم نياز به كمك‌هاي بيشتري دارند.
پليس بنگلادش نيز روز گذشته اعلام كرد كه تعدادي از مسلمانان روهينگيا را در آب پيدا كرده كه در حال فرار از خشونت در ميانمار بودند و در وضعيت بدي قرار داشتند كه پليس توانسته آنها را زنده از آب خارج كند. به گفته يكي از مقامات پليس بنگلادش تعدادي از مسافران در اين قايق طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه درمان شدند، اما هنوز مشخص نيست كه به طور دقيق چه تعداد از افراد در قايق حضور داشتند. به گفته پليس از زمان آغاز خشونت‌ها در روز 25 آگوست، حدود 84 نفر از رودخانه ناف بنگلادش كه سرگردان در آب بودند، پيدا شدند و سلامت آنها بازيابي شده است. در حال حاضر مقامات محلي بنگلادشي و سازمان‌هاي كمك‌كننده در حال تلاش براي ارايه غذا، آب و مراقبت‌هاي پزشكي به همه تازه‌وارداني هستند كه در حال فرار از جنگ هستند.
ارسال كمك‌هاي جديد
گزارش‌ها حاكي از آن است كه حاكم دوبي يك هواپيماي پهن پيكر باري بويينگ 747 حاوي چادرهاي پناهجويي براي پناهجويان روهينگيايي را به بنگلادش ارسال كرده است. وزارت امورخارجه امارات متحده عربي گفته است كه اين هواپيما بيش از صد تن از چادرهاي آژانس‌هاي پناهجويي سازمان ملل متحد را حمل كرده است. طبق گفته وزارت خارجه امارات، هواپيماي شيخ محمد بن رشيد آل مكتوم يكي ديگر از محموله‌هاي كميسارياي عالي سازمان ملل براي پناهندگان را ارسال كرد كه حاوي تشك خواب، پارچه‌هاي ايجاد سرپناه، پتو و مجموعه وسايل آشپزخانه بوده است.
گفتني است، چهار هواپيماي پهن پيكر نيز حامل 34تن كمك به پناهجويان روهينگيا از پايگاه نيروي هوايي در پايتخت اندونزي به بنگلادش ارسال شد. جوكو ويدودو، رييس‌جمهور اندونزي همزمان با ارسال اين كمك‌ها به ميانمار عنوان كرد كه خواستار خاتمه خشونت در اين كشور است و وعده داد كمك‌هاي بشردوستانه بزرگ‌تري را ارسال كند. گفتني است، او و ديگر مسوولان اندونزيايي قبل از خروج محموله‌ها از فرودگاه جاكارتا عمليات امدادرساني و حمل بار را مورد بررسي قرار دادند. به گفته سخنگوي رياست‌جمهوري اندونزي، هواپيماها شامل برنج، غذاهاي فوري، چادر، آب، پتو و كيف‌هايي شامل مواد اوليه براي آوارگان ارسال شد. وي تاكيد كرد كه اين نخستين سري از كمك‌هاي اندونزي پس از گفت‌وگو ميان ميانمار و بنگلادش بوده است. با اين وجود جورج ويليام اوكوت اوبو، دستيار كميسيونر عالي آژانس پناهجويان سازمان ملل، با ديدار از اردوگاه پناهجويان روهينگيا در بنگلادش به رويترز گفت: همه‌ ما ملزم هستيم كه واكنش خود به وضع موجود را به‌شدت افزايش دهيم و براي تامين نيازهاي پناهجويان، از غذا گرفته تا سرپناه اقدام كنيم. اوكوت اوبو با اشاره به مسيري در اين اردوگاه كه با گل‌ولاي مسدود شده بود، گفت: با وجود شرايط حاكم در اردوگاه‌هاي موجود، با وضعيتي بسيار بسيار اضطراري روبه‌رو هستيم.
تشكيل كميته براي بهبود وضعيت روهينگيا
گفتني است خشونت‌هاي اخير در ميانمار صدها هزار تن از مسلمانان روهينگيا را به دنبال سرپناه به بنگلادش رانده است. قوم روهينگيا دهه‌ها است كه با آزارو اذيت در ميانمار و به خصوص از سمت بودايي‌هاي اين كشور روبه‌رو هستند. با اين وجود روز گذشته دفتر رياست‌جمهوري ميانمار اعلام كرد كميته‌اي تشكيل شده است تا اقداماتي را براي بهبود امنيت و معيشت اقليت مسلمان روهينگيا انجام دهد. گفته مي‌شود كه اين توصيه‌ها توسط يك كميسيون به رهبري كوفي عنان دبيركل اسبق سازمان ملل يك ماه پيش تنظيم شده است. طبق بيانيه دفتر رياست‌جمهوري آمده است كميته اجرايي 15 عضو جديد خواهد داشت كه در راستاي بهبود امنيت، توسعه اقتصادي و امور اجتماعي در مناطق روهينگيا و همچنين حفظ پايداري روستاها و حذف اردوگاه‌هاي آوارگان اقدام خواهد كرد. در اين بيانيه همچنين آمده است اين كميته بناست روند تاييد قوم روهينگيا را تحت قوانين شهروندي كشور به جريان اندازد تا آنها نيز به عنوان شهروندان شناخته شوند.
لغو سفر سوچي به سازمان ملل
آنگ سان سوچي، رهبر ميانمار كه قصد داشت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد حضور پيدا كند، برنامه‌هاي خود را لغو كرد چرا كه اكنون كشورش تحت حاكميت او يكي از بدترين شرايط آوارگان و پناهجويان تاريخ اين منطقه را پشت سر مي‌گذارد و انتقادهاي فراواني نسبت به شخص او در خصوص اين بحران وجود دارد. طبق گفته سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري، سوچي سفر خود را لغو كرده است چرا كه ماموريتي جدي در رسيدگي به مسائل امنيت داخلي ميانمار برعهده دارد. گفتني است سوچي هرچند رييس‌جمهور ميانمار نيست اما او به عنوان مشاور عالي رييس‌جمهور فعاليت مي‌كند كه از اختيارات بالايي در مديريت كشور برخوردار است و عملا او نقش رييس‌جمهور را در اين كشور ايفا مي‌كند.
القاعده دولت ميانمار را تهديد كرد
تروريست‌هاي القاعده در راستاي پشتيباني از مسلمانان روهينگياي ميانمار، به دولت اين كشور هشدار داد كه اقدامات آنها عليه مسلمانان با مجازات همراه خواهد شد. اين گروه تروريستي در بيانيه‌اي خواستار شد تا مسلمانان در سراسر جهان براي حمايت از برادران مسلمان در ميانمار با سلاح و حمايت نظامي به كمك آنها بيايند.
در بيانيه‌اي كه القاعده منتشر كرده آمده است: رفتار بي‌رحمانه با برادران مسلمان ما نبايد بدون مجازات بماند. دولت ميانمار نيز بايد طعم و مزه آنچه برادران مسلمان ما تجربه كرده‌اند را نيز بچشند. اين بيانيه مي‌افزايد: ما از همه برادران مجاهد در بنگلادش، هند، پاكستان و فيليپين مي‌خواهيم كه براي كمك به برادران مسلمان خود آماده شوند و اين لازمه اصلي مقاومت در برابر ظلم است. گفتني است پس از اين بيانيه دولت به شهروندان در خصوص حملات احتمالي القاعده به اين كشور هشدار داده است. از طرفي دولت نگران آن است مسلمانان روهينگيا براي دفاع از خود دست به اسلحه ببرند و مسلح شوند كه اين موضوع شرايط را به‌شدت بحراني خواهد كرد.
اعزام هيات ايراني به بنگلادش
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين اقدامات انجام شده در خصوص مسلمانان ميانمار از سفر هياتي از ايران به رياست ابراهيم رحيم‌پور، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت خارجه به همراه تيمي از هلال احمر به بنگلادش خبر داد و گفت: اين هيات كه حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي ايران براي مسلمانان ميانمار است، قرار است روز پنجشنبه در سفر به بنگلادش اين كمك‌ها را از طريق بنگلادش در اختيار آوارگان ميانماري قرار دهد. وي افزود: هيات ايراني همچنين قرار است از اردوگاه آوارگان ميانماري در شهر كاكس بازار بنگلادش بازديد كند.
قاسمي همچنين از آمادگي جمهوري اسلامي براي استقرار كمپي براي آوارگان ميانماري و همچنين احداث بيمارستان صحرايي در بنگلادش در صورت موافقت و استقبال دولت اين كشور خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون