• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

«احمد وحيدي» رييس دفتر آيت‌الله هاشمي شاهرودي در مجمع تشخيص شد

تغييرات جديد در مجمع تشخيص

گروه سياسي

نخستين حكم رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي احمد وحيدي صادر شد؛ رياست دفتر آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، به نامش خورد تا شايد آغازي باشد بر ساير تغييرات. همان تغييراتي كه قرار است از سوي اين مجمع انجام پذيرد و يك خانه‌تكاني حسابي را رقم بزند. مجمع تشخيص مصلحت نظام كه پس از فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، چند ماهي بدون رييس اداره شد و با وجود تعيين آيت‌الله موحدي كرماني به عنوان رييس موقت نيز، تنها به تشكيل چند جلسه بسنده كرد، از هفته ديگر كار خود را به‌طور جدي‌تري آغاز خواهد كرد. شاهد مدعا اينكه آيت‌الله هاشمي شاهرودي پس از زيارت عتبات عاليات و بعد از ديدار با رهبري انقلاب، در نخستين اقدام كاري خود طي حكمي رييس دفتر خود را منصوب كرد.
رييس دفتر هاشمي شاهرودي كيست؟
احمد وحيدي 59 ساله، اهل شيراز، تنها عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است كه همزمان به سمت رياست دفتر رييس اين مجمع نيز منصوب مي‌شود. او تحصيلات آكادميك خود را در رشته «الكترونيك» و «علوم استراتژيك» به پايان رسانده و در حوزه مديريت نظامي و راهبردي در حوزه تحصيلات تكميلي تخصص دارد. وحيدي از جمله فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ ايران و عراق بود كه مسووليت‌هايي همچون، فرماندهي قرارگاه‌هاي عملياتي و اطلاعاتي سپاه و فرماندهي نيروي قدس را برعهده داشت. وحيدي در سال‌هاي پس از جنگ نيز معاونت طرح و برنامه و امور بين‌الملل وزارت دفاع، جانشين وزير دفاع در دولت نهم و رياست كميسيون سياسي را برعهده گرفت. او رييس كارگروه سياسي، دفاعي و امنيتي دولت نهم در تدوين برنامه پنجم توسعه ايران نيز بود و عضويتش در كميسيون دفاعي و امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام از اسفند ۱۳۹0 آغاز شد. احمد وحيدي در سال 88 به عنوان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از مجلس شوراي اسلامي راي گرفت و تا آخر دوره دولت دوم محمود احمدي‌نژاد يعني مرداد 92 در اين سمت باقي ماند. پس از آن بود كه او در تاريخ ۵ مهر ۱۳۹۲ با حكم سرلشكر حسن فيروزآبادي، به سمت رييس مركز تحقيقات راهبردي دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح ايران منصوب شده است. وحيدي ضمن رياست بر كميسيون دفاعي- امنيتي شوراي راهبردي روابط خارجي، با حكم سردار سرلشكر محمدحسين باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در تاريخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ به رياست دانشگاه عالي دفاع ملي نيز منصوب شد. احمد وحيدي، كه از او به عنوان تنها عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ياد مي‌شود كه رياست دفتر رييس مجمع را برعهده گرفته است، در واقع جانشين محمد هاشمي‌رفسنجاني در اين پست شده است. فردي كه برادر رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و در سال 90 و پس از 15 سال، از عضويت در آن كنار گذاشته شد، از سال 90 و تا زمان فوت آيت‌الله هاشمي شاهرودي سمت رياست دفتري او را برعهده داشته است. پيش از او نيز نوري شاهرودي كه او هم فردي خارج از اعضاي اين مجمع بوده، رياست دفتر مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را برعهده داشت.
با وجود نخستين انتصاب در مجمع، بايد در روزهاي آغاز به‌كار مجمع تشخيص مصلحت نظام منتظر اتفاقات ديگري هم باشيم. مهرماه امسال كه جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام از سر گرفته مي‌شود، آنگونه كه پيش از اين از سوي محسن مجتهدشبستري اعلام شده بود، تغييراتي ساختاري در راه است. او گفته بود: «رهبر انقلاب پنج دستور در حكم خود براي مجمع دادند كه يكي از آنها چابك‌سازي و حذف تشريفات بود؛ لذا قرار است بخش‌هاي مختلف مجمع ازجمله دبيرخانه و مركز تحقيقات تغييراتي داشته باشد». اما اين تنها تغييراتي نيست كه مجمع انتظار آن را مي‌كشد. جابه‌جايي مكان اين مجمع نيز در دستور كار قرار دارد و احتمال مي‌رود كه مجلس شوراي اسلامي قديم كه جلسات خبرگان نيز در آن برگزار مي‌شود محل جديد جلسات اعضا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون