• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

كميسيون امنيت ملي جلسه فوق‌العاده تشكيل داد

اعزام هيات نمايندگان به‌ميانمار به اضافه يكي از نمايندگان زن

گروه سياسي| فاجعه انساني ميانمار نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس را در ايام تعطيلات به مجلس كشاند. ديروز كميسيون امنيت به رياست علاءالدين بروجردي تشكيل جلسه داد تا هم ابعاد موضوع را بررسي كنند و هم درباره اقداماتي كه مي‌توان انجام داد تصميم‌گيري كنند. علاءالدين بروجردي، نماينده مردم بروجرد و اشترينان بعد از اين جلسه به خانه ملت گفت: سفير ايران در تايلند با حضور در ميانمار نگراني جدي جمهوري اسلامي را در جلسه‌اي با دولت ميانمار اعلام و بر ضرورت توقف روند برخورد با مسلمانان تاكيد كرد. بروجردي همچنين به سفري كه قرار است مسوولان وزارت امور خارجه به ميانمار داشته باشند تا اقلام اهدايي را به دست مسلمانان روهينگيا برسانند، اشاره كرد و گفت: هاجر چناراني نيز به‌عنوان نماينده كميسيون امنيت ملي مجلس با اين هيات همراه مي‌شود تا در ارتباط با زنان آواره كه در جمع چند 10 هزار نفري آوارگان هستند اقداماتي را انجام دهد همچنين قرار است با نظر رييس مجلس هياتي از نمايندگان براي بررسي اوضاع به ميانمار اعزام شوند. اما از ديگر تصميمات آنها آن‌طور كه بروجردي گفته اين است كه بعد از آغاز كار مجلس در فصل جديد نيز شرايطي فراهم مي‌شود تا نمايندگان به صورت داوطلبانه و به صورت نمادين حقوق يك يا چند روز خود را به مسلمانان ميانمار اختصاص دهند همچنين با صليب سرخ جهاني و هلال احمر صحبت مي‌شود تا كمك‌هاي بيشتري به آوارگان صورت گيرد. اما جزييات بيشتر از جلسه ديروز كميسيون امنيت درباره ميانمار را نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت‌وگو با ميزان بيان كرده است. او از درخواست تشكيل جلسه ويژه وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي براي بررسي وضعيت مسلمانان ميانمار خبر داده است. نقوي حسيني با اشاره به جلسه فوق‌العاده ديروز كميسيون امنيت ملي گفت: اين جلسه با حضور اعضاي كميسيون و همچنين ابراهيم رحيم‌پور، معاون وزير امور خارجه و همكاران وي با هدف بررسي فاجعه نسل‌كشي آشكار مسلمانان در ميانمار و اقدامات عملي لازم براي خاتمه دادن به اين جنايات تشكيل شد. به گفته نقوي حسيني، معاون وزير خارجه در اين جلسه همچنين گفت كه مذاكرات با مقامات برمه و بنگلادش نيز در حال انجام است، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي بيش از ۳ ميليون مهاجر را پذيرفته، به مدارس ما مي‌روند، ازدواج مي‌كنند، كار مي‌كنند، دانشگاه مي‌روند، ولي حتي اگر مسلمانان ميانمار شهروند هم نباشند، نبايد برخورد ضدانساني با آنان شود. نقوي حسيني در ادامه گفت: آقاي رحيم‌پور در اين جلسه عنوان كرد كه اين جانب همراه با هياتي و كمك‌هاي بشردوستانه روز جمعه عازم بنگلادش هستم؛ خانم هاجر چناراني، عضو كميسيون نيز براساس تصويب كميسيون و پيشنهاد وزارت خارجه، هيات مذكور را همراهي خواهد كرد. به گفته نقوي‌حسيني، در پايان جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جمع‌بندي پيشنهادات عملي، اقدامات ذيل به تصويب كميسيون رسيد:
۱- اعزام هيات از كميسيون به منطقه و ميانمار
۲- كمك‌هاي بشردوستانه مجلس و نمايندگان محترم به مسلمانان ميانمار
۳- نامه رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به همتايان خود در مجالس كشور‌هاي اسلامي
۴- گفت‌وگوي تلفني رييس مجلس با روساي مجالس كشور‌هاي اسلامي
۵- درخواست تشكيل جلسه ويژه وزراي امور خارجه كشور‌هاي عضو سازمان همكاري‌هاي اسلامي و بررسي موضوع
۶- درخواست از صليب سرخ جهاني براي كمك‌رساني به آنها در ميانمار و بنگلادش
۷- ورود هلال احمر و كمك به مسلمانان ميانمار و درخواست كمك از ساير هلال احمرهاي كشور‌هاي اسلامي
۸- تماس با كشور‌هاي چين و روسيه براي حمايت از مسلمانان
۹- صدور بيانيه حقوق‌بشري كميته حقوق‌بشر كميسيون در محكوميت موضوع و پيگيري حقوقي مساله
۱۰- مذاكره با كشور‌هاي همسايه ميانمار و طرح خطر رشد افراطي‌گري به دنبال فشار‌ها و اقدامات جنايت‌آميز عليه مسلمانان ميانمار
۱۱- فعال كردن سازمان‌هاي مردم‌نهاد حقوق بشري در داخل و خارج از كشور ۱۲- فعال كردن تمامي رسانه‌ها در جهت به نمايش گذاشتن جنايات مذكور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون