• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

دعوا در نشست اتحاديه عرب

رياض خطاب به دوحه: ايران مبارك‌تان باشد

نشست اخير اتحاديه عرب كه در سطح وزراي خارجه برگزار شده بود به صحنه مجادله كلامي نمايندگان و مسوولان مصر، عربستان و امارات با نماينده قطر تبديل شد. ماجرا از آنجا آغاز شد كه سلطان بن سعد المريخي، وزير مشاور دولت قطر در امور خارجه، ايران را كشوري شريف دانست و گفت ما سفيرمان را براي اعلام همبستگي با عربستان از تهران فرا خوانده بوديم اما با توجه به اقداماتي كه سعودي‌ها به عنوان كشور برادر عليه ما اتخاذ كردند، سفير خود را به تهران بازگردانديم.
نماينده قطر ادامه داد: ايران واقعا نشان داد كه كشور شريفي است و هيچ كدام از اقداماتي كه شما عليه ما داشتيد را انجام نداد. احمد القطان، سفير عربستان در مصر در پاسخ به وزير مشاور دولت قطر كه ايران را دولتي شريف توصيف كرد، گفت: ايران كه در امور داخلي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس دخالت مي‌كند، باندهاي جاسوسي مرتبط با ايران در كويت كشف مي‌شود و سفارت عربستان و ديگر سفارتخانه‌ها را آتش مي‌زند دولت شريفي است؟ سفير عربستان كه با حالتي عصبي و مضطرب سخنراني خود را آغاز كرده بود در ادامه با نگاه كردن به المريخي گفت: ايران مبارك شما باشد اما به زودي پشيمان خواهيد شد. وي در بخش ديگري از سخنانش هم ادعاي تلاش براي براندازي امير قطر را رد اما تهديد كرد كه عربستان هركاري بخواهد، مي‌تواند انجام دهد.
«خالد الجار‌الله»، معاون وزير خارجه كويت هم مدعي شد با وجود تلاش‌هاي كويت براي ايجاد كانال‌هاي ارتباطي ميان ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس براي تقويت امنيت و ثبات منطقه، تهران باز هم در امور داخلي اين كشورها دخالت مي‌كند.
جار‌الله گفت: كشورهاي عربي منطقه هنوز از اين دخالت‌ها رنج مي‌برند كه اخيرا در كشور ما هم از طريق باند العبدلي نمايان شد، همين مساله بر تلاش‌هاي كويت براي ايجاد كانال ارتباطي ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و ايران اثر منفي گذاشت. جار‌الله از ايران دعوت كرده تا با راهكاري به آنچه اشغال جزاير سه‌گانه توصيف كرده، پايان دهد و از ايران خواسته اين مساله از طريق داوري حل و فصل شود. انور قرقاش وزير مشاور دولت امارات در امور خارجه هم ادعاي كشور خود در خصوص جزاير سه‌گانه ايراني را مطرح كرد و از ايران خواست براي پرونده جزاير سه‎گانه راه‌حل مسالمت‎آميز ارايه كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون