• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

رييس سازمان زندان‌ها عنوان كرد:

ضرورت همكاري نهادهاي قضايي و اجرايي براي انتقال زندان‌ها از البرز

ايرنا | رييس سازمان زندان‌ها روز چهارشنبه در سفري يكروزه به استان البرز با استاندار سابق، نماينده ولي فقيه در استان و مسوولان قضايي استان ديدار كرده و از زندان‌هاي مستقر در اين استان نيز ديدار كرد.
اصغر جهانگير در ديدار با آيت‌الله سيد محمد مهدي حسيني همداني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه كرج با اشاره به برنامه‌هاي اصلاحي و تربيتي در زندان‌ها، گفت: مهم‌ترين ماموريت سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربيت است كه اجراي مطلوب آن در گرو چند عامل است. نخستين عامل در خصوص اجراي مطلوب فرآيند اصلاح و تربيت متناسب بودن تعداد زندانيان با فضاهاي موجود است لذا تراكم جمعيت زندانيان مهم‌ترين مانع در راستاي اجراي دامنه‌دار و عميق برنامه‌هاي اصلاحي و تربيتي در زندان‌هاست.
رييس دفتر بازرسي ويژه قوه قضاييه گفت: طي سال‌هاي اخير بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياست‌هاي راهبردي قوه قضاييه اقدامات خوبي در زمينه كاهش مجازات حبس و كاهش جمعيت زندانيان صورت گرفته است. در حال حاضر روند رشد جمعيت زندانيان كه در سال‌هاي گذشته به 10 درصد رسيده بود را متوقف و اين رقم به كمتر از 5 درصد رسيده است.
مشاور رييس دستگاه قضا در ادامه افزود: اعتقاد ما اين است كه اگر بتوانيم از ورود به زندان يك نفر نيز جلوگيري كنيم يا زنداني موجود را ولو يك ساعت زودتر آزاد كنيم اين اقدام يك كار ارزشمند و خدمت به جامعه خواهد بود. بسياري از افرادي كه وارد زندان مي‌شوند علاوه بر مشكل اعتياد به لحاظ مهارت‌هاي شغلي و سلامت جسماني داراي مشكلات عمده هستند كه فعاليت‌هاي اصلاحي و تربيتي سازمان زندان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است. با توجه به مشكلات موجود امروز مجموعه قوه قضاييه و سازمان زندان‌ها با كار جهادي نسبت به وظايف خود اقدام مي‌كنند.
رييس دفتر بازرسي ويژه قوه قضاييه با اشاره به فعاليت‌هاي اشتغال و حرفه آموزي در زندان‌ها گفت: در حال حاضر بيش از 120 رشته و مهارت شغلي در زندان‌ها آموزش داده مي‌شود و برنامه ما اين است كه هر زنداني حداقل يك مهارت شغلي را آموزش ببيند تا بعد از آزادي دچار معضل بيكاري نشود. حمايت از خانواده‌هاي زندانيان يكي ديگر از فعاليت‌هاي سازمان زندان‌هاست كه در سال‌هاي اخير با توسعه اين بخش اقدامات خوبي صورت گرفته است. بيش از 600 دانش‌آموز كه به خاطر حضور يكي از والدين در زندان ترك تحصيل كرده بودند با پيگيري و همكاري وزارت آموزش و پرورش به كلاس‌هاي درس برگردانيديم كه اين مساله در راستاي پيشگيري از وقوع جرم و جلوگيري از توسعه چرخه جرم اقدام مهمي بوده است.
آيت‌الله حسيني همداني، نماينده ولي فقيه در استان البرز با اشاره به موارد حبس در اسلام گفت: بايد تا جاي ممكن از مجازات‌هاي جايگزين استفاده شود.
جهانگير در ديدار با سيد حميد طهايي، استاندار سابق البرز نيز گفت: حل مشكلات زندان‌هاي استان البرز در گرو همكاري نهادهاي قضايي و اجرايي استان است. جهانگير با ارايه برخي آمارها در خصوص زندانيان استان البرز گفت: وضعيت جمعيت كيفري اين استان تا حدودي با ميانگين كشوري برابر است. در بخشي از شاخص‌ها استان البرز وضعيت قضايي خوبي دارد كه نشان‌دهنده اهتمام خوب نهادهاي قضايي و اجرايي استان است.
رييس سازمان زندان‌ها بيان داشت: براي حل مشكل فضاي استاندارد زندان‌هاي البرز 7 طرح در دست بررسي و اقدام است كه طبق برآوردهاي اوليه براي اجراي آنها به اعتباري بالغ بر 142ميليارد تومان نياز است.
جهانگير ادامه داد: با بهره‌برداري كامل از ندامتگاه فشافويه زندانيان تهراني كه در اين استان هستند را منتقل خواهيم كرد تا بخشي از مشكلات استان مرتفع شود. هر چند ساخت زندان يك ارزش نبوده و نيست اما واقعيت‌هاي اجتماعي اين مساله را به يك ضرورت تبديل كرده و اميدواريم با ساخت زندان‌هاي جديد با استاندارد بالا، ضمن انتقال زندان‌هاي قديمي از سطح شهر فضاي مناسب براي اجراي طرح‌هاي اصلاحي و تربيتي ايجاد كنيم.
هر چند در سال‌هاي اخير بودجه خوراك و پوشاك زندانيان و همچنين بهداشت و درمان رشد داشته اما به دليل پايه‌ريزي غيرعلمي در سال‌هاي گذشته هنوز تا رقم قابل قبول فاصله داريم.
رييس سازمان زندان‌ها همچنين بر ضرورت حمايت دولت از ساخت زندان‌هاي جديد تاكيد كرد و گفت: براي انتقال زندان‌ها از داخل شهرها و ايجاد اماكن جديد نيازمند بودجه هستيم. حل مشكلات موجود به ويژه در بخش زندان‌ها در گرو تعامل دستگاه‌هاي قضايي و اجرايي است كه با تشكيل كار گروه نسبت به اين موضوع اقدام خواهيم كرد.
در ادامه اين نشست استاندار سابق البرز به ارايه گزارشي در خصوص وضعيت استان البرز پرداخت. طهايي با ارايه برخي آمارها در شاخص‌هاي مختلف گفت: استان البرز مستعد رشد و شكوفايي و بالندگي است و براي اين مهم بايد تمامي نهادها در سطح كلان كمك كنند.
رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي با اشاره به اينكه درصورت تخصيص اعتبار تا پايان امسال يكي از زندان‌هايي كه متعلق به تهران است، از البرز منتقل مي‌شود، گفت: سالانه 10 درصد بايد از ورودي به زندان‌هاي كشور كاهش يابد. 80 ميليارد تومان اعتبار در سال گذشته براي انتقال زندان‌ها تصويب شد، اما تاكنون تخصيص آن صورت نگرفته است. در صورت تخصيص بودجه مورد نياز تا پايان امسال از 2 زندان قزلحصار و
رجايي‌شهر كه مربوط به استان تهران هستند، يكي از آنها به تهران منتقل مي‌شود. وجود اين 2 زندان سبب بروز مشكلاتي براي استان البرز شده به همين منظور كارگروهي تشكيل و از روز شنبه هفته آينده موضوع پيگيري انتقال زندانيان به تهران در دستور كار قرار مي‌گيرد. با همكاري دولت سعي مي‌شود تا زندانيان تهران در خود تهران مستقر شوند تا مشكل حاشيه نشيني كه ناشي از زندان‌هاي استان تهران مستقر در البرز است، حل شود.
مشاور رييس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود به كاهش زندانيان با استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني و مجازات جايگزين حبس اشاره كرد و اظهار داشت: با اين تمهيدات صورت گرفته كاهش 5درصدي ورودي به زندان‌ها در سال گذشته داشته‌ايم كه البته رضايت‌بخش نيست. وي در ادامه در خصوص در دستور كار قرار گرفتن 7بازداشتگاه براي استان البرز، اظهار داشت: براي احداث اين بازداشتگاه‌ها نياز به 143 ميليارد تومان اعتبار است كه پيش‌بيني اعتبار براي احداث اين بازداشتگاه‌ها كمتر از پنج درصد بوده است.
استان البرز 4 ندامتگاه دارد كه 2ندامتگاه قزلحصار و رجايي‌شهر مربوط به استان تهران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون